Värmland iFokus

Värmland

Etikettövrigt-om-värmland
Läst 1581 ggr
Ghosthunter
0

Stolthet

Vad är det du brinner för och vad är det i, eller med Värmland, som får dig att känna stolhet över vårt vackra landskap?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
0

Puttar upp denna tråden. Nån stolthet måste ni väl ha?😉

Värmland"

[Carpinus]
0
Ghosthunter
0

Jag ser iaf en stolthet i att bo här i Värmland. Även om jag är invandrare här, så kan jag känna så. Främst är det den vackra naturen och den gamla genuina kulturen. Kolla på alla gamla kulturbygder med sina fina hembygdsgårdar. Och den friska klara luften och lugnet.

Jag har bott i storstan i 17 år (Malmö och Göteborg) och längtar inte tillbaka  till stressen, oren luft, nedskjutningar och en splittrad kultur!

Många talar om att Dalarna skulle vara det mest genuina svenska landskapet…..men tittar man på det, så har Värmland precis lika mycket att ge…..och för mig ännu mera faktiskt.

Säkert nån Stockholmare som skrivit det där i #2.

Men alla kan ju inte gilla allt och man skulle nog kunna läsa samma sak i vilken del som helst i Sverige.

Ta hit alla som gnäller så kan jag visa hur fint det är här uppe!!😎

Värmland"

[Carpinus]
0

#3 Nja, det var ju Karlstad Universitet som låg bakom undersökningen, så det var nog näraliggande än så, dessvärre! 😉

Men: visst kan man njuta av det vackra landskapet och kulturen (som väl i ärlighetens namn var bättre förr?)

Fast det där med stoltheten vet jag inte om jag vill ta till - man är glad att ha haft turen att bli född där och över alla fina författare som landskapet frambringat, och det är roligt när Färjestad vinner. Men inget av det är ju tack vare mig, och det skall nog till någon egen prestation för att den där stoltheten skall infinna sig.

Däremot tycker jag att du kan vara stolt som gjorde slag i saken och flyttade till ett landskap som du håller högt.

Ghosthunter
1

Ja, författarna är bra också. Speciellt gillar jag Selma Lagerlöf. Jag kan läsa hennes böcker hur många gånger som helst och tröttnar aldrig på det. Tur man har hela samlingen. Sen är det förstås Fröding och några till.🙂

Värmland"

vinden är min mor
0

Det jag gillar bäst med Värmland är nog dialekten.

Sedan brukar ju värmlänningar vara så sköna som personer, de är humoristiska och lugna och harmoniska.

Roligast tycker jag att det är att läsa om historiska platser.

Vore skoj att få lära sig lite mer om Torsby trakten där min morfars mors släkt kommer ifrån

☀️Mörker är bara brist på ljus

Ghosthunter
0

Ja, det är sköna personer och Torsbytrakten är fint….ännu en del att vara stolt över!🙂

Värmland"