Värmland iFokus

Värmland

Etiketter: kultur-folkövrigt-om-värmland
Läst 90 ggr
GikMio
2

Vad är Värmland för dig?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vad är Värmland för dig? Björn J:sons Lindhs (1944-2013) brusa högre lilla å står för det vackra landskapet och den vackra utstrålning dom flesta värmlänningar ger till mig. Björn J:son Lindh bördig från Arvika.

Fornöga
1

För mig finns det två bilder av Värmland och dess invånare: dels den finkulturella, som "tronar på minnen från fornstora dar", med de stora författarna som ledstjärna, och dels "vanligt fôlk", som gärna talar jakt, bilar och Sven-Ingvars och där den gamla bruksandan lever kvar på många håll, långt efter att bruken lagts ner. Det som förenar värmlänningarna är ett stort mått av provinsiell stolthet- de är verkliga lokalpatrioter på gott och ont.

(Jag vet att jag generaliserar en aning, men det är min bild av landskapet som jag lämnade för över sextio år sedan rent fysiskt, men aldrig riktigt lämnat bakom mig.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2024-09-13 09:06 av Fornöga
Pyttelite
0

Min bild av Värmland är den vilda och fantastiska naturen.

Har bara varit i Värmland några få gånger men har långtidsplanering på att besöka några av Värmlands pärlor.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

GikMio
0

Mycket skog, många tjärn, mycket mystik med skrönor och sägner.. och framför allt ett glesbygdslandskap. Närheten till lugnet tror jag många som besöker Värmland skulle svara.