Värmland iFokus

Värmland

Läst 778 ggr
[GIKmio]
4

Sven-Ingvars tråden 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tråden fortsätter nu som del 3. Sven-Ingvars uppträdde på somrarna på Sandgrundsudden i Karlstad. Nu är Sven-Erik Magnusson hedrad som staty.

[Göstage]
1

Trevlig ingressbild i tråden! 👍 Slottsbrons hembygdsförening uppmärksammar också Assa Kauppis staty.

Hoppas nu verkligen att den får stå i fred för metalltjuvar!

• Redigerat 2020-09-21 10:47 av [Göstage]
Carmarino
1

En riktigt fin staty av Sven-Erik Magnusson. Trevligt! 👍🙂

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

[GIKmio]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett klipp av Sven-Ingvars från en livespelning 1968. På den tiden då allt var svartvitt som man trodde på som barn. Vet inte om det varit publicerat tidigare..

[Göstage]
1

Sven-Ingvars firar 65-årsjubileum som band och har planerat in en jubileumsturné under senhösten och vintern när pandemin förhoppningsvis är under kontroll.

Sven-Ingvars firar 65 år med att i höst ge sig ut på en jubileumsturné. Turnén har fått namnet "Sven-Ingvars – en liten bit av Värmland" och blir en summering
Ghosthunter
1

Jag menar inget illa med detta, men jag kan inte förstå fascinationen för Sven-Ingvars🤔 Men det kan väl bero på att det inte är min typ av musik.
Sen borde det väl finnas mer betydelsefulla personer att avbilda som staty?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
1

#5 Jag hör egentligen inte till gruppens egentliga fans, men de har blivit en institution i svenskt nöjesliv. På senare år har jag många av våra etablerade låtskrivare skrivit låtar för dem, men texter på svenska. Utan Sven-Ingvars hade nog flera av de låtarna aldrig kommit till.

[Göstage]
1

#4 Oscar M. intervjuas om tiden under pandemin och om de redan presenterade turnéplanerna.

Sven-Ingvars fyller 65 år och hoppas kunna fira med en landsomfattande turné i vinter. Nu berättar sångaren Oscar Magnusson, 39, om förberedelserna och om hur coronapandemin gett honom nya perspektiv på sorgen efter pappa Sven-Erik Magnusson.
  • Redigerat 2021-04-20 08:02 av [Göstage]
[Göstage]
1

#5 Grums kommun har ju, i brist på kungar att göra avbildningar av, redan en liten "tradition" att avbilda folkliga hjältar i statyform. I Slottsbron kan man se bandymålvakten Evert Nilsson stå staty, och i Grums har man en hockeyspelare.

Även på många andra orter finns liknande ärotecken över lokala storheter. På torget i Bollnäs finns till exempel Snoddasreliefen, i Göteborg finns "Ingo" och Gunnar Gren i statyform o.s.v.

Lagom till invigningen av nya Brotorget placeras återigen Snoddasreliefen i Bollnäs centrum. Den...
[GIKmio]
2

Praktiskt taget alla värmlänningar lär känna till Sven-Ingvars. På något sätt. Så där har dom gjort ett rejält fotavtryck inom värmländsk musik och kultur. Och framför allt i hela landet. Så där tycker jag inte det är konstigt att Sven-Erik Magnusson uppmärksammats. Hade nog blivit mer förvånad om Lemmy stått staty i Karlstad 😁

[Göstage]
0

Sven-Ingvars live i Karlstad 2019. SVT1 17 juni 21.00.

[GIKmio]
1

Gamla polare från tiden det begav sig.. Visst e vi det, visst e vi det, visst e vi det..Ja, det e fint när gamla polare hör av sig.. visst e dä dä dä dä dä dä dä 😊

[Göstage]
1

Ikväll dyker de upp hos Lotta på Liseberg på TV4 kl. 20.00.

[Göstage]
1

Sven-Ingvars firar 65-årsjubileum och är ute på jubileumsturné. Bandet är dessutom husband i "På Spåret" 26 november, 3 december och 10 december.

Blicken är fäst vid framtiden och jubileumsåret 2021 firas med ny musik, landsomfattande turné, boken om Sven Ingvars och som husband i SVTs På Spåret. Först...
[Göstage]
1

#13 Mer om jubilarerna, och om boken.

65 år som band och 55 låtar på Svensktoppen – men framför allt ett fenomen. När Sven Ingvars långa historia ska sammanfattas i bokform vill bandet förmedla mer än bara hårda fakta.
[GIKmio]
1

#14 Jag såg att några vänner publicerade på Facebook att dom fått boken i julklapp.

GikMio
1

Det andra minnesverket jag lyckats fotografera. Det finns en till i byn, men jag hinner inte ut till "öna" idag…

GikMio
1

Folkets hus i Slottsbron. Det var väl runt detta område det en gång startade.

GikMio
0

#16 Minnesverket vid Torget i Slottsbron har texten Så många mil, så många år..

Fornöga
1

Igår skulle Sven-Erik Magnusson ha fyllt 80. Firades med att man gav ut en cover som han gjorde som 15-åring.

#18 På bottenvåningen där har jag tillbringat några skolår, och på biografen hörde jag Sven-Ingvars första gången när jag var med i barnfilmklubben.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2022-10-14 15:04 av Fornöga
Pyttelite
1

På fredag är det premiär för den nya konsertshowen ”Personligt” på Sliperiet i Borgvik. Tanken är den ska ge en närmare kontakt mellan band och publik.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/sven-ingvars-kickar-igang-nytt-konsertkoncept-i-borgvik

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

På fredag är det premiär för den nya konsertshowen ”Personligt” på Sliperiet i Borgvik. Tanken är den ska ge en närmare kontakt mellan band och publik.
Pyttelite
1

Ett bokfynd i kommande rea.

Sven Ingvars är bandet som aldrig tystnat. Under mer än ett halvt sekel på scen har de tagit sig från genombrott och storhetstid, via ekonomiska och personliga kriser till återkomsten som kultband, och vidare mot framtiden. I Ett år i taget berättas hela resan: från de första stapplande stegen på knirrande logdansscener i Värmland, genom varenda svensk folkpark, till landets största scener.

Läs mer här;

https://www.akademibokhandeln.se/bok/sven-ingvars-ett-ar-i-taget/9789180021173

2021, Inbunden. Köp boken Sven Ingvars : Ett år i taget hos oss!
GikMio
1

En bild från Slottsbron jag tog i höstas. Den så kallade Nickebokiosken till höger där gubbarna lämnade in tipset och pratade bandy och Sven-Ingvars. Numera nedlagd som allt annat på landsbygden. Både Sven-Erik och Ingvar tog väl ledigt från bruket som lades ned 1974 för att vara musikanter istället. Det blev en lång ledighet 😁

Fornöga
1

#22 Ingvar jobbade som elektriker på Kyrkebyn, fabriken i grannsamhället Segmon. Även den fabriken nedlagd sedan länge.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2023-02-12 11:04 av Fornöga
GikMio
2

#23 Okej, jag trodde dom var på bruket båda. På den tiden så gick man in i arbetslivet direkt man slutat skolan.

Fornöga
2

Ja, den som växte upp i bruksmiljön hade oftast framtiden utstakad, på gott och ont.

GikMio
2

Den gamla bruksandan och roliga historier. Som Ingvar Karlsson som simmade över sundet i Liljedal med dragspelet på ryggen då han missat färjan som fanns på den tiden innan bron byggdes 🙂 Han skulle väl hoppa in som ersättare på någon festtillställning också och var lite tveksam. Men det skulle lösa sig eftersom ingen lär märka att man spelar fel ändå 😁

Fornöga
2

Sven-Ingvars är tillbaka på Sandgrundsudden i Karlstad den 5 juni, en plats som blivit en hemmaplan för gruppen sedan många år tillbaka. Och den 6 juni uppträder de för kung och fosterland vid Nationaldagsfirandet på Skansen.

GikMio
1

#27 Nämnde för några år sedan vilket intresse det var kring Sven Ingvars gratisspelning på Sandgrundsudden. Jag var aldrig där, men hade arbetskamrater som skulle dit. Såg Sven-Ingvars i gamla Färjestads ishall en gång som barn när vi var där på en mässa. Såg dom däremot splittrade i vimlet på Karlstads gator ett flertal gånger. Sven-Erik Magnusson, Ingvar Karlsson och basisten ( Patrik hette han ) som gick bort tidigt.

Fornöga
1

#28 Originalmedlemmarna i gruppen såg jag dagligen i uppväxten, eftersom jag bodde på trakten och upplevde deras första spelningar på närhåll. Ingvar träffade jag senast för fem år sedan på ett födelsekalas. Men idag är det ju en helt annan uppsättning.

• Redigerat 2023-06-01 09:57 av Fornöga
GikMio
4

Tog en tur ut till Mickelsön i Slottsbron idag och tog en bild av Sven-Erik Magnussons minnesverk där.

GikMio
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Två foton ur en bok om Sven-Ingvars jag tittade i på biblioteket. Är från 15 års-jubileumet 1971 på Sandgrund i Karlstad och en del celebra gäster på plats.

Fornöga
1

Sven-Ingvars kan höras i ett liveframträdande på SR t.o.m. 29/10-23.

Lyssna i klippet på hela konserten inklusive extranummer (tillgänglig 30 dagar efter radiosändningen).Sven-Ingvars uppträder live i veckans lunchkonsert ...
Carmarino
1

#32: Inget fel på Oscar Magnussons sångröst, men har inte lärt mig känna igen den som "Sven-Ingvars" än. Har man växt upp med Sven-Erik Magnussons röst är det svårt att vänja om sig.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Pyttelite
1

2017 gick Sven-Erik Magnusson i Sven-Ingvars bort i prostatacancer. Nu släpper bandet en ny låt för att stötta Mustaschkampen och uppmärksamma sjukdomen. ”Det är en plågsam tid”, säger sonen Oscar Magnusson om hur det var när pappan var sjuk i cancer.

Läs mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/sven-ingvars-gor-lat-till-mustaschkampen-speciellt

2017 gick Sven-Erik Magnusson i Sven-Ingvars bort i prostatacancer.Nu släpper bandet en ny låt för att stötta Mustaschkampen och uppmärksamma sjukdomen.”Det ...
Fornöga
2

Sven-Ingvars har utkommit med en julsingel, signerad Oscar Magnusson.

Tillhörande varudeklaration: "Herr Anderssons Jul” är egentligen en liten visa som vidrör människors olika förväntningar kring vad julen är.

Det ges ett hjärta när det förväntas ett paket i materiell form och det blir en krock kring julens filosofi som ändå landar med båda fötterna på ett snöklätt underlag."

Lyssna på Herr Anderssons jul: https://sveningvars.lnk.to/HerrAnderssonsJulFölj Sven-Ingvars:Instagram: https://www.instagram.com/sveningvarsofficial/Faceboo...
  • Redigerat 2023-11-25 14:40 av Fornöga
Fornöga
1

Göte Wilhelmsson, känd musikprofil som "upptäckte" Sven-Ingvars och var mångårig producent av deras skivor har avlidit i en ålder av 95 år
.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8J2MQ1/sven-ingvars-producent-dod-blev-95-ar

Sven-Ingvars-producenten Göte Wilhelmson har dött, rapporterar Wermlands-Tidningen.