Värmland iFokus

Värmland

Etikettintressanta-platser
Läst 1160 ggr
Ghosthunter
1

Att stilla sin nyfikenhet!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varenda gång när jag har passerat skylten vid Rudsbyn, utmed E18 några kilometer väst om Långserud, så har jag undrat över det som står på skylten och vad som egentligen finns där. På skylten står det kort och gott endast Kyrkplats utan ett sånt där fyrkantigt tecken för fornminne.

Idag tog jag mig tid att stilla min nyfikenhet och körde in på den lilla grusvägen åt vänster (från Årjängshållet) Efter si sådär 600-700 m, så kom jag fram till en liten bevuxen kulle, omgivet av gärden och åkrar.

Det visade sig vara ett fornminne. Här har det legat en stor kyrka vid namn Åstenskog kyrka på medeltiden. Den strök med då Gustav Vasa genomförde reformationen, så troligen revs den någon gång efter 1527. När den byggdes kanske bara Gud själv vet? Det är inte lätt att få information om kyrkan!

På plats står nu bara ett klocktorn i trä och en minnessten (som jag inte visste om och därför inte hittade, jag gick inte runt på hela kullen!

Här är ett fynd från platsen: http://kmb.raa.se/cocoon/bild/show-image.html?id=16000200149135

http://www.bygdeband.se/plats/267487/sverige/varmlands-lan/saffle/langserud/askog-ostenskog-astenskog-asenskog/astenskogs-kyrkplats/

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[fritte1974]
1

då är det väl en kyrkoplats😂

[Nomen Nescio]
1

#0 Intressant!

Ghosthunter
1

#1  Det är väl klart att jag förstod det. Men resten är inte självklart. Är det en ny eller gammal kyrkoplats? Finns där gravar? Hur mycket finns kvar? Hur ser det ut?….etc..etc….listan över frågor kan göras lång!

#2  Jo, det är det faktiskt….även om det inte är någon större sak!

Värmland"

[Nomen Nescio]
1

#3 Långserud är en rätt intressant (och vacker!) trakt, som jag tror är lite förbisedd i flera avseenden.

Ghosthunter
1

Ja, det är vackert där och de har ju det anrika och trevliga Café Ester och en liten fin lanthandel.🙂

Värmland"

[Nomen Nescio]
1

#5 Det finns många go´a sägner att grotta ner sig i från bygden, och det mystiska (?) korset av färskt datum har satt myror i skallen på många!

Ghosthunter
2

Ja men precis. Det där har jag skrivit om innan. Men jag funderar på var exakt platsen är?…också något som jag har spanat efter när jag har kört där och som sätter myror i skallen!😃

Värmland"

Ghosthunter
1

Väldigt intressant också med den gamla historien om bruden som bara försvann.

Värmland"

[GIKmio]
1

"Lönnskog upphörde som egen socken redan 1504, medan Åstenskogs kyrka kvarstod men låg i ruiner när Petrus Gyllenius besökte platsen 1644. Områderna runt Lönnskog och Åstenskog lades till Långserud" Ur " i enens rike", om trakten i och runt Gillberga..

[fritte1974]
1

jag tror på utomjordinga som begravts där för läönge sedan😂

[GIKmio]
0

Kanske det finns något intressant om platsen i Petrus Magni Gyllenius dagbok 1622-67..

Ghosthunter
1

Tur att fritte1974 försvann själv….annars hade han blivit avstängd.

Värmland"

Ghosthunter
0

Värmland"