Värmland iFokus

Värmland

Etikett: värmländskan
Läst 124 ggr
Pyttelite
0

Värmländskan är inte en dialekt

Strir, tölig, skärsvallig och jålig är ord som kan höras i Värmland, men värmländska är egentligen inte en dialekt utan flera, säger professor Henrik Rosenkvist.

Lyssna på program om värmländskan!

https://sverigesradio.se/avsnitt/1563961

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Strir, tölig, skärsvallig och jålig är ord som kan höras i Värmland, men värmländska är egentligen inte en dialekt utan flera, säger professor Henrik Rosenkvist. ...
[GIKmio]
0

Strir är att man pratar för mycket och tjatar.. tölig är också att man är tjatig. Skärsvallig har jag ingen kommentar på. Jålig är man är fjantig och dum.. Värmländskan har sitt eget språk 👍

Pyttelite
0

#1: Ja det behövs nog ett Lexikon om man ska resa dit!

[GIKmio]
1

#2 Jag förstår det. En gång i tiden var jag tillsammans en dalkulla som hade en bekant på besök som pratade en form av dalmål som var svår att förstå. "Nu ska jag ta en dusch så ni kan väl sitta här och lära känna varann". Och han började prata och efter tio minuter sa han, eller hur? och jag nickade och svarade ja, fastän jag fattade 1 % av vad han sa 😅 Det finns märkliga dialekter i Värmland också 🙂

• Redigerat 2021-02-25 19:02 av [GIKmio]
Pyttelite
0

Ja det är märkligt att det kan finnas så många märkliga dialekter i vårt avlånga land.

Man trodde väl att de skulle försvinna helt med tv och radio men en hel del finns fortfarande kvar.

Här har jag lite fler ord att plugga på:

https://www.swedishnomad.com/sv/varmlandska-ord-och-uttryck/

Det finns gott om klassiska värmländska ord och uttryck. Här är en stor lista för nybörjare och den som vill fräscha upp sin värmländska.
Fornöga
0

2025 Lärarstudenten Elias har belönats med "kungligt stipendium" för sitt arbete med att dokumentera utrotningshotade värmländska dialekter.

Källa.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

23-årige Kristinehamnsbon och lärarstudenten Elias Storm reser runt i Värmland för att samla in och bevara utdöende dialekter. Nu prisas han för sitt engagemang med ett kungligt stipendium. SVT följde med honom på en studieresa till Nyskoga socken. – Dialekten säger väldigt mycket om lokalhistorien, säger han.
GikMio
0

Det finns olika dialekter. Bland annat flera. Uppe i nordliga Värmland finns diverse olika.. Runt Årjäng och Charlottenberg finns likheter med norskan och i Karlskoga och Degerfors en dragning åt närkesmål. Till exempel.

Pyttelite
0

Värmland är ett område där dialekterna påverkats från många olika håll.
GikMio
0

Är ju uppväxt runt Karlstad och kranskommunerna. Jag tycker alla där pratar samma "Alsterlinddialekt", men vissa hävdar det går att skilja dialekten åt. Som värmlänning så har jag även svårt att skilja mot viss västgötamål. Dom som är från Lidköping och Grästorp till exempel har en dialekt som påminner till viss del om värmländska

GikMio
0

En klassiker är ju Gustaf Frödings Dumt fölk ( hette väl så) "i åa ä e ö.. Vad sa han? jo ja sa, I åa ä e ö. Det var altt en döm en som inte fatter att i åa ä e ö ( i ån är en ö ) 😊

Fornöga
0

Hörde en radiointervju i morse med unge Elias, och han talade verkligen påfallande dialekt. Han påpekade den påverkan västgötadialekten haft på de sydvärmländska dialekterna, inte minst i den trakt (Ölme) han själv kommer ifrån.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)