Värmland iFokus

Värmland

Etikettbilder-teckningar
Läst 1752 ggr
Ghosthunter
0

Garveri? *bisarrt"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute på en skogsväg utanför Liljedal och hittade en gammal övergiven lada. Nyfiken som jag var så stövlade jag mig fram genom tät sly och blev både äcklad och förvånad över synen som mötte mig när jag steg in i ladan. Det var fullt med djurhudar som låg på hög och golvet var täckt av djurhår (troligen älg och/eller rådjur)

Jag fick en känsla av att det har varit en olaglig garveriverksamhet, men jag kan ha fel?

Är det någon som vet nåt om detta, så vill jag gärna veta. Strax intill låg lämningar efter ett gammalt torp som hette Humleviken.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
0

Högvis med hudar…🤮

Värmland"

Ghosthunter
0

Utanför fanns ett gammalt lastbilssläp med ännu mera hudar…..ser ut att stått där i flera år, för runt släpet hade det växt upp träd…

Värmland"

Ghosthunter
0

Fick en dålig bild på ladan långt där inne i "djungeln"

Värmland"

[KattaBol]
0

Jag tror inte alls att det handlar om någon garveriverksamhet. Snarare tror jag att det är älghudar som samlats efter älgjakten för att säljas till något garveri, men som av någon anledning blivit kvar i ladan.

Under de år jag varit med på älgjakt har man gjort så, flått, saltat och torkat hudarna som därefter hämtats upp av lastbil som åkt runt till jaktlagen i regionen, vanligen finska garverier som säljer älgläder till Ecco bland annat.

Ghosthunter
0

Jo, så kan det ju förstås vara. Det kanske förklarar lastbilssläpet? Kanske var det en organiserad verksamhet som kursade?

Värmland"

Lizelda
0

Jag måste ju säga att jag är otroligt nyfiken på varför de blivit kvar där! Två-tre hudar hade jag kunnat förstå men så många?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Ghosthunter
0

Precis….jag reagerade också över mängden. Det måste vara hundratals bara i ladan och ännu mera i släpet.

Äcklad blev jag iaf….det är säkert fullt med löss och annat otrevligt där!🤮

Värmland"

Ghosthunter
0

Haha…när jag tänker på det, så inbillar jag mig att det kryper över hela kroppen😃

Värmland"

[Nomen Nescio]
0

En person uppmärksammade det här i insändare sensommaren för fyra år sedan, och då hade lasten enligt henne redan stått där i flera år. Som jag fattar insändaren så har det inte funnits något garveri där, så det är nog fråga om dumpning, alternativt kan det vara jakträttsinnehavaren som saltar hudar där.

http://www.vf.se/asikter/insandare/ruttna-algskinn-i-dumpade-lastbilsslap-stor-i-vacker-natur

Här finns ett liknande fall från Fredriksberg på gränsen mellan Värmland och Dalarna, rapporterat 2014. Kanske finns det ett samband, även om släpet på Liljedal verkar ha stått där längre än så?

http://www.dt.se/dalarna/ludvika/polisanmaldes-ifjol

Det var tydligen stor efterfrågan på älghudar vid sekelskiftet när galna kosjukan härjade, men sedan blev det mättnad på marknaden och jaktlag fick ofta gräva ner skinnen istället. Verkar vara lite konjunkturbetingat - vissa år finns det avsättning, medan ingen vill ha dem året efter.

[KattaBol]
0

Ja nu går det inte att sälja älghudar, så de grävs bara ner. På 80-talet betalade garverierna 50 kr/st för hela välsaltade hudar.

[Nomen Nescio]
0

Märkligt att det inte går att använda älghudar ännu mer till olika läderprodukter,  inom mode eller som souvenirartiklar t.ex - det går ju t.o.m. att sälja älgskit på burk!

Ser att en del hudar av älgar skjutna i Malungstrakten exporteras till Polen för beredning för att sedan återimporteras till Malung för användning inom skinnindustrin.

Nu finns det ju kunskap om vegetabilisk garvning inom landet, vilket är betydligt mer miljövänligt. Ännu är det en lyxprodukt, men det borde gå att utveckla när kunskapen finns!

Ghosthunter
0

Det verkar som om hon syftar på att det har stått mer än ett lastbilsflak med hudar, men nu var det ju bara en. Undrar var de andra har tagit vägen?

En dumpning låter kanske mer rimligt än ett garveri. Men jag undrar lite över varför dom har bemödat sig med att lägga hudarna i så prydliga och fina högar? Dom borde väl bara ha kastat in hudarna lite hur som helst?🤔

Att det är ett jaktlag eller rester av tjuvskytte (som jag trodde först, då jag  bara såg fullt med hår) kan man ju utesluta pga mängden av hudar och sen borde det finnas benrester också.

Att det har legat länge är ju helt uppenbart, man kunde inte känna någon lukt alls…som tur är 🥵

Värmland"

[Nomen Nescio]
0

#12 Nej, tjuvskytte är det nog inte, men ett jaktlag skulle ju (teoretiskt!) förstås ha tagit hand om kött och benrester och sedan saltat ner hudarna säsongsvis, så att det inte är samma hudar år från år. En viss förruttnelse blir det ju alltid, och meningen är att håren skall lossna, så att de ser "toviga" ut är i så fall naturligt.

Att verksamheten finns kvar trots att den påtalades redan 2012 tyder kanske på att det finns en legal förklaring till att hudarna finns där? I Dalafallet hade ju hälsovårdsinspektören godkänt hanteringen i Fredriksberg. Men det är bara mitt försök till att finna en rimlig förklaring…

Ghosthunter
0

Jo, men  om denna platsen är på deras jaktmark och om det enbart är hudar från den samme, så är mängden hudar alldeles för stor. Så många älgar kan det väl inte finnas inom en jaktmark, möjligen halva Värmland? Men jag spekulerar så klart också…..men ibland är det kul att spekulera och försöka bena ut saker🙂

Men hur det än är, så är jag nästan säker på att det är något skumt bakom det hela och/eller att något har gått väldigt snett!

Värmland"

[Nomen Nescio]
0

Kan ju teoretiskt vara så att flera jaktlag har gemensamt slakteri, men det är bara en hypotes.

Damen som skrev insändaren kan har fått någon förklaring, hon kanske kan dela med sig av den? Någon tjänsteman på kommunen borde ju ha agerat när de läst den tycker man ju - det är ju ett tänkbart miljöbrott, och sedan borde väl markägaren ha reagerat med en polisanmälan om det inte är något han är delaktig i…

Ghosthunter
0

Ja, det kan ju vara flera jaktlag!

Eftersom det har varit så länge, så borde ju någon rimligen gjort en anmälan tycker man ju!

Värmland"

[KattaBol]
0

Ett enda jaktlag kan det absolut inte handla om, snarare handlar det om en uppköpare som samlat in hudar ifrån hela region Värmland eller ännu större, annars kan det inte bli sådana mängder. Mängden hudar utesluter också tjuvskytteverksamhet.

Endera har uppsamlaren dött eller så har verksamheten med uppsamling av hudar stött på andra problem, typ att garverierna plötsligt sagt nej tack. Det har blivit allt svårare att avyttra hudar av jaktvilt av olika skäl, djurrättsorganisationerna är en inte oviktig del i det hela.

Idag går det exempelvis inte att sälja ett rödrävskinn i Sverige. De uppköpare som vågar köpa betalar bara 50 kr för ett fint skinn och med tanke på att det ar minst en hel dag att ta vara på skinnet, är det ingen som ens bryr sig om att flå skjutna rävar. Nu handlar detta om älghudar, men problemen med avyttring kontra vad man får betalt per hud, har lett till att ingen vill lägga ner allt det arbete det innebär att få en älghud till säljbart skick.

vinden är min mor
0

Fy så obehagligt att se så mycket skinn.

Svårt att inte tänka på alla de djur som fått sätta livet till.

☀️Mörker är bara brist på ljus

Ghosthunter
0

Ja precis, Vinden😕

Värmland"

[KattaBol]
1

#18 - #19 Det skjuts omkring 80 000 älgar per år i Sverige. Om man lät bli att göra det skulle fler älgar än så duka under av svält under vintern, skogen skulle bli helt nerbetad och skogsägarna ruinerade. Dessutom skulle många gånger fler människor dö i de dramatiskt ökade antalet älgkollisioner som skulle ske.

Under älgboomen under inledningen av 80-talet, svalt många tusen älgar ihjäl under vintrarna för att inte Länsstyrelserna hängt med i ökningen av älgar som skedde och anpassat avskjutningskvoterna därefter.

De här bilderna är mycket obehagliga, det tycker jag också, men kanske inte så mycket för det stora antalet djur de representerar, utan för förstörelsen och det oerhörda resursslöseriet det innebär att bara låta skinnen ligga där och ruttna.

Ghosthunter
0

Jo, det vet jag ju och jag har inget emot jakt så länge djuren inte lider och att allt tas till vara på det fällda djuret. Men jakt bara för nöjes skull utan tanke på att ta vara på kött och hud, gillar jag inte.

Att jaga för överlevnad gör ju alla vilda djur, så det är ju naturligt.

Men i detta fallet (och i de allra flesta andra fall) så kan vi nog utgå ifrån att köttet togs till vara. Att hudarna ligger kvar där, måste bero på att något gick fel.

Värmland"

[KattaBol]
0

#21 All mänsklig jakt är "för nöjes skull" även när det handlar om viltförvaltning och när allt tas väl tillvara. Det går inte att tvinga människor att vara jägare, så alla som jagar måste gilla det och därmed är det för nöjes skull.

Jag tror du menar troféjakt, där syftet enbart är att fälla djuret. Den typen av jakt ogillar jag också, men i dagens läge är det ibland så att utan de där troféjägarna och deras extremt dyra jakter, skulle det inte finnas pengar till att betala viltvårdare och vakter som skyddar exempelvis noshörningar och elefanter. Om den vansinniga handeln av horn och betar få fortgå är de djuren borta från jordens yta inom detta århundrade.

Ghosthunter
0

Jo troféjakt heter det nog ja!!

Värmland"

dennis.klahr
0

Svar till skribenter:

Detta konserveringssätt att salta en hud är ungefär som att frysa in mat som man vill bevara. En huds kvalité försämras inte om den inte ligger där regn kan spola bort saltet. 
Sen måste alla vägar i Sverige också vara miljöbrott. Hur mycket salt finns inte på dessa?

Ghosthunter
0

Ja precis. Samma metod användes ju också till att salta in kött och fisk.

Värmland"