Värmländska anor
Visste du att den kände svenske komikern Thor Modéens mamma var född i Borgvik? Om Modéens och andra Värmlandsbördiga kändisars anor kan man läsa på släktforskningsförbundets hemsida Rötter. Där kan man finna anorna för nedanstående storheter (antavlor i pdf):
Jag vet knappt vem Thor Modéen är ens, så då vet jag mer här. Tack!🙂
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Hur kan du ha missat honom ? Tittar du aldrig på gamla 30-40 tals filmer? Tänk att krypa upp i soffan med en tekopp en regnig dag och kolla på en matiné . Mmmm
☀️Mörker är bara brist på ljus
#2 Kan bara instämma! "Strålande tider, härliga tider!", som han sa…🙂
Jag har säkert sett honom, men det har liksom inte fastnat i skallen på mig…..ingen speciell som jag direkt minns. Jag menar inte att han skulle vara dålig på något vis, det är väl bara så att han kanske inte är min favorit direkt och då är det lätt att glömma. Mitt minne är heller inte bra…..en skada eller för tidig demens?😕
Värmland"
#4 Det var ju många år sedan Thor Modéen levde, så det är väl trots allt inte så underligt. Komikern Ulf Larsson gjorde annars en pjäs om honom för någon decennium sedan, och då blev han aktualiserad.
Ja, jag har lätt att blanda ihop dessa gamla skådisar.
Värmland"
jag menade inte att låta näbbig GH.
Jag är fullt medveten om att det inte anses fullt normalt att föredra gamla matiner
framför action och vålds filmer.
Men vill vara normal?😃
#7 Jag är näst intill hundra på att GH redan varit till Grums och bunkrat upp en trave med hyrfilmer med Thor Modéen som han tänker rådigga hela helgen. Inte sant, GH? 🙂
Då hoppas jag han får med någon som Tutta Rolf är med i. Hon är så söt så man får tandvärk. Var Thor Moden med i biffen och bananen filmerna tro? Vill minnas att det var Åke Söderblom och en eller två kraftiga män med.
Javisst, det blir ett Thormaraton till hälja!!😃
Värmland"
#9 Ja, Tutta var en skönhet!
Thor Modéen dog i maj 1950, och första filmen om Biffen och Bananen hade premiär 1951. En av de stora kraftiga var nog Åke Grönberg, som spelade Biffen.
Det finns förresten en sida som heter Pilsnerfilm iFokus, som bl.a. har mycket om Thor Modéen.
På Värmlandsrötter kan man hitta ytterligare en del känt folk med rötter i Värmland, bland andra Julia Roberts, Stefan Löfven, Daniel Westling, Niklas Strömstedt, Ulf Lundell och Peter Jöback. (Klicka på "Anor i Värmland" i menyfältet i grönt på vänstersidan efter att du klickat på denna länk).
Många kändisar som man inte vet eller tror ska ha värmländska rötter. Ett bra exempel är Julia Roberts🙂
Värmland"
#13 Ho ä ju e Säffletös! 😃
😃
Värmland"
Det var värst vad mycket kända anor ni har i Värmland.
Konstigt bara att de flesta flyttat där ifrån.
Nej jag är inte alls bitter, här har vi ju Bert karlsson att vara…..stolta över.
😃
Värmland"
#16 Ja, vi har rört på oss lite…🙂
Skulle inte förvåna mig om Bert också härstammar från Värmland förresten…
Han har iaf i Värmland emellanåt…..för han har ju en flyktingförläggning i Säffle😉
Värmland"