Finnskogen

Ny ämneskategori; Finnskogen

2019-09-21 17:26 #0 av: Ghosthunter

Förvisso går denna sajten på knäna och tycks vara passé, men ändå har jag skapat en ny ämneskategori som heter Finnskogen.

För mig är Finnskogen heligt. Tystnaden, den vackra vildmarken och inte minst mystiken gör Finnskogen till mitt paradis. Jag hoppas fler av er har intresse för Finnskogen och gärna vill dela med er!

Nästan halva Finnskogen ligger i Norge, så därför tänkte jag att vi  även tar med sånt som är ifrån norska delen av skogen.

Ha kulGlad

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-09-21 17:53 #1 av: GIKmio

Över 40 medlemmar, men som vanligt så är det 3-4 stycken som skriver, diskuterar, är intresserade osv. Finnskogen är intressant för mig då jag  varken besökt eller vet speciellt mycket om denna del av Värmland.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-09-21 17:58 #2 av: Ghosthunter

Jag tänkte att kategorin borde finnas med, då smedjefinnarna eller skogsfinnarna är en sån stor del av den värmländska historien.

Anmäl
2019-09-21 18:06 #3 av: GIKmio

Jag övernattade med övriga klasskamrater en helg  i Mattila på 80-talet. Jag vet inte om Mattila tillhör den egentliga Finnskogen men är en gammal finsk stugby.  Ligger några mil norr om Torsby. 

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-09-21 18:16 #4 av: Ghosthunter

#3 Jag antar att du menar Mattila i Östmark strax norr om Röjdåfors? Visst är det Finnskogen....väldigt mycket Finnskog! Området är ett av de mest centrala. I närheten finns 3 finngårdar till, nämligen Purala, Juhoila och Abborrtjärnsberg. Mattila har ju även sin gamla rökstuga kvar, precis som de andra nämnda.

Anmäl
2019-09-21 18:18 #5 av: Ghosthunter

Jag har ju redan skrivit mycket om Finnskogen, så jag ska flytta dessa trådar hit. Ligger dock lite lågt just nu...då jag är ganska sjuk och orkeslös.

Anmäl
2019-09-21 18:27 #6 av: GIKmio

#4 Då har jag varit i Finnskogen trots allt Glad 

Anmäl
2019-09-21 19:22 #7 av: Ghosthunter

#6 Absolut🙂

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.