Värmland iFokus

Värmland

Etikett: sport
Läst 214 ggr
[GIKmio]
2

Färjestad ska spela SM-final

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Färjestad blev sent igår kväll klart för SM-final mot Luleå där finalserien startar på lördag efter att slagit ut Rögle från Ängelholm med 4-2 i matcher i SM-semin inför ett fullsatt Löfbergs Arena i Karlstad. Finalplatsen är Färjestads första sedan 2014 då man man förlorade mot Skellefteå. Senast Färjestad vann SM-guld var 2011. Så nu är det hockeyfeber i Solstaden.

Pyttelite
0

Fantastiskt spel och händelse - hoppas att lyckan fortsätter.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

SM-finalserien mellan Färjestad och Luleå drar igång på lördag och SVT Sports experter Jonas Andersson och Håkan Loob är överens om det mesta. Men är Loob verkligen helt objektiv i sin analys efter att ha jobbat 30 år för Karlstadlaget?

Läs mer här:

https://www.svt.se/sport/ishockey/darfor-vinner-farjestad-sm-guldet

SM-finalserien mellan Färjestad och Luleå drar igång på lördag och SVT Sports experter Jonas Andersson och Håkan Loob är överens om det mesta. Men är Loob verkligen helt objektiv i sin analys efter att ha jobbat 30 år för Karlstadlaget? Se klippet i spelaren ovan.
[GIKmio]
1

#2 "Looben" kom till Färjestad för första gången typ 1979. Han spelade senare för Calgary Flames i NHL men varit fast bosatt i Karlstad i över 30 år. Jag tror han tippar Färjestad som segrare hur bra än Luleå skulle vara 🙂

[GIKmio]
1

Men Färjestad är Karlstads stora hopp idrottsligt. Det är dom man kan hoppas på. Hoppas dom lyckas så folket i stan och övriga Värmland får fira på Stora Torget. Det som man kan hoppas på vidare är att innebandyn får ett bra lag i högsta serien. Det kan också bli bra framöver.

[GIKmio]
0

Lagen har vunnit på hemmaplan efter tre matcher. Man har därmed tagit till vara på hemmaplan. 2-1 till Luleå inför match 4. Vinner Luleå ikväll så hamnar nog guldet i Norrbotten tror jag. Vinner Färjestad ikväll och vinner i Luleå på lördag så hamnar nog guldet i Värmland tror jag. Det är jämnt, hårt och dramatiskt. Precis som det ska vara i finalserie om SM i ishockey.

Pyttelite
0

#5: Spännande!

[GIKmio]
0

Det dröjde till midnatt innan Jesse Virtanen avgjorde för Färjestad i förlängning. En helt galen finalserie som nu står 2-2 i matcher och mycket väl kan gå till sju matcher. Press på Luleå som bör vinna inför hemmapubliken på lördag för att undvika att förlora hemmafavören.

https://www.svt.se/sport/ishockey/farjestad-lulea-sm-final-4

Den fjärde SM-finalen mellan Färjestad och Luleå blev kraftigt försenad på grund av flygstrul. När den väl drog igång så visade sig Färjestad vara starkast till slut – och nu är det kvitterat i matchserien.
[GIKmio]
1

Färjestad har spelat i högsta serien sedan 1970. Man spelade för lagets överlevnad våren 1994, men ordnade nytt kontrakt. Luleå har varit bosatta i högsta serien sedan 1984, och aldrig varit nära att riskera att åka ur. Men Luleå har bara vunnit ett SM-guld (1996) under dom snart 40 åren. Men kanske deras tur i år?

Pyttelite
0

Vid elvatiden på onsdagskvällen lämnade FBK:s fullsatta supporterbuss Karlstad för att ta sig till Luleå och kvällens avgörande SM-final i hockey. Vid sjutiden på torsdagsmorgonen hade bussen nått Höga Kusten-bron. "Vi är taggade och lite pirriga så klart", säger Maria Airiman, kassör i supporterföreningen Wolfpack

Lyssna på inslaget här;

https://sverigesradio.se/artikel/supporterbussen-pa-vag-till-lulea-for-avgorande-sm-finalen-bra-stamning

Vid elvatiden på onsdagskvällen lämnade FBK:s fullsatta supporterbuss Karlstad för att ta sig till Luleå och kvällens avgörande SM-final i hockey.Vid sjutiden ...
Pyttelite
0

Vi hoppas alla att han slipper tugga i sig den gamla chipspåsen.

Läs mer här;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/marcus-planerar-att-ata-upp-25-ar-gamla

Det har gått 25 år sedan Luleåsupportern Markus Bäckström köpte en Luleå Hockey-chipspåse och i kväll hoppas han få fira att Luleå tar SM-guld genom att äntligen få äta chipsen. – Bäst före datumet gick ut för 20 år sedan men det är klart att jag ska äta chipsen om det inte är någonting som kryper ut ur påsen, säger Markus Bäckström i Holmsund.
[GIKmio]
1

Hockeyfebern ökar för varje timme i Värmland. Lär bli mycket folk ute på stan ikväll.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hockeyfeber-infor-avgorande-sm-finalen

Just nu råder det hockeyfeber i Värmland efter att Färjestad tvingat fram en sjunde och avgörande match i SM-finalserien mot Luleå. SVT tog pulsen på invånarna i hockeymetropolen Forshaga inför kvällens drabbning i Norrbotten.
[GIKmio]
1

Färjestad svenska mästare 2022 efter seger med 3-0 i sjunde avgörande finalmatchen. Färjestads tionde SM-guld genom tiderna.1981, 1986, 1988, 1997, 1998, 2002, 2006, 2009, 2011, och 2022.

Pyttelite
0

Stort Grattis 🙌

Cojimar
0

👍🍾

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

[GIKmio]
0

En äldre publicering. Men Färjestad kommer att hyllas på Stora Torget i Karlstad imorgon kl. 17:00.

https://sverigesradio.se/artikel/guldfest-pa-stora-torget-i-karlstad-pa-fredag-om-farjestad-vinner

Om Färjestad BK tar SM-guld i ishockey på torsdagskvällen, så kommer det att bli ett guldfirande på Stora torget i Karlstad på fredag kl 17.00, det bekräftar ...
Cojimar
0

Klockan 16:00 enligt färsk uppgift.

Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Det är full fest i Karlstad efter att Färjestad slog Luleå i sista och avgörande SM-finalen. Se själv i klippet!
[GIKmio]
0

#16 Jag har varit torget en gång (2006). Det brukar ta en timme ungefär innan spelarna dyker upp. Vilka som står för underhållningen vet jag inte. Den gången jag var där var det Starboys som består av Björn och Johan från Ack Värmland och smala Sussie m.m

[GIKmio]
1
Idag firas Färjestad-spelarna på Stora torget i Karlstad efter gårdagskvällens SM-guld i ishockey.