Värmland iFokus

Värmland

Etikettdjur-natur
Läst 1671 ggr
Ghosthunter
0

Vilda Värmland!

Inte nog med att vi har mest Vargar, vi har (hade?) den största Lodjursstammen också: http://www.vf.se/node/5574

Visserligen är reportaget från 2008 och Lodjuren har minskat en aning sedan detta, så inte säkert att Värmland har den största stammen ännu. Men jag vet att det finns många Lodjur här!🙂

Jag tycker att dom är jättefina och det hade varit ett privilegium att se denna stora kissen vilt!🐱

Min far har berättat att han såg ett Lodjur när han var ung…..har ni sett nåt?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]
0

Enligt uppgift från år så rapporteras det om 54 lodjur i Värmland, och stammen anges ha "kraschat".

Jag har tyvärr aldrig sett lodjur, men det har varit synlig i Göteborgs ytterområden då och då, t.o.m. på en parkering i Högsbo (!).

Ghosthunter
0

Åh, så synd att det har minskat så mycket!😕Men det är nog ändå mycket här i Värmland om man räknar efter dagens kvot.

Värmland"

[Carpinus]
0

"Mitt i naturen" igår handlade om lodjuret i Europa. Kan ses på SVT Play två månader framåt.

Lodjuren i Värmland lär ha klarat sig bäst i västra delen av landskapet, så det strövar kanske något i Borgviksbergen ibland…🙂

vinden är min mor
1

jag såg ett för några år sedan när jag kom i bil i norra Skaraborg.

Det var en liten väg och den var inte det minsta rädd.

Den rörde sig lite lustigt iom att bakbenen är ganska långa på dem.

De har haft en del problem med lodjur i den trakten.

Lodjuren har lagt sig på lur utanför ladugårdarna och dödat alla katter som kommit ut.

Kanske era värmländska lodjur vandrat nord öst ut?

Det är ett häftigt djur tycker jag.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Ghosthunter
0

Åh, så du har sett ett, så kul🙂 Dom är ju väldigt skygga, men de är fina!

Värmland"

[Carpinus]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såg bävergnagen på bilderna från Sävsjön i Segmon, och kan rapportera att jag sett bäver, fast vid Ransundet på andra sidan Segmon. Bilderna är tagna med en fickkamera vid midnatt, så de är ungefär lika otydliga som ubåtsbilderna man brukar se i media…

Gnaget fanns efter Lerbäcksvägen mot Liljedal.

Klicka på bilden för större format.

Ghosthunter
0

Ja jösses så de gnager. De väntar på att en storm ska fälla trädet helt. Själv har jag inte sett en Bäver i det vilda….bara resultatet av dess gnagande🙂

Värmland"

[Carpinus]1
0

Kommunalrådet i Årjäng Daniel Schützer har gjort en del kontroversiella uttalanden, bland annat genom att utmåla en minister som "helt dum i huvudet". Den här gången är det Schützer själv som verkar lida av vissa felkopplingar i skallen när han föreslår paintballjakt på den utrotningshotade vitryggiga hackspetten.

http://www.expressen.se/nyheter/foreslar-paintballjakt-pa-hotad-hackspett/

Ghosthunter
0

Vet inte vad man ska tro om denna Daniel…men det tycks finnas vissa likheter med Donald Trump!

Värmland"

[Carpinus]1
0

#9 Det låter som en träffande liknelse! 👍

Ghosthunter
0

Ja precis. Tänker på korkade ogenomtänkta kommentarer och storhetsvansinne!😉

Värmland"

Pyttelite
0

Länsstyrelsen har fattat beslut om licensjakt på lodjur i Värmland. Tio av länets cirka 90 lodjur får skjutas. Det är första lodjursjakten sedan 2019, då man fällde nio individer. Jakten kommer starta 1 mars och pågår till och med senast 31 mars. Värmland har deltas upp i två jaktområden och bara fyra av de tio djuren får skjutas i den norra länsdelen. Det handlar om att få en jämn fördelning på jakten.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/tio-lodjur-ska-skjutas-i-varmland

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Länsstyrelsen har fattat beslut om licensjakt på lodjur i Värmland. Tio av länets cirka 90 lodjur får skjutas. Det är första lodjursjakten sedan 2019, då man fällde nio individer.
Trollögat
1

#12: Tycker jag är lite synd. Nu vet inte jag om Lodjuret ställer till problem så som vargen kan göra för folk som har boskap etc.. Men det är ett stort & ståtligt djur som jag trots alla år i naturen endast fått se vid ett enda tillfälle i mitten av 90 talet.