Grevinnan på Gampertin
Grevinnan Sara Catharina Löwenhielm, född 1767, styrde Apertins herrgård i Kil med järnhand till sin död 1826. Det var nog inte så uppmuntrande att arbeta som dräng eller piga under hennes styre. Men var hon verkligen så grym som Fröding diktar om i Gamle grevinnan på Gampertin ur diktsamlingen Räggler å paschaser?
Det råder delade meningar om hur hon egentligen var. Men att hon styrde med järnhand, är säkert sant, för det gjorde ju många av dessa gamla härskare. Men jag har för mig att jag har läst om att Fröding själv, sa att han överdrev en aning i dikten?
Men hur det må vara med det, så är det en bra dikt!
Egen bild på Apertin Herrgård, fortfarande i privat ägo, och närmare än så här får man inte gå…….
"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"
"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"
"Don't be normal, stay paranormal"
Jag har en tjock bok om Apertin av Åke Wiberg i min ägo, och där får förstås Sara Catharina ett eget kapitel. Han skriver bl.a. "I verkligheten var Sara Catharina Linroth inte alls sådan, som hon ibland utmålades. Med så stora domäner och företag av olika slag hon hade, måste hon hålla ordning, men hon såg också till att de många familjer som var beroende av henne hade det så bra som det gärna var möjligt.
I folkfantasin kom under årens lopp Sara Catharina och hennes sondotter grevinnan Charlotte von Gerdten att sammansmälta till en person. Berättelser, som har anknytning till endera, har återförts till begreppet Gammalgrevinnan, som i sin tur etsat sig in i medvetandet även i modern tid, inte minst genom Gustaf Frödings kända dikt."
Längre fram i samma bok (sid. 403) kommer den bekräftelse på Frödings ånger som du nämner: "Fröding blev så småningom själv på det klara med att skildringen av Gammalgrevinnan var orättvis. Han erkände också utan omsvep: `Aldrig har jag väl slagit mer miste än i denna sak."
Kanske var det så att Sara Catharina var en affärskvinna av vad som i vår tid skulle kunna kallas modernt snitt, men som var så ovanlig för dåtiden och ända fram till Frödings dagar att hon skrämde och behövde förminskas?
Hårdförd chef var hon säkert…..men kanske inte en sadist som många tror att hon var. Men sen är ju allt relativt, så i vilken grad hon var si och så, kan man ju diskutera.
Men Charlotte Von Gerdten var märkvärdig. Hon lät bygga ett eget kapell för sig själv, för hon ansåg sig för fin för att sitta bland annat folk. Hur mycket sanning det är i detta och att hon skulle dansa ihjäl sig med Fan själv, är också osäkert. Allt med detta tycks vara väldigt osäkert!
Det sägs också båda dessa kvinnor spökar i herrgården…..men det är en annan sak!
Värmland"
Men dikten är lik förbenat bra, vad som än hände😉
Värmland"
Det står även om "djävulsdansen" i boken: "Men rikedomarna, sade man, måste ha berott på att grevinnan hade gjort upp kontrakt med Den Onde. Hon skulle som straff för sin hårdhet ha fått mottaga besök av den onde, som dansade med henne till hennes vita sidenskor fylldes med blod." Låter väl också lite som om man hade svårt att förlika sig med att hon skapat och förvaltat rikedomen genom kompetens, utan sökte andra förklaringar…
Kan rekommendera boken om Apertin, där får man veta mycket om gården och dess människor, som många av sin tids kända värmlänningar hade anknytning till.
Står mer om "djävulsdansande" i pdflänken i #1.
Mycket är säkert förstorat vad det gäller myter och annat, men Apertin är väl värt ett besök.. Är hängbron kvar GH du som varit där på sistone?
Carpinus - Jag fattar inte hur du kan hitta allt. Själv är jag urusel på att söka på nätet🙂 Undra om någon har tagit prov på fläckarna i huset för att se om det är blod. Polisen har ju nåt medel som man heller på och om man lyser med ficklampa, så blir det en viss färg om det är blod….enkelt!
Värmland"
#7 Nyfikenhet kan ta en långt…😉
Ja, den där blodfläcken är intressant! Tyvärr är ju fastigheten privat som du konstaterat, så det är nog svårt att komma åt den. 😮
Ja, det skulle ju vara om dom som äger det är intresserade att göra det. Jag hade gjort det om jag bodde där🙂
Värmland"
#9 För 50 miljoner får du chansen… 😉
Ojdå…är det till salu😮
Jag får nog vända upp och ned på spargrisen😃
Värmland"
#11 😃
Fast du kan ju åtminstone begära en husvisning…😉
Ja, det skulle man kunna göra😉
Värmland"
precis min tanke.
Har du inte någon kontakt på polisen som kan fixa lite pulver åt dig?
Synd min moster i Säffle gått i pension.
☀️Mörker är bara brist på ljus
Hehe….jag tror dock inte det blir så populärt att hälla ut pulver på golvet😃Men jag tycker att någon behörig borde göra det. Men vem vet, det kanske redan är testat?
Värmland"
I förmaket på von Echstedtska finns det ju en fläck som uppges vara blod från en mördad dräng. Vore intressant att veta om Värmlands Museum har analyserat fläcken någon gång!
Japp, där är också en fläck ja!!🙂
Värmland"
Det är ganska ofta man läst om att gamla gårdar där det skett påstådda mord,
där det också ska finnas en blodfläck som inte går bort.
Finns det någon som alls är testad?
#18 Kanske ligger tjusningen i att inte veta…?
Jag tror Capinus har en poäng här….det finns en tjusning att inte veta. För skulle det vara nåt annat än blod som blir det ju en besvikelse🙂
Värmland"
Vad gäller von Echstedtska så skulle man ju med hjälp av en markradar enkelt och utan att bryta upp golvet kunna avgöra om drängen verkligen ligger under golvplankorna. Men vill vi veta?
Kanske bäst att det förblir ett mysterium!🙂
Värmland"
#22 Ja, jag tror det också…
Men kanske kan de hitta benrester i husets hörn? Det var vanligt att de lade benrester av människor i hörnen, för att skydda mot onda makter. Detta hade de ju gjort i Frammegården. När de bröt upp golvet i köket för att lägga nytt, så fann de benrester!
Värmland"
Jo, oavsett var benen ligger skulle en markradar kunna hitta dem. Har sett att de skall använda en markradar för att försöka hitta Nefertitis kvarlevor i ett hålrum i Tutankhamons pyramid, och de stenblocken är ju lite mastigare än några golvplankor…
Naturligtvis går det!
Värmland"
Ja, då är vi tillbaka till frågan: vill du att de skall göra det? Jag fick uppfattningen att även du tyckte att det bör få förbli ett mysterium…
Jag är nog ändå lite splittrad i den frågan. Mitt vetenskapliga intresse av utredningar av paranormala fenomen säger att jag gärna skulle vilja undersöka saken, samtidigt som min mer fantasifulla sida säger nej!🙂
Värmland"
Känner samma. Fast man är vet girig så vill man ju ha lite kvar som man inte vet men kan fundera kring.
Jag tänkte berätta något inom samma ämne som här, men eftersom det berör ett annat landskap fortsätter jag med den diskussionen i Pratkvarnen.
#20 Jag har hört för länge sedan en teori om att det är blod.. men att blodet tillhörde någon tjänstekvinna som skulle ha gjort sig illa..
Men det märkliga är att blodfläcken hela tiden kommer tillbaka, hur dom än gör för att ta bort den!🙂
Värmland"
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Spåren runt Apertin, Illberg och Ekenäs vittnar om hur människor bott och brukat jorden i tusentals år. Här ligger järnålderns gravfält, kyrkplats och gårdar med medeltida rötter i ett vackert odlingslandskap. Men vad händer om man slutar hävda markerna? Och varför intresserade sig Gustav Vasa för området?
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-09-01 22:10 av Pyttelite