Värmland iFokus

Värmland

Etikettervärmländska-nyheterböcker-tv-filmsäffle
Läst 212 ggr
[Göstage]
2

Värmländska husdrömmar

I "Husdrömmar" den 14 oktober på SVT1 kl. 20.00 hälsar Ann Lundberg och Gert Wingårdh på ett par från Oslo som beslutat sig för att uppföra Värmlands kanske vackraste hus i Säffletrakten. Programmet visas i ett stort antal repriser, och kan även ses på SVT Play till den 1 oktober i år.

Introtext från SVT: "Anne Marit och Frode från Oslo har förälskat sig något vansinnigt i Värmland - och har stora ambitioner för det som ska bli deras nya hytte vid den glimrande sjön. Och med hjälp av en prisad arkitekt från Norge är drömmen att inte bara bygga en stuga, utan kanske hela Värmlands vackraste hus?"

Gert Wingårdh och Anne Lundberg följer inspirerande människor som förverkligar sina alldeles egna husdrömmar.
  • Redigerat 2022-02-13 14:04 av [Göstage]
[Göstage]
0

tlf003.jpg

Nja, kanske inte Värmlands vackraste hus enligt mitt sätt att se - exteriört verkade det lite modulhus. Men spännande inomhus, och väldigt vacker natur att beskåda. Fast det senare visste jag redan, med förfäder som trampat dessa stigar…😉

[GIKmio]
0

#1 Det är Kilatrakten? Där är det fint att ha fritidshus och även i Gillbergatrakten. Är mycket jordbruksbygder i Säffle kommun.

[Göstage]
0

#2 Ja, Kila stämmer - jag har rötter lite varstans i Säfflebygden, även i Gillberga.

Cojimar
1

Från Kila är det inte långt till Långserud. Där bor ett par som rustat upp en gammal gård istället för att bygga nytt.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Ingen av dem har någon anknytning till Långserud i Säffle kommun, men när de såg Breddalens gård blev de fast. Nu vill Karin och Dennis bli självförsörjande med odlingar och höns.
Cojimar
1

Holländska Annemarie med familj flyttade också till Säffle, där hon köpte två ödehus för upprustning. Hon månar om att bevara det svenska i byggnaderna.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Annemarie Aarts och hennes familj flyttade från Nederländerna till Säffle kommun och köpte två ödehus. Det ena är färdigrenoverat och nu är det dags att börja med det andra ödehuset, där både grävlingar och möss tidigare har bott. – Vi vill bevara den svenska känslan i huset.
[GIKmio]
1

#5 Från Kila, upp till Nysäter, Gillberga, Häljebol, Stömne, Skasås, Sölje och Glava. Tyskar och nederländare verkar galna när det gäller bygderna kring Byälven och Glafsfjorden. Jag tillbringade en hel del tid i Glaskogen och naturreservatet förr och det vimlade av dessa nationaliteter.

MonicaLagerquist
0

Minns programmet Husdrömmar

Stolt ägare till tre La permer