Värmland iFokus

Värmland

Etikettkultur-folk
Läst 846 ggr
Magi-cat
2

Skogsfinnarna

"28:34

Avsnitt 1/4

Skogsfinländarna var folk från östra Finland som flyttade till Sverige på 1500- och 1600-talen för att idka svedjebruk. De var ett mytomspunnet folk som bevarade sina seder, sin folktro och sitt språk i flera hundra år. Visste du att det talades finska i Värmland ända in på 1950-talet? Att det fanns skogsfinska besvärjelser för allt från att förbättra sviktande potens till att bota kossans kolik?"

http://urplay.se/program/196557-lagom-mycket-finsk-skogsfinnarna

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2

Tack katten! Jag såg det programmet på TV, det var intressant och bra. Det var kul att se rökstugan som var tänd. Jag har varit i många rökstugor i Finnskogen…men inte när brasan är tänd och röken ligger tjock i taket. Besvärjelserna och kvinnan som intervjuades, där hon hade andar hos sig, gjorde inte programmet sämre heller!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2

Jag är grymt imponerad av skogsfinnarna och deras strävsamhet och ideer. Isoleringen med röken och svedjandet, magi och besvärjelser som fungerade (min tro) och strävsamhet och sisu!

Värmland"

Magi-cat
2

#2 Ja, man kan inte undgå att bli imponerad, av stort kunnande tillsammans med orubblig sisu….

Jag förstår att det där med besvärjelserna ger en extra krydda. 😉👍

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ghosthunter
2

Verkligen inte!🙂

Värmland"

Ghosthunter
2

Skogsfinnarna var som indianer…..de visste saker som inte andra visste.

Deras smarta uppvärmnings och isoleringsteknik med tjock rök i taket var överlägsna de svenska stugorna. De hade bättre tänder än svenskarna, för att det var riktigt varmt i stugorna.

Värmland"

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Pyttelite
0

Från Wikipedia:

Skogsfinnar (finska: metsäsuomalaiset), var svedjebrukande finnar främst från Savolax i dåvarande östra rikshalvan av Sverige som flyttade till granskogsområden från Kolmården och Tiveden i söder till södra lappmarken i norr, samt Norge och Nordamerika från 1590-talet till omkring 1640. Begreppet "svedjefinnar" var tidigare det vanliga, men har numera ersatts (i Sverige) av begreppet "skogsfinnar", då deras näringsfång var vida större än enbart svedjebruk.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Skogsfinnar

Pyttelite
0

För värmlänningar är sannolikheten stor att man har skogsfinska gener. Det visar DNA-analyser.

Läs mer här;

https://sverigesradio.se/artikel/en-miljon-har-skogsfinska-rotter-stor-andel-i-varmland

För värmlänningar är sannolikheten stor att man har skogsfinska gener. Det visar DNA-analyser.Enligt DNA-forskning som nätverket Finnsam, Finnbygder i ...