Sägen & hyttan i Brattfors
I den lilla bruksorten Brattfors 1 mil sydväst om Filipstad finns en gammal sägen om den öppna luckan i kyrktornet. Naturligtvis stod luckan öppen när jag var där…
_Sägnen om den öppna tornluckan:
Landets konung var död och kungsringningen anbefalld. Det var patronen på Brattforsgård som hade att svara för ringningen i Brattfors kyrka. Ringningen, som sköttes av gårdens dagsverkare, skulle enligt sedvänja ske med kyrkans alla tre klockor. Man var nu mitt uppe i den brådaste skördetiden, varför patron ej ansåg sig kunna avvara så många karlar som behövdes för ringningen i alla klockorna. Han gav därför order om ringning i endast två av klockorna.
Under det kungsringningen pågick kom en herreman ridande genom kyrkbyn och fick höra att ringningen företogs med användandet av endast två klockor. Herremannen i fråga hade som liten varit upptagen som fosterbarn på Brattfors Herrgård. Under denna tid hade han rönt en mycket dålig behandling. Som en hämnd härför anmälde han fusket med kungsringningen till myndigheterna.
Som straff för sin försummelse blev patronen dömd att i böter betala 50 öre om dagen så länge han levde. Vidare blev han av myndigheterna kallad till Stockholm, där en tagelring sattes om hans hals. Denna tagelring ådömdes han att bära under sin återstående levnad. En gång årligen skulle patronen infinna sig hos myndigheterna för kontroll av tagelringen och samtidigt erlägga bötesbeloppet.
Till varning och en påminnelse om fusket med den anbefallda kungsringningen dömdes församlingen att för alltid hålla en av kyrkans västra tornluckor öppen._
Flera försök har gjorts att stänga luckan, men den har alltid öppnats av sig självt…kanske är det spöket av brukspatronen som håller till i tornet?😉👻
Källa: http://www.visitvarmland.se/sv/gora/brattfors-kyrka-28307
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
#0 Jag har även hört folk prata om att olycka eller förbannelse kan drabba den som stänger fönstret. Men det är vandringssägner som ofta ändras med tiden..
Jo, du berättade det, GIKmio. Men det kan jag inte hitta på nätet. Men här i Värmland är ju den muntliga berättartraditionen stark, så man får nog tala med folk istället🙂
Värmland"
#6 Det har allt skrivits ner också, även om det kanske inte preciserats vad som hänt. Till exempel ur "Vi från Värmland" 2012:2: "Än idag står tornluckan öppen för det är ingen som vågat stänga den, eftersom det vilar en förbannelse över Brattfors tornlucka. Flera som försökt att stänga den har råkat ut för olyckor och dött."---
#9 En kollega till mig hade också hört talats om någon vidskeplighet rörande tornluckan..
Ja det har tydligen det!
Värmland"