Mysterium No2
Jag studerade än topografisk karta över trakterna kring Segmon och fann ett område som heter Savolax (Savolax är ju ett grevskap/landskap i Finland, där så många skogsfinnar kom ifrån och bosatte sig i Finnskogen i norra Värmland)
Jag gav mig ut på en lång skogspromenad för att se om jag hittar något och det gjorde jag….tack vare att Skogsvårdsstyrelsen är så duktiga på att märka ut torplämningar här i Värmland!
Troligen var det finnar som byggde och bodde i torpet: http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/_s2sx001/324121d1/p3/0000479a.pdf
Det är dock lite svårt att läsa texten.
Men visst är det intressant. Vilka var dessa? När kom dom? När revs torpet?…etc.
Är det någon som har mer upplysningar om torpet Savolax, så vill jag gärna veta!🙂
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Nån som har tillgång till husförhörslängder och mantalslängder bör nog kunna ta reda på vem som byggde det 🙂
"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf
Ja precis eller annars kanske Skogsvårdsstyrelsen kan hjälpa till?!
Värmland"
På lappen i Sofi står det (fonetiskt) "Sávla", med tillägget "Ett litet torp i skogen. Troligen efter finnar. Överfört. Annars hade ordet uttal. "sávla" (med tjockt "l".)
C W Esping som skrivit intyget var affärsman i gamla Slottsbron (på Grumssidan av Slottsbrosundet). Han hade studerat i Uppsala och hade övertagit sin fars affärsverksamhet. Esping var mycket kultur- och idrottsintresserad och sponsrade idrotten i Slottsbron, framför allt var han intresserad av friidrott. Tyvärr dog C W Esping hastigt av brusten blindtarm i relativt unga år.
Tack för det NN…….🙂
Värmland"