Värmland iFokus

Värmland

Etikettintressanta-platser
Läst 445 ggr
[GIKmio]
0

Naturreservatet Glaskogen

Glaskogen i västra Värmland är landskapets största naturreservat. Reservatet är så stort så det sträcker sig in i fyra kommuner: Arvika, Eda, Säffle och Årjäng. Ett sommar- och semesterparadis som lockar besökare inte bara från Sverige utan även bland annat  från Norge, Danmark , Tyskland och Nederländerna. Naturreservatet passar bra för fiske, naturvandring, fågelskådning och även att uppleva via kanot. Och det viktigaste av allt. Lugnet, stillheten och avkopplingen från den stressande vardagen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glaskogen

Ghosthunter
0

Ja, det är vackert och lugnt i Glaskogen. Dock funderar jag på hur dom kan skövla skog på det sättet i ett naturreservat? Det är ett stort kalhygge mitt inne i skogen och det ser inte vackert ut. Möjligen kunde de nöja sig med att bara gallra ut lite och sen städa upp efteråt.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
0

#1 Ja det är konstigt. I ett reservat är ju träd, växter och djurliv skyddade. I min barndom hyrde vi stuga i Sölje och sent på kvällen brukade jag och föräldrarna ta en tur in i reservatet. Det var som att komma in i en helt ny värld. Vi nästan kröp fram för att inte bilen skulle skrämma djur- och fågellivet och i hopp om att få se något intressant längs vägen.

Trollögat
0

Ett intressant reservat som jag aldrig besökt. Sett att det går en vandringsled runt Stora Gla. Bara den leden är nog ett äventyr i sej. Lär inte bli av i år då jag behöver mer utrustning för camping i det fria etc. Men jag hoppas komma iväg på någon längre dagstur ev 1 övernattning  i västra Värmland åtminstone. Skansen i sjöänd ,Klöftaspreckan samt Skårsälven är bara några av platserna jag är nyfiken på ……

Ja det är märkligt att avverkning verkar tillåtas inom naturreservaten !!! Jag har sett samma sak i närheten av Forshyttan i kanten på Brattforshedens naturreservat. Visserligen inget stort hygge. Men ändå åverkan på skogen innanför dom markerade gränserna.

Ghosthunter
0

Annars brinner ju jag mycket för nordvärmland. Där uppe är det verkligen vildmark och stora djupa orörda skogar.

Värmland"

Trollögat
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag instämmer Ghosthunter. Jag var upp i dalen förra helgen… Och det är majestätiskt vackert där :)

Ghosthunter
0

#5 Underbart vackert!🙂 I nästa vecka ska jag upp till finnskogarna runt Bjurberget, Röjden och Bograngen.

Värmland"

[GIKmio]
0

#3 Finns många vandringsleder i Glaskogen. Men ett råd är att inte gå ensam och inte chansa på diverse stigar som plötsligt tar slut. Som jag sagt tidigare i andra trådar så är det en del vandalisering av skyltar och andra vägvisare. Det är många som har gått vilse i dom stora skogarna genom åren. Tyvärr så vet jag ett exempel då en kvinna förvirrade sig som dom fann död. Men det var på höstkanten när dom kyliga nätterna kommit.