Evenemang

Hej på marten

2019-08-24 11:33 #0 av: GIKmio

Lite info inför den kommande marknadshösten.

Hej på marten är ett värmländskt uttryck som dyker upp varje år när det närmar sig dom stora höstmarknaderna. Framför allt i Arvika. Min mor lärde mig i vilken ordning dom kom. Först ut är Oxhälja i Filipstad som är en av dom största i Sverige. Dels har den gamla anor, dels så är den först i Värmland och därför lockar stora skaror av både knallar och marknadsentusiaster. Sedan väntar i denna ordningen, Torsbymarten, Årjängsmarten, Säfflemarten och Arvikamarten. Tilläggas ska att en av Värmlands äldsta marknader Nysätersmarten arrangeras helgen före Oxhälja. Det vill säga nästa helg. Och att Sunnemarten delat helg med Arvikamarten under lång tid. Det relativt korta avståndet mellan Arvika och Sunne har gjort att många knallar stått i Sunne på fredag och i Arvika på lördag.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-08-25 15:06 #1 av: Ghosthunter

Jag har aldrig hört det uttrycket och skulle någon säga det till mig, så skulle jag nog bli irriteradSkrattar

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-08-29 18:00 #2 av: GIKmio

En vecka kvar till Oxhälja i Filipstad. Men kommande helg så är det marknad i Värmlands Nysäter ( i folkmun endast Nysäter ) norr om Säffle. En marknad med gamla anor som har förbjudits vid flertal tillfällen. Senast var 1933 och det dröjde till 1984 innan marknaden återuppstod. 15.000 besökare kom den gången till den lilla byn med inte ens 200 innevånare. Marknaden arrangeras sedan dess sista lördagen i augusti varje år.

https://www.visitvarmland.se/sv/gora/marknadsbodarna-i-nysater-28736

http://www.gillbergahembygd.com/Aktiviteter/Marknaden

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-08-29 18:19 #3 av: GIKmio

Säg den marknad som inte "Vild-Hasse" Bengtsson från Malung i Dalarna besökt. På dom värmländska höstmarknaderna har han näst intill kultstatus med sina korvar och historierSkrattar

Anmäl
2019-08-29 18:41 #4 av: GIKmio

En bild från Oxhälja årgång 2016. Att gå en lördag på Oxhälja innebär att man bör ha hyfsad god kondition för om man ska besöka alla marknadsstånd så får man gå riktigt långt. Vilket kanske är bra med ett utbrett marknadsområde då det skingrar folkhopen en aning. Men ju längre dagen gick ju trängre blev det att ta sig fram. Då kan det vara skönt att kliva lite åt sidan ibland som jag gjorde när jag tog bilden. Regntunga skyar över Filipstad.. Men det skrämde inte bort marknadsbesökarna.

Anmäl
2019-09-13 07:00 #5 av: GIKmio

Stundande helg är det Torsbymarten. Den enda av marknaderna som jag aldrig besökt. Men som dom sade på jobbet -Har man besökt en marknad så har man besökt alla. Och det ligger nog en hel del sanning i det. 

Anmäl
2019-09-13 18:36 #6 av: Ghosthunter

#5 Jo, det är sant. I princip samma knallar och tivoli på alla marknader.

Anmäl
2019-09-21 19:38 #7 av: GIKmio

Årjäng bjöds på strålande solsken under lördagen både för dom som gillar marknaden och travet på Årjängs travbana.. Årjängsmarten brukar bjuda på fint väder. Jag var där både 2015 och ifjol och då sken solen hela dagen.

Anmäl
2019-09-21 22:07 #8 av: Ghosthunter

Jag var på Årjängs marten, men bara en liten stund. Jag orkade inte så mycket nu när jag är sjuk. Men visst var det fint väder idag.

Anmäl
2019-09-28 11:49 #9 av: GIKmio

Regn eller enstaka regnskurar. Traditionell höstmarknad i Säffle är lika med traditionellt regnande. Säfflemarten är den marknad jag varit mest på eftersom det är geografiskt närmast och känslan är att vädret inte varit det bästa genom åren. Mycket på grund av att vi kommit så långt så höstrusket börjat anlända. 

Anmäl
2019-09-28 13:50 #10 av: ludgopelle

Alla plånböcker jag slitit ut, har jag köpt på marknader.
Jag tror jag aldrig köpt någon plånbok någon annanstans än på marknader.
Marknadsgodis och polkagris är också något som jag brukar köpa.
Det är något nostalgiskt att besöka marknadsplatser, där det varit marknad varje år, sedan urminnes tider.😊

Anmäl
2019-09-28 13:54 #11 av: GIKmio

#10 Det är mest chokladbollar och strumpor. Har man missat det så dyker det alltid upp en ny. Mycket kläder är det också. Saknar dock knallar som säljer gamla serietidningar och seriealbum. Dom har blivit färre med åren.

Anmäl
2019-09-28 15:08 #12 av: ludgopelle

#11 Ja, försäljningen av begagnade tidningar har nästan försvunnit, även försäljningen av äkta hantverk som tillexempel mindre möbler, skoställ, korgar, vedkorgar och hatthyllor. Förmodligen har intresset att tillverka sådant, minskat.
Överlag har storleken på marknaderna minskat med åren.
Trots det brukar det komma väldigt många besökare, om det inte regnar.

Anmäl
2019-09-28 17:23 #13 av: Ghosthunter

Jag köpte kokosbollar och korvar (rökta goda korvar med älg, vildsvin och renkött/5 st för 100 kr/300 gr per st) på Årjängs marknad förra helgen. Men det var inte Vild Hasse, utan någon annan. Väldigt goda korvar och billigt!Glad

Anmäl
2019-10-05 12:16 #14 av: GIKmio

Så avslutas då årets hej på marten då Arvika denna helg som brukligt avslutar dom stora traditionella höstmarknaderna. Tilläggas ska att det dyker upp småmarknader lite varstans i Värmland framöver. Och även dom har sin tjusning. 

Anmäl
2019-10-05 14:19 #15 av: Ghosthunter

Adjö på marten😁

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.