Annons:
Etikettfinnskogen
Läst 516 ggr
Ghosthunter
2019-09-21 17:26

Ny ämneskategori; Finnskogen

Förvisso går denna sajten på knäna och tycks vara passé, men ändå har jag skapat en ny ämneskategori som heter Finnskogen.

För mig är Finnskogen heligt. Tystnaden, den vackra vildmarken och inte minst mystiken gör Finnskogen till mitt paradis. Jag hoppas fler av er har intresse för Finnskogen och gärna vill dela med er!

Nästan halva Finnskogen ligger i Norge, så därför tänkte jag att vi  även tar med sånt som är ifrån norska delen av skogen.

Ha kul🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
2019-09-21 17:53
#1

Över 40 medlemmar, men som vanligt så är det 3-4 stycken som skriver, diskuterar, är intresserade osv. Finnskogen är intressant för mig då jag  varken besökt eller vet speciellt mycket om denna del av Värmland.

Ghosthunter
2019-09-21 17:58
#2

Jag tänkte att kategorin borde finnas med, då smedjefinnarna eller skogsfinnarna är en sån stor del av den värmländska historien.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-09-21 18:06
#3

Jag övernattade med övriga klasskamrater en helg  i Mattila på 80-talet. Jag vet inte om Mattila tillhör den egentliga Finnskogen men är en gammal finsk stugby.  Ligger några mil norr om Torsby.

Ghosthunter
2019-09-21 18:16
#4

#3 Jag antar att du menar Mattila i Östmark strax norr om Röjdåfors? Visst är det Finnskogen….väldigt mycket Finnskog! Området är ett av de mest centrala. I närheten finns 3 finngårdar till, nämligen Purala, Juhoila och Abborrtjärnsberg. Mattila har ju även sin gamla rökstuga kvar, precis som de andra nämnda.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-09-21 18:18
#5

Jag har ju redan skrivit mycket om Finnskogen, så jag ska flytta dessa trådar hit. Ligger dock lite lågt just nu…då jag är ganska sjuk och orkeslös.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-09-21 18:27
#6

#4 Då har jag varit i Finnskogen trots allt 🙂

Annons:
Ghosthunter
2019-09-21 19:22
#7

#6 Absolut🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[ludgopelle]
2019-09-21 19:37
#8

#5 Jag har läst mycket av det du skrivit om Finnskogen med stort intresse. Jag har aldrig varit i finnskogen, men jag har besökt trakter i finland som påminner om Finnskogen. Min mormor var från norra Finland. Tyvärr gick hon bort för ett halvår sedan, 90 år gammal. För 13 år sedan besökte vi trakten och gården som mormor kom ifrån. Det var intressant att höra mormor berätta om dom gamla byggnaderna. Bland annat berättade mormor att hon och hennes klasskamrater fick hjälpa till att hämta vitmossa i skogen, när den knuttimrade skolan byggdes. Vitmossan användes till att täta mellan stockarna.

[Göstage]
2021-02-25 17:33
#9

Den som har anor från värmländska finnskogen kan nog ha utbyte av Anna Ø. Forsbergs nyutkomna bok med den mastiga titeln "C. A. Gottlunds samlade nedteckningar av finska släktnamn i husförhörslängderna 1819-1827 för Gräsmark, Fryksände, Norra Ny, Östmark och Dalby församlingar."

I boken hittar man ursprungliga finska släktnamn som försvenskats, ibland till oigenkännlighet.

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/skogsfinnarnas-ursprungliga-efternamn-samlade-i-ett-verk

Författaren Anna Ø. Forsberg berättar i vår intervju hur man samlade in information om gamla skogsfinska namn i Värmland. Historiska anteckningar fanns tack vare en folklivsforskare som 200 år sedan intresserade sig för husförhörslängder.
Pyttelite
2021-02-25 17:49
#10

#9: Intressant inslag - tack för det!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ghosthunter
2021-02-25 20:10
#11

#9 Ja den boken har jag tittat på och bläddrat i på Finnskogsmuseet i Lekvattnet. Intressant att se vilka finnar som bott i torpen och finngårdarna. Dessutom står det även korta berättelser och historia och inte bara namn.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: