Skutberget förfaller - lekpark invigd
En del av byggnaderna på Skutberget i Karlstad är i så dåligt skick i brist på underhåll att det är oklart om de går att reparera. Det gäller till exempel flera av kommunens fastigheter som i planprogram beskrivits som kulturhistoriskt värdefull bebyggelse.
– Det är en skam att det är så här, säger Thomas Martinsson, ordförande för Skutbergets Wenner.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-10-11 21:16 av Pyttelite
Jag är uppvuxen bara några mil från Karlstad. Det är många turister som besöker Skutberget och Bomstad på somrarna, men det är för nära stan tycker jag. Bara ett stenkast från Bergviks köpcentrum och Gräsdalen.
Muminsprättarna gråter😁
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Under lördagen var det feststämning runt motionscentralen på Skutberget. Det var ett 50-års firande med många besökare i alla åldrar. Föreningar bjöd till dans och möjlighet att prova på något nytt.
– Jag tänkte gå på yoga, det erbjuds prova-på-klass för seniorer, säger Else-Britt Blix, innan hon rullar ut sin yogamatta och ansluter till yogagruppen utanför motionscentralen. Under lördagen fanns flera föreningar representerade runt motionscentralen på Skutberget. Korpen Karlstad, Sörmons ridklubb och Alsters folkdanslag är bara några exempel. Friskis och Svettis bjöd besökare på ett träningspass i gräset, samtidigt som helglediga besökare passade på att att grilla och gå tipspromenad.
Läs mer här;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/motionscentralen-pa-skutberget-firade-50-ar
Efter många om och men är äventyrslekplatsen på Skutberget nu invigd. Under tisdagseftermiddagen fick Gruvlyckans förskola testa den nya parken. – Jag gillar högt, säger femåriga Tala om parkens rutschkana.
*Det blev ingen muminpark på Skutberget. Men nu har barnen fått en äventyrslekplats. Den fick flyttas då det initiala bygget av lekparken var inom strandskyddat område.+
Läs mer här;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/efter-lang-vantan-nu-ar-lekparken-pa-skutberget-invigd
Entreprenören och affärsmannen Lars Klinghagen vill satsa på Skutberget i Karlstad, redan 2017 lyfte han planerna med fritidsförvaltningen. Sedan sju månader tillbaka förs dialog med det nya styret.
– Jag vill ha mer struktur och egentligen få tillbaka det som var, en träningsyta bland annat, säger Lars Klinghagen.
Läs mer här: