Udda ortsnamn
Jag tänker lite på den något udda namnen på byarna omkring Segmon. När jag kom hit så tyckte jag inte om Segoltan, men efter ett tag och efter att liksom smakat på ortsnamnet och vant mig vid det, så tycker jag Segoltan är hur häftigt som helst
Nån som vet vad Segoltan betyder?
En annan by, bara 2-3 km ifrån Segoltan, heter Malöga (egl Malhöga) Samma sak här….nu gillar jag det också!
Några udda ortsnamn som ni känner likadant inför som jag?
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Segoltan betyder "Segols intaga".
Malöga vill jag minnas kommer från fornnordiskans "Mal(l)ui", där "mal" betyder ungefär strandgrus, och där "ui",öga, betecknar vattenvirvlar. Sockennamnet är ju Ed, och det fanns ett ed mellan Vänervikarna Kyrkebysjön och Borgvikssjön förr. Ortnamnet Malöga finns ju f.ö. även i Trollhättan, där den lokala flygplatsen är belägen.
Jag har någonstans en bok om ortnamnen i Grums h:d som jag för ögonblicket inte hittar, men som jag kan rekommendera.
Tack, då vet jag det!🙂
Jag tänker lite på förleden Seg. I Segmon betyder det typ ´sidlänta sluttningar/där vattnet sipprar fram´ och det kan ju ha att göra med Segmoälven som rinner genom byn.
I min bok Ortnamn i Värmland av Erland Rosell, så står det att förleden Seg i Segoltan, kommer från förnamnet Sigurd…..men jag tycker det låter väldigt långsökt och jag har svårt att köpa det!
Gällande Malöga så står det samma som du skrev; Strandgrus eller stenig strand.
Värmland"
Hur som helst, så är det härliga namn….Segoltan och Malöga👍
Värmland"
I Nordmarks härad finns också många härliga namn, som t.ex Håltebyn, Högelian, Kesebotten, Söpple, Påterud, Slärteg, Månserud, Vännacka, Koppom, Skillingsfors, Lyssås, Korsbyn….etc..
Ortsnmamn som klingar gött i mina öron på alla mina resor till Skillingmark hembygdsgård (Frammegården) på spökjakter!🙂
Värmland"
"Roliga" kanske de inte är, men vad jag förstår udda, de ortnamn i Säffletrakten där genitivinfogningen "-ske" finns i ortnamn med -rudändelse. Vad jag fått mig berättat är att det härrör sig från soldatboställen, och bildar namnkombinationer som Högbergskerud , Ingerbergskerud och Skärmanskerud bl.a. (Ändelsen "-rud" uttalas dialektalt som -"re" eller utesluts, så att uttalet blir "Djupmanske" för Djupmanskerud.)
På CD:n Svenska Ortnamn från sekelskiftet fanns 27 ortnamn med "-ske" infogade, flertalet alltså i Säffletrakten. Därutöver fanns det sydligaste exemplet i Ör i Dalsland och det nordligaste i Torsbytrakten.
Ändelsen Rud är det vanligaste här i Värmland och finns även mycket i Dal (Dalsland) Det är lite dialektalt. Rud kommer från Ryd. I Småland är det Ryd eller Red, I Göteborg och Bohuslän är det Röd.
Det betyder ungefär röjd mark.
Värmland"
#6 Ja, -rud är förstås en vanligt förekommande ändelse lite varstans, det som är udda är kombinationen -skerud.
(I Göteborg har vi inte bara -röd utan också -red, som i Kållered , Angered och Tynnered bl.a.)
Ja, Red är vanligt i Göteborg också.
På tal om Rud. Här är det verkligen rudat. Det finns ett gammalt ödetorp i en skogsdunge bara 500 m ifrån mig, som heter Ruderud😃
Värmland"
Ändelsen Bol är också vanligt i Värmland.
Värmland"
#0 Här finns en förteckning över platser i Eds socken.
Ruderud var ett riktigt skruvat namn.😂
Jag har också fått lära mig att rud,ryd betyder röjd mark.
Men en del senare forskning på sådana platser har visat att många platser har brukats vid smide och järn hantering.
Mycket pekar på att namnet även kan ha med det att göra, kanske med att jorden varit röd, innehållit järnmalm.
I min hemtrakt finns en plats som stått öde sedan pestens tid.
Den heter Mule rud.
Enligt gammalt sätt att tänka betyder då namnet platsen som Mule röjde upp.
Men egentligen kanske platsen fått namn efter att myllan var röd?
Spännande med orts namn tycker jag!
Jag hade en lärare i högstadiet som snöat in helt på det(Han hette föresten Ruud)
Jag var den enda i klassen som tyckte det var intressant.
Folk är konstiga, hur kan man inte suga åt sig sådan kunskap?!🤪
☀️Mörker är bara brist på ljus
Kan benämningen "mon" i Segmon ha något samband med Sörmon några mil norrut. Nu är inte Sörmon någon ort utan ett naturreservat, men namnen är ganska lika.. Sör betyder väl för övrigt söder..
#12 Sambandet är väl i så fall att ändelser med -mo och -mon är rätt så vanliga?
En mo är följande: sandig eller grusig, torr slättmark, vanligen bevuxen med tall och ljung; (även utvidgat) utan nämnvärd växtlighet (hed) (från Wiktionary)
Längre upp i landet är namn med ändelsen MON vanligare. Det finns fler i Värmland t.ex Brattmon utanför Sysslebäck……för tillfället kommer jag inte på fler, men det finns!
Ändelsen Mon är nästan exotiskt så här långt ned i Sverige…..vad jag vet!
Värmland"
#14 Långt ned? Då har du inte hört..
Det är flickorna i småland,
det är flickorna från mon.
Det är flickorna som vallmoblom och
lilja och pion.
Ja, det är flickorna i Småland
susilull och susilo, som går vallande
och trallande på vilande mo..
😃
Hahaha😃 Knasboll
Jag menar alltså Mon i ett ortsnamn.
Värmland"
Faktiskt har GIKmio en viss poäng i att det finns orter med -monändelsen också i Småland. Gjorde en snabbkoll i ortnamnsregistret och fick napp direkt, som Espemon i Blädinge socken och Aplamon i Kamprads hemsocken Agunnaryd. Finns också i formen "moen", som i Ekemoen, Almundsryds socken, och vi minns ju också "Korpamoen" från Vilhelm Mobergs Utvandrarna som Karl-Oskars föräldrahem i Ljuders socken.
Språkvetaren Adolf Noreen (värmlänning, givetvis!) skrev en artikel om märkliga ortnamn, ortnamnsändelser och annat intressant i en artikel i Turistföreningens årsskrift 1901. Fortfarande läsvärt!
Där ser man. Jag är ju född och uppvuxen i Småland, men har alltid föraktat landskapet och aldrig studerat det närmare, så jag vet inte alls så mycket om landskapet som jag borde😊
Så bra du är på att hitta saker, Carpinus👍
Värmland"
Här är några till….alla uppe i nordligaste Värmland i Finnskogen:
Stenmon
Öromon
Källmon
Havåmon
Värmland"
Alltid kul med ortnamn och dess historia så jag putter upp den tråd med ett inslag från Allas.
Har ni fler intressanta ortnamn från Värmland?
https://www.allas.se/resor/sveriges-roligaste-ortsnamn-fran-norr-till-soder/104135
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Gårdsjö är ett namn jag har sett finns på några ställen i Värmland.
#21 Några av dom namnen har publicerats i Landet Runt på TV 🙂
#22 By och gårdsnamnen Fjäll, Bråten och Bostället, finns det säkert tusentals av i Värmland. Ett tips är att använda sig av kartan i Fornsök. Där står alla namn…. Google map kan slänga sig i väggen!
Värmland"
Fornsök: https://app.raa.se/open/fornsok/
Värmland"
#23 Bråten och Bostället känner jag till några torp som heter på flera ställen. Bråten har jag för mig att jag sett i någon värmländsk fotbollstabell också. Antingen är det en liten by eller någon stadsdel.
#25 I Butorp, Grums kommun finns Labråten, ett namn som ju i annan stavningsform blivit välkänt i ishockeyvärlden.