Värmland iFokus

Värmland

Etikettintressanta-platser
Läst 1022 ggr
Ghosthunter
0

Veckans ort: Stöllet

Det lilla samhället Stöllet, ligger i Norry Ny socken i Älvdal härad och är en av de få småorter i denna delen av Värmland, som har genomgått en befolkningsökning de senaste åren. Från 1960-talet till 2010, så ökade invånarantalet från 209 till 245.

Orten är bl.a känd för flottningsturism. Årligen kommer det strömmar med turister, för att både bygga, hyra och låna timmerflottar för att ta sig nedför Klarälven, som ringlar sig vackert förbi Stöllet.  National Geographic Travellers lista "50 tours of a lifetime" finns färden längs Klarälven på en egenbyggd timmerflotte med.

I Stöllet ligger den gamla fina kyrkan Norra Ny Kyrka som invigdes 1764. Här ligger även en folkhögskola, en livsmedelsbutik, en mack och en restaurang.

Stöllet kan också skryta med att ha billiga bostadspriser. För ett par år sedan skrev Aftonbladet om att man får mest för pengarna, om man köper hus i Stöllet.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
0

Jag  åkte förbi Stöllet som barn då jag och föräldrarna reste upp till Malung i Dalarna.

Ghosthunter
0

Jag var där som hastigast på hemvägen från Finnskogen i somras.🙂

Värmland"

horribleatnames
0

Där gick jag på folkhögskola ett år. Började i januari med att pulsa i höftdjup snö och lämnade Stöllet, och dess "centrum" 😉, med en "kall" hälsning till en islänning som gick där: "Det blir kallare". Stackaren frös när det var nollgradigt och fick nästan dåndimpen när jag sa att det kunde bli -30 😂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Ghosthunter
0

Hehe..men en islänning borde väl vara van med kyla😃

Värmland"

horribleatnames
0

Nja, enligt honom blev det bara nollgradigt som mest där han kom ifrån så när det var -10 hade han alla sina vinterkläder på sej 😂

"Hur mycket oftare blir man inte stungen av en ros än bränd av en nässla"
Selma Lagerlöf

http://rangerkotesillustrations.tumblr.com/

Ghosthunter
0

😂

Värmland"