Pratkvarnen
Efter ett bra förslag från Carpinus, så öppnar jag en tråd där vi kan snacka om allt möjligt. Behöver alltså nödvändigtvis inte handla om Värmland!
Så tjata på bara….😃
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Just nu är det väl mest den tragiska händelsen på skolan i Trollhättan som upptar tankarna. De flesta av oss har väl befarat att något sådant här skulle kunna hända även i vårt land, men det minskar ju inte bedrövelsen…😕
Vädret i Göteborg skall vi bara inte tala om ☔️, men Karlstad badar väl i sol, kan jag tänka mig?😎
Jo, det var tragiskt. Som tur i oturen så var inte gärningsmannen beväpnad med skjutvapen.
Här i Segmon är det grått och det duggregnar.
Värmland"
I dag och imorgon går den första Öl- och Whiskymässan i Värmland av stapeln i Karlstad, något som arrangören hoppas skall bli ett årligen återkommande evenemang. VF har gjort ett reportage.
Jag skulle gärna kunna tänka mig att göra ett reportage på plats😂🍸…..men jag är upptagen med annat denna helgen.
Värmland"
#5 Jag ställer upp, men jag jobbar hemifrån. 😉
Det ska jag också göra till en viss del😃
Värmland"
#4 Mässan verkar ha blivit en succé! 😃
Aftonbladet skriver: "Just nu har Värmlandspolisen fullt upp. De har ovanligt många berusade personer att ta hand om.
– Det har redan börjat bli fullt i arresten. Fortsätter det så här vet jag inte var det ska sluta, säger Stefan Sundberg på polisen till vf.se."---
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet inte om ni kollade "Så mycket bättre" i kväll, men jag gjorde det och konstaterade att det inte alls var "Så mycket bättre". Hittade i stället en kortis med Sven-Erik Magnusson tolkande Evert, där det låter bra mycket bättre än det vi fick höra ikväll. Kolla själv!
Hej på er 👋
Nu kikar jag in med ett inlägg i alla fall,vet inget alls om Värmland men GH vilken underbart trevlig sajt du startat 👍Så intressant att läsa och ni som jobbar med sajten kallade en av mina medisar i en personaltråd för glädjepiller och det får jag verkligen hålla med henne om för här är ju verkligen mysigt och trevligt på alla vis 😎
Läser gör jag men har inte så mycket att bidra med 😊och längesedan är det sen jag var i Värmland också så jag har väl inte mer att komma med mer än typ ack Värmeland du sköna för mycket mer vet jag inte om Värmland☺️men att det är fantastiskt vackert det har inte undgått mig om än det var längesedan jag var där 😎
Tack så mycket för det, Moon Light, och den låten (speciellt med Jussi) är ju bara för vacker!!🙂
Värmland"
#8😂
Vad gäller så mycket bättre så kan jag hålla med om att det ibland blir så mycket sämre också,
Men det hade väl varit ett dåligt namn på en tv serie?
☀️Mörker är bara brist på ljus
Kanske lite stereotypiskt……men mycket som är sant också😃
Värmland"
_"Bästa resesällskapet är en person i 30-årsåldern från Göteborg. I alla fall om man frågar bussresenärerna själva."---
"Även stockholmare, Jönköpingsbor, Malmöbor och Norrköpingsbor hamnade i topp bland drömresenärer. I botten hamnade personer som bor i Köpenhamn, Karlstad och Helsingborg."---_
Kommentarer på det? 😎
Tja, vad ska man säga om det?🤔Jag kör mest bil, så inte lätt att svara på det!
Värmland"
Jag önskar alla en trevlig Allhelgona helg!!🙂
Värmland"
Vi har diskuterat blodfläckar på golven på Apertin och von Echstedtska gården på annan plats. Frågan är om vi vill veta om det är riktigt blod, och om det är sant som det sägs att en dräng som blev offer för von Echstedts påstådda falskmynteri ligger begravd under golvet? Eftersom jag nu drar in Västergötland kanske vi hamnar lite OT i de andra trådarna, så jag fortsätter diskussionen här.
På Torpa Stenhus i Västergötland sägs en flicka sitta inmurad bakom en vägg. Henne skulle man nog också kunna hitta med en markradar om man så önskade.
Egna bilder. Bakom väggen t.h. sägs flickan vara inmurad.
Det är lugnt, för jag älskar Torpa stenhus. Tack för bilden🙂
Det är ett av de bäste bevarade borgarna och även en av de mest hemsökta. (jag känner nu hur håren på kroppen bara ställer sig) Bara att se på bild!👻
Värmland"
#18 Ja, Torpa har jag besökt rätt många gånger. Skall lägga ut några bilder på historiska utflykter på Pensionärer iFokus så småningom.
Pappan som murade in sin dotter tillhör den lilla kategori som inte förtjänat fars dags present i alla fall.😱 Det skulle vara intressant om man kunnat kolla om det verkligen är någon inmurad. Tror jag ska fråga mina pekare.
Man känner verkligen medeltiden i det huset….det är ju så väl bevarat!🙂
Vad säger pekarna #20?🙂
Värmland"
Har ni något favoritinvektiv på värmländska? Själv tycker jag "slomtryne" låter rätt mäktigt, även om jag själv aldrig använder det.
Vad är favoritinvektiv?🤔
Värmland"
#24 Här har du en samling mustiga invektiv från förr, att användas med förstånd… 😉
På slutet finns det några värmländska varianter - jag hittar fleptrut, knåper, lusklyvare, perk och skrådocka. Bör finnas fler!
Ormsaltare var kul😃……men det kanske inte är Värmländska?
Värmland"
#26 Gå ut på bygden och testa! Blir någon arg så är det värmländska…😃
Jag kan lägga in en bild på ett igenmurat öga här sen😃
Värmland"
Oj här var det många fina ord att plugga in. Har hört att det finns kalendrar att köpa där man ska lära sig ett nytt fint ord var dag. Hur vore det med en landsorts kalender där man får lära sig ett gammalt Bonn utryck om dagen? Tex Pratkvarn heter ju munkräppla eller slammer trut ser jag. #22 Pekarna säger att dottern blev instängd och dog av syrebrist och inte pest. Tror dock att pappan kan ha öppnat efter ett tag för att kontrollera men att hon då var död.
"Slammertruten" hade ju varit ett bra alternativ som rubrik… 😃
#29 Aha, syret tog alltså slut innan pesten tog livet av henne!
Värmland"
Herre min skapare vad sugen jag blir på detta huset:
http://www.svenskfast.se/fritidshus/varmland/saffle/langserud/agarde-naset/111848#bilder
Vilken charm!!🙂
Eller detta huset nära Stöllet:
http://w4.objektdata.se/pregen/822/OBJ25339_1437127822/wp.htm 😛
Värmland"
Fredagen den 13:e, men "dä årner säj nog" …😉
Ja eller annars kvetter de!!😃
Värmland"
Gött med lite vila och återhämtning efter arbetsveckan..
För mig är det väl nästan tvärtom…..gött me vila i vecka etter hälja😃
Värmland"
#36 Jag trodde ni sjöng den här efter morgonkaffehalvan " En värmlandspöjk han kan ta supen som en man, så glupen, den supen, i strupen försvann. 😃
😃
Värmland"
En värmlandspöjk blir aldrig full,
nej, han blir bare gla'! 😉
Värmland"
#40 Vissa blir bådadera, törs jag påstå…🤪
Hahaha….jaaa!!😃
Värmland"
#40 Precis som jag 🙂
Hehe😃
Nu ska jag göra något som jag inte har gjort på länge…..nämligen att ha en radiosportkväll och lyssna på hockey och se hur det går för mitt älskade Frölunda!!
Så jag tassar över till radion i köket, knäpper upp ett par bira och lyssnar!!🙂
Värmland"
Vintern smyger sig närmare, och norra Värmland kan räkna med besvärligt väglag framåt eftermiddagen och kvällen med snö/blötsnö.
brrr dags att sätta på vinterdäcken nu då.
Ja, det kan nog bli besvärligt i norr. Här är det nu 5 plusgrader och grått. Men det har varit ett par minus inatt och frosthalka på sina håll.
Värmland"
Det är tvåsiffrigt, -10 grader här i Segmon idag…lite småkallt kan man säga. Hur är det i gamla goa Gäteborg, Carpinus?
Och hur är det i övriga delar av Värmland?🙂
Värmland"
Här är det sol och blå himmel på gång, och skall man tro GP:s termometer är det hela nio minusgrader, men det skall enligt prognosen stiga ganska snabbt till plusgrader under dagen.
Okay, men man märker lite skillnad. Det känns kallare i Göteborg än vad det gör här, även om luftfuktigheten inte skiljer sig så mycket. Men i norra Värmland är det nästan som i norrland….betydligt torrare luft och därmed illusionen av att det inte skulle vara så kallt!
Sol och blå himmel även här…..ser ut att bli fint. Men imorgon ska det slå över till plusgrader igen!☀️
Värmland"
#51 Träffade en jämtska på stan igår och hon frös så hon skakade fast hon var påpälsad- och då var det ändå någon plusgrad…🥶
Ja det är stor skillnad. Man blir lättare förkyld också. Jag hade en arbetskollega ifrån Östersund när jag bodde i Göteborg. Han flyttade dit på vintern och det första som hände var att han fick en kraftig förkylning….han hade inte varit förkyld på säkert 10 år när han bodde där uppe.
Värmland"
Ja, för busshållplatsen lär den vara för stor😃
http://www.nwt.se/karlstad/2015/11/24/torggranen-ar-for-stor
Värmland"
i Karlstad kan Kroppkärrsborna nu avnjuta(?) en "julbordsvulkanpizza" med ingredienser som köttbullar, prinskorv, rödbetssallad, skinka eller räkor. Tror det räcker med en Margarita för min del…
Ja, julmat på pizzadeg..usch..nej tack för mig också!🤮
Värmland"
Det lät riktigt otäckt faktiskt!
Tror nog att folk köper pizza i mellandagarna för att de är så trötta på all julmaten.
Jag tycker att det är motbjudande på många sätt med det här överbudet i pizzafrossande. Visst, det går att köpa "vulkanpizzorna" som familjepizza och dela med sig av, men en del reportage närmast uppmanar folk att proppa i sig dem på egen hand. Lite märkligt att man kan vara så okritiska…
Eftersom detta är pratkvarnen så kan man gå utanför Värmland också. Jag blir impad av den lilla byn Skyttmon i Jämtland. Här åkte jag igenom 2006 när jag besökte Borgvattnets prästgård.
De var smarta nog att bevara skogen och sålde inte av till de stora skogsbolagen, vilket resulterade i flera fina träslott och lyxbilar i början av förra seklet. Husen har tinnar, torn och en otroligt vacker snickarglädje🙂
http://www.dn.se/ekonomi/guldet-fran-skogen-byggde-skyttmon/
Förresten så gillar jag namnet Skyttmon mycket….det är ett vackert namn!🙂
Värmland"
En trevlig helg önskar jag er allihopa!!🙂
Ikväll blir det glögg och På Spåret på TV…..gött de!
Vad ska ni göra?🙂
Värmland"
#61 Tack det samma! Jag tar en TV-fri kväll (om jag inte ser något på SVT Play som jag inte hunnit med). Istället tänkte jag skanna in lite diabilder - kanske slinker det med några från Värmland.
Det kan vara gott emellanåt med en TV-fri kväll…..det har jag också ibland. Ja, det vore trevligt med lite Värmlandsbilder🙂
Värmland"
Är det allt för långsökt att tänka sig att Slottsbron har fått sitt namn efter Edsholms slott? Låter troligt…..för det har nog funnits en bro där i många år också🙂
Värmland"
#64 Det låter ju ganska uppenbart, och det finns väl uppgifter som pekar att det har funnits en första bro där redan på 1600-talet. Det finns dock uppenbarligen ett mystiskt slott i närheten redan på 1200-talet, vilket man kan sluta sig till genom det dåvarande Slottbo härad, där bl.a. Eds socken ingick. Detta var alltså före det Edsholm vi känner till, och var det slottet låg vet man inte. En del vill placera det vid Ekholmen, men det kan ju även ha legat där Edsholm senare uppstod.
Ja, det tvistas om det låg ett slott här vid Ekholmsjön. Om det var ett slott här, så låg det på andra sidan sjön vid golfbanan, vid Nedre Ekholmen. Det ska visst finnas stenrester där som tyder på att något har funnits där. Det var från denna platsen som Ekholmsmagasinet flyttades till Folkets hus i Segmon.
Selma Lagerlöf skrev Luciadagens legend som syftar på antingen Ekholmsjön eller Grumsfjorden: http://www.grums.se/segora/kulturbibliotek/grumshistoria/luciafrangrums.1863.html
Hur som helst är det spännande med dessa mysterium🙂
Värmland"
Ransundet nämns ju i den länken och det är ju här i Segmon. Kan Selma kanske mena bägge sunden?
Värmland"
Fast Selma skrev ju med viss konstnärlig frihet. Gyllenius hävdade att Rangelas skeppsbrott, om det nu alls skett ett sådant, hände vid Trångsundet.
Strunt samma - Luciadagens legend är fin, och kan läsas i sin helhet här.
Jo det gjorde hon ju förstås. Ja, Luciadagens legend är bra, liksom det mesta som hon skrev. Jag anser att Selma var en mästare. Jag kan läsa hennes böcker om och om igen, utan att tröttna. Min Selma-bok-samling är väl tummade!😃
Värmland"
Hade min Selmaperiod för rätt många år sedan, men böckerna finns förstås kvar i bokhyllan och är värda en omläsning…
En trevlig första advent till er alla och glöm inte att släcka dom levande ljusen.
Eller rättare sagt döda de levande ljusen😃
Jag önskar alla en trevlig första advent också!
Värmland"
Den här bilden i dagens VF tycker jag är fantastiskt fin!
Ja den är jättefin. Så ser Värmland ut när det är som vackrast!👍
Värmland"
Den ständigt trevliga Christer Sjögren blir förste värmlänning att påminna oss om att det snart är jul..
O helga natt-Christer Sjögren
Den är vacker🙂
Värmland"
Gunde Johansson var ju en "äkta värmlänning" (för övrigt från samma finnsläkt som Kris Kristoffersson). Så här års brukar jag spela hans "Jul i stôga" åtminstone någon gång. En bit av den kan höras här, och där finns även texten, som är på riktigt fôlkmål. En rad lyder: "Hej, e du hôrk å hôga?" Dagens julnöt blir att översätta det till rikssvenska. Första rätta svar slipper att sitta kvar! 😉
Tack Carpinus🙂Det va härligt att höre en äkte värmlänning töle!..
Värmland"
Mörkt öl och svin är bra medicin! Det ska jag köra med när familjen blir snuviga.😄 Tja Carpinus , kan det vara en fråga typ orkar ni höra? Väldigt rolig text hur som helst!
#79 Ja, mörkt öl plus skinka håller oss nog friska i jul! 😃
Du gjorde en logisk tolkning av textraden, men den är inte rätt. Någon mer som törs försöka?
Hallå carpinus ! hur länge tänker du hålla på spänningen?
#81 Hade hoppats att det skulle vara fler än du som vågade gissa! 😉
Men okej då: "hôrk" betyder kry/pigg, och "hôga" är helt enkel hugad.
"Hôrk" har jag hört folk säga, och jag har själv använt det någon gång. "Hugad" är väl ett ord som inte används så ofta längre i rikssvenskan heller. Vi pratar väl mer i termer av "motiverad" etc.
aha, jag kan säga hågad, det borde väl vara samma.
Men hörk hade jag aldrig lyckats lista ut själv.
Hôrk bruker di säge i Glava😃
Värmland"
Nåt som är mycket utmärkande i Värmländska är att O och Å ofta ersätts med Ö (ô)🙂
Värmland"
#85 Ja, gôrôfta…😃
😃
Värmland"
Om man tycker att julen blir ovanligt glad kan man ju alltid fira den på finskt vis:
"Många värmlänningar har finska rötter. Hur firar de jul? Ja, enligt Sveriges Radios Sisuradio går firandet i moll, med deprimerande julsånger, besök på kyrkogården och ett julbord fullt med lådor."---
"På P4 Värmlands Facebook-sida har den deppiga finska julen ifrågasatts av andra värmlänningar med finska rötter. Men Irma-Liisa Pyökkimies på Sisuradion, hon firar jul helt i enlighet med listan. - De som har finskt påbrå tycker att det måste vara lite sorgligt för att beröra. Annars blir det bara för lättsamt, förklarar hon."---
Kan tänkas att finnarna har rätt i det. Men jag föredrar väl en mer glad Jul🙂
Värmland"
undrar om de finska baren är lika förväntansfulla som de svenska?
Typ" åh vad jag längtar till jul när vi får vara så härligt sorgsna."
"Vad roligt att få bli härligt juldeppig"
😂 "Tänk så tråkigt vi ska ha det!"
Värmland"
"Hoppas vi slipper tomtebesök, han är så jobbig den gubben…"😃
eller hur, tomten-den jäkla smilfinken.😃
Det påminner mig om en fabrik som jag jobbade på. Sista dagen innan Julen så fick vi en present. Då skrek förmannen ilsket: "Ni får komma in här och hämta era jävla julklappar!"😃
Värmland"
ha ha ha jamen kanske han var uppfostrad i den finska andan och ville ge er rejäl julstämmning.
Det skulle man kunna tro😃
Värmland"
Förstår om de finska barnen drar sig för att träffa tomten - tänk om det är "Angry birds" i paketet! Citat Wikipedia: "Angry Birds är ett finskt pusselspel för mobiler och spelkonsoler, där spelaren använder en slangbella för att skjuta iväg fåglar mot grisar som är utplacerade i varierande byggnader med syftet att förstöra alla grisar på spelplanen." Inte konstigt om ungarna blir uppskrämda -kanske hade de hoppats på ett fridsamt änglaspel…😃
Skjuta iväg fåglar mot grisar?….jösses, det är djurplågeri ju😮
Värmland"
Om någon vill höra Selma Lagerlöf berätta om sin önskejulklapp för 147 år sedan (då hon var tio år) så går det bra här.
Ibland kan man undra hur folk kan "smutsa ner sig" genom att göra inbrott för chips och godis: http://www.vf.se/nyheter/arvika/fotspar-i-snon-ledde-till-chipstjuvarna🤔
Värmland"
Värmskogingen Rigmor Gustavsson dyker upp som aftonens artist i På Spåret i kväll.
Så kul, för jag tittar alltid på det🙂
Värmland"
Efter Rigmors förträffliga framträdande är det dags för nästa musikframträdande i TV av en värmlänning i kväll, då Nisse Landgren dyker upp i "Så ska det låta".
Där ser man….det är en musikalisk värmlandshelg🎧
Värmland"
Radioprofilen Kjell Alinge, känd inte minst från "Eldorado", har avlidit 72 år gammal. Han var född i Arvika och har även bott i Kristinehamn och Karlskoga.
Jag såg detta i VF…..men det framgick inte att han var värmlänning där och det visste inte jag att han var.
Eldorado var bra tyckte jag!!🙂
Värmland"
#106 Ibland kunde Kjell Alinge skoja till det i något program och prata på klockren värmländska, inte imitera dialekten som många andra försöker sig på.
Ja det kan hända. Det har jag nog missat eller glömt🙂
Värmland"
Göran Persson skulle ha föreläst i Värmland, men dök inte upp. Istället visade det sig att han befann sig i Afrika. En teori att han på något sätt blandat ihop Afrika och Arvika stämmer dock inte, eftersom det var i Karlstad han skulle ha befunnit sig.
http://www.expressen.se/gt/goran-persson-dok-inte-upp--var-i-afrika/
😃
Värmland"
Mildare väder att vänta.. Det sägs att om man fryser om fossingarna så fryser man om hela kroppen. Men mina fossingar har klarat kylan bra på grund av varma vinterkängor. Däremot ska det bli skönt om det blir mildare åt fingrarna, där har kylan trängt genom handskarna rejält under mitt utomhusarbete..
De ä gött Micke. Jag fryser inte heller…jag har en jacka som jag svettas i om jag går ute över -4 minus…haha😃
Värmland"
Om man tar en selfie i Säffle, blir det en sefflie då?
Ja kanske det?😃
Värmland"
😃
Kungahusets nykomling skall visst heta Prins Oscar. Värmlands egen Prins Oscar var trubadur och medlem i brödraduon Bo Harald och Prins Oscar, fast dopnamnet var Björn Magnusson.
När Elinor och Marita på Bograngens lanthandel packade upp en kartong med bananer hittade de en kungsboa i lådan. Hittills har den inte rört på sig, så den är förmodligen lika död som John Cleese papegoja.
Kan det bli så att Bograngen nu döps om till Boagrangen?
Haha….det skulle inte förvåna mig om nån börjar kalla Bograngen för det!😃
Värmland"
Medan resten av Sverige tycks vara på väg att avskaffa kontanterna funderar man i Sunne på att gå över till dollarsystemet.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/dollar-ny-valuta-i-sunne
Ha ha ha ja ni värmlänningar är för roliga! Har alltid tyckt att det är lite vilda västern över Värmland- fast på ett bra vis förståss.😄
Eller annars kanske det är lite Värmland över vilda västern😃
Värmland"
Tungt att vara Färjestadsanhängare i Göteborg, en dag som denna…
Ja……tur man håller på Frölunda då!!😃
Värmland"
#123 Din dag kommer när Färjestad vinner och du befinner dig i den omgivningen…😉
Kanske det? Ja tar det inte så på blodigt allvar!!
Värmland"
Nej, det gör faktiskt inte jag heller. Fast ibland försöker man ju knorra till det lite…
Men jag har alltid hållit på Frölunda sen barnsben och kommer att göra det på gamla krumma ben också😃
Värmland"
Då är det nog snarast du som tar det på blodigt allvar…😉
Oj vad gräset växer fort nu. Kör över det värsta fram till onsdag eftermiddag innan jag tar helgen. Det har förmodigen växt upp på måndag igen.
Det låter gräsligt😃
Värmland"
😃
Blir knott vanligast på grillen i Värmland i sommar?
Den där metoden är verkligen effektiv🙂
Värmland"
Det mullrar i Värmland nu. Åtminstone här i södra delen. Ska se Gladiatorerna på TV4 sedan, så inget elavbrott nu..
Ja, det drog förbi Segmon också…..men det blev aldrig något regn.
Värmland"
Så… då var man vaken igen. I dag är det måndag och jag har fortfarande semester.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Det är väl gött de, draken!👍
Värmland"
Ja, jag har 40 dagar att döda detta året.
Så skönt. Jag får bara 20 dagar ledighet utan semesterersättning.
Värmland"
Du skulle jobbat i satens tjänst, då hade du fått lite mera.
Ja eller jobb överhuvudtaget.
Värmland"
Har du en häst som behöver tala ut med någon (en pratkvarn för hästar kanske?) så finns det numera samtalsterapi för hästar i Värmland, enligt GT.
Hmm….verkar lite si sådär med den metoden😃
Värmland"
Undrar om värmländska hästar pratar värmländska, ungefär som Fridolf Rhudins hund?
Haha😃
Värmland"
God morgon människor.
👋
Gomorron!!😮…..jösses vad du skrämde mig….trodde jag var den ända som fanns på sajten!!😃
Värmland"
Drakar är till för att skrämmas.
😉
😃
Värmland"
Sval sommar? Inte i Karlstad, verkar det som: "Chokladen smälter, grönsakerna får kastas och en i personalen har svimmat på jobbet. Orrholmens Matservice har haft över 40 grader inomhus i sommar när det varit som varmast och Ahmed Raian vill ha ersättning från hyresvärden KBAB för förlusterna", rapporterar VF.
Jo, det var ju den där gången ni vet. Ha Ha ja jaevlar jag vilken natt det var imorgon.
Igår ska jag ta tag i det där jag började med nästa vecka.
Och jorå visst är det så inte.
😃
Vem har kapat VSK´s konto?🤔
Värmland"
Gh ha ha ha tråden heter ju pratkvarnen ju 😃
Haha….jo men jag känner inte igen dig alls och vet inte vad du skriver om eller vem du svarar?😃Hur är det med nykterheten idag?😂
Värmland"
Ha ha du jag fick sitta och klura bra länge för att hitta på det där. Tror du på fullaste allvar att jag vet vad jag skrev och till vem, samt varför? 😂
Och jag är så gott som nykterist (brukar ta ett järn några ggr per decennium) så jag är 100% nykter nu 😃
🤪
Man kan bli snurrig utan sprit. Det gäller bara att skaffa sig rätt sjuka.
😉
Sant draken 😃
Åh….möt mig på andra sidan annorlunda riktning, jag kan halvera mitt allvar till 100% 😃
Värmland"
😃
Inte nog med att George W. Bush har rötter i Sillerud - under flera år envisades Donald Trump envisades Donald Trump med att han härstammade från Karlstad. Så småningom visade det sig dock att det rörde sig om Kallstadt i Tyskland, men att Trump tydligen ansåg att det lät bättre att säga att han härstammade från Sverige.
Jag läste om det också. Kanske anser han att det känns exklusivare och finare att säga att han härstammar från lilla Sverige!?🤔
Värmland"