Om glesbygdens överlevnad
Här i Värmland är det ju mycket glesbygd och många byar och mindre samhällen dör tyvärr ut. Här är kloka ord om detta: http://www.vf.se/asikter/debatt/hur-ska-glesbebodda-kommuner-overleva
Sen finns det ju ställen där ortsbefolkningen tack vare hårt arbete, envishet och framtidstro, klarar sig bra. Ett par bra exempel är Högboda i Kils kommun och Skillingsfors i Eda kommun. I dessa småorter finns det starka krafter att leva vidare och ett nytänkande som krävs för att överleva. I Högboda ökar faktiskt befolkningen och det lilla samhället går bra!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Fantastiskt att det finns orter där befolkningen ökar! Önskar verkligen att det fanns fler möjligheter till försörjning för de som inte bor i tätorter. Många gånger känns det som att det är ett straff att bo i glesbygden pga politiken.
Högboda ligger bra till. Nära till Arvika, Kil, Grums och Karlstad. Många barnfamiljer väljer att bo på landet och pendla till jobbet.
Segmon ligger också bra till…..men här finns ju inget. Högboda har lanthandel, skola, förskola, bio, idrottshall, folkets hus, en park med en fin bangolfbana, boule och kubbspel…etc…etc. Det andas framtid i den byn….inte bara död och tristess som i Segmon.
I Högboda skulle jag gärna vilja bo. Det är mycket fint där omkring!
I Skillingsfors är det likadant. Folk som kämpar och vill hålla liv i bygden och de har också lyckats. Nysäter, Koppom, Lekvattnet är också bra exempel på små glesbygder som vill framåt och jobba för det!🙂
#1 Ja, det är som ett straff att bo på landsbygden. Vi glöms bort, för numera är det bara de stora städerna som gäller. Men alla vill ju inte bo i stan. Jag flyttade från Göteborg till ett ställe på 400 inv, för jag vill ha det lugnt utan bilköer, smutsig luft, stress, köer, hög kriminalitet, buller….etc..etc. Jag ser det som livskvalité att bo på landet!
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"