Minnen i skogen
Det fanns en gång ett pappersbruk. Detta bruket startade 1907 och skapade orten Segmon. Kyrkebyns bruk hette det. 1979 så lades bruket ned och en del spår finns kvar i skogen. Ganska mäktigt hur naturen tar tillbaka.
Här är en gammal grind…..kanske gick arbetare in och ut genom denna?
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Här verkar det har varit förråd. Finns några stycken liknande i skogen. Det var nästan lite otäckt att gå där på isen…..det såg ut att vara minst en halvmeter där under.
Värmland"
Häftiga bilder.
Cementblocket i #1 tror jag har varit en motvikt till en lyftkran.
#7 Det var till vedspelet (liksom #2), så det stämmer ju rätt bra. (Kände Sven som körde kranen.) Spelet löpte på rälsen.
Vedspel?
#9 Ja, man plockade upp timmer från Vänern och lagrade det på ett vedupplag, varifrån man sedan transporterade ner det till sulfitfabriken.
Aha… 👍
Aha, så intressant…..då vet jag det. Har alltid undrat vad det där är. Men var det bara en räls?🤔
Värmland"
Tror att den egentligen hette "kabelkran", och det bör vara den som syns i bakgrunden på den övre bilden på den länkade sidan. Observera "fågelholken" som föraren satt i!
Gamla härliga bilder. Jo, det är säkert kabelkranen som syns i bakgrunden.🙂
Värmland"
Vilken spännande plats du hittat spöket! Visst är det både skönt och lite sorgligt när naturen tar tillbaka platsen igen. Vad roligt Carpinus att du hade kunskap om arbetare där till och med. Så segmon hade en doft av sulfit förr, även om många jobb försvann så var det nog positivt när lukten försvann skulle jag tro.
☀️Mörker är bara brist på ljus
Nja, samhället dog ju ut när bruket stängde och jag tror att de var vana med lukten. Här tillverkades världens finaste silkespapper under 50-60 - talet.
Värmland"
#15 Ja, jag har släkt på bygden, så jag har lärt känna många färgstarka personligheter där.
Sulfit luktar faktiskt inte, däremot sulfat som finns på Gruvön i samma kommun. Åtminstone förr i tiden kunde luktstötarna vara riktigt jobbiga! Det påstods att de som bodde i Grums inte kände det, men de som bodde i grannsamhällena klagade ofta på lukten.