Annons:
Etikettevenemang
Läst 2041 ggr
[GIKmio]
2019-08-24 11:33

Hej på marten

Lite info inför den kommande marknadshösten.

Hej på marten är ett värmländskt uttryck som dyker upp varje år när det närmar sig dom stora höstmarknaderna. Framför allt i Arvika. Min mor lärde mig i vilken ordning dom kom. Först ut är Oxhälja i Filipstad som är en av dom största i Sverige. Dels har den gamla anor, dels så är den först i Värmland och därför lockar stora skaror av både knallar och marknadsentusiaster. Sedan väntar i denna ordningen, Torsbymarten, Årjängsmarten, Säfflemarten och Arvikamarten. Tilläggas ska att en av Värmlands äldsta marknader Nysätersmarten arrangeras helgen före Oxhälja. Det vill säga nästa helg. Och att Sunnemarten delat helg med Arvikamarten under lång tid. Det relativt korta avståndet mellan Arvika och Sunne har gjort att många knallar stått i Sunne på fredag och i Arvika på lördag.

Annons:
Ghosthunter
2019-08-25 15:06
#1

Jag har aldrig hört det uttrycket och skulle någon säga det till mig, så skulle jag nog bli irriterad😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-08-29 18:00
#2

En vecka kvar till Oxhälja i Filipstad. Men kommande helg så är det marknad i Värmlands Nysäter ( i folkmun endast Nysäter ) norr om Säffle. En marknad med gamla anor som har förbjudits vid flertal tillfällen. Senast var 1933 och det dröjde till 1984 innan marknaden återuppstod. 15.000 besökare kom den gången till den lilla byn med inte ens 200 innevånare. Marknaden arrangeras sedan dess sista lördagen i augusti varje år.

https://www.visitvarmland.se/sv/gora/marknadsbodarna-i-nysater-28736

http://www.gillbergahembygd.com/Aktiviteter/Marknaden

[GIKmio]
2019-08-29 18:19
#3

Säg den marknad som inte "Vild-Hasse" Bengtsson från Malung i Dalarna besökt. På dom värmländska höstmarknaderna har han näst intill kultstatus med sina korvar och historier😃

[GIKmio]
2019-08-29 18:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

En bild från Oxhälja årgång 2016. Att gå en lördag på Oxhälja innebär att man bör ha hyfsad god kondition för om man ska besöka alla marknadsstånd så får man gå riktigt långt. Vilket kanske är bra med ett utbrett marknadsområde då det skingrar folkhopen en aning. Men ju längre dagen gick ju trängre blev det att ta sig fram. Då kan det vara skönt att kliva lite åt sidan ibland som jag gjorde när jag tog bilden. Regntunga skyar över Filipstad.. Men det skrämde inte bort marknadsbesökarna.

[GIKmio]
2019-09-13 07:00
#5

Stundande helg är det Torsbymarten. Den enda av marknaderna som jag aldrig besökt. Men som dom sade på jobbet -Har man besökt en marknad så har man besökt alla. Och det ligger nog en hel del sanning i det.

Ghosthunter
2019-09-13 18:36
#6

#5 Jo, det är sant. I princip samma knallar och tivoli på alla marknader.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
2019-09-21 19:38
#7

Årjäng bjöds på strålande solsken under lördagen både för dom som gillar marknaden och travet på Årjängs travbana.. Årjängsmarten brukar bjuda på fint väder. Jag var där både 2015 och ifjol och då sken solen hela dagen.

Ghosthunter
2019-09-21 22:07
#8

Jag var på Årjängs marten, men bara en liten stund. Jag orkade inte så mycket nu när jag är sjuk. Men visst var det fint väder idag.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-09-28 11:49
#9

Regn eller enstaka regnskurar. Traditionell höstmarknad i Säffle är lika med traditionellt regnande. Säfflemarten är den marknad jag varit mest på eftersom det är geografiskt närmast och känslan är att vädret inte varit det bästa genom åren. Mycket på grund av att vi kommit så långt så höstrusket börjat anlända.

[ludgopelle]
2019-09-28 13:50
#10

Alla plånböcker jag slitit ut, har jag köpt på marknader. Jag tror jag aldrig köpt någon plånbok någon annanstans än på marknader. Marknadsgodis och polkagris är också något som jag brukar köpa. Det är något nostalgiskt att besöka marknadsplatser, där det varit marknad varje år, sedan urminnes tider.😊

[GIKmio]
2019-09-28 13:54
#11

#10 Det är mest chokladbollar och strumpor. Har man missat det så dyker det alltid upp en ny. Mycket kläder är det också. Saknar dock knallar som säljer gamla serietidningar och seriealbum. Dom har blivit färre med åren.

[ludgopelle]
2019-09-28 15:08
#12

#11 Ja, försäljningen av begagnade tidningar har nästan försvunnit, även försäljningen av äkta hantverk som tillexempel mindre möbler, skoställ, korgar, vedkorgar och hatthyllor. Förmodligen har intresset att tillverka sådant, minskat. Överlag har storleken på marknaderna minskat med åren. Trots det brukar det komma väldigt många besökare, om det inte regnar.

Ghosthunter
2019-09-28 17:23
#13

Jag köpte kokosbollar och korvar (rökta goda korvar med älg, vildsvin och renkött/5 st för 100 kr/300 gr per st) på Årjängs marknad förra helgen. Men det var inte Vild Hasse, utan någon annan. Väldigt goda korvar och billigt!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
2019-10-05 12:16
#14

Så avslutas då årets hej på marten då Arvika denna helg som brukligt avslutar dom stora traditionella höstmarknaderna. Tilläggas ska att det dyker upp småmarknader lite varstans i Värmland framöver. Och även dom har sin tjusning.

Ghosthunter
2019-10-05 14:19
#15

Adjö på marten😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-10-25 14:20
#16

Snart dags för hej på marten igen.. Men då handlar det om traditionella julmarknader. Om en månad startar det och fortsätter sedan under december. Julmarknaden i Brunskog och i Mariebergsskogen i Karlstad hör till dom största och mest besökta. Men på dom andra orterna så kommer det att arrangeras julmarknader både utomhus och inomhus i varierande storlek. Låt oss återkomma när det väl blir dags.

[GIKmio]
2020-08-13 10:32
#17

Hösten värmländska marknader är inställda. Och ingen hade väl väntat sig något annat. Så ingen Langos,gräddbullar eller brända mandlar i höst, Ghosthunter..

Ghosthunter
2020-08-14 06:41
#18

#17 Det är tråkigt…hade annars funderat på Torsbymarten😑

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

GikMio
2022-08-27 21:34
#19

Ett tecken på att hösten närmar sig. Idag arrangerades Nysätersmarten utanför Säffle. Inget hej på marten, men väl devisen Vi ses på Nysätersmon. Jag var inte där idag, men däremot dom flesta åren i barndomen. Arrangören brukar även uppmana dom som vill att klä sig i gammaldags kläder.

Pyttelite
2022-10-01 08:42
#20

Under helgen 30 september - 2 oktober är det dags för den årliga, traditionella höstmarknaden i Arvika.

Läs mer här:

https://visitvarmland.com/arvika/evenemang/marknad/arvikamarten-2


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Traditionell höstmarknad och tivoli i Arvika centrum.
Annons:
GikMio
2022-10-01 11:28
#21

#20 Jag kom inte iväg på någon "marten" i år. Men roligt att det kommit igång igen efter något år. Jag blev faktiskt erbjuden för några år sedan att följa med en kille som skulle stå och sälja på Arvikamarten och assistera honom om han behövde äta och gå på toa. Tyvärr var jag upptagen med annat den helgen. Men det hade varit kul att tjöta med folk 🙂

GikMio
2022-10-08 00:18
#22

Ett nöje förr var att lyssna på försäljare som var på marknader. En dammsugsförsäljare frågade min mor om frun var gift? Det är jag sa morsan.. Och gubben ligger på soffan? Det händer sa morsan, men han hjälper till att städa också. Det spelar ingen roll sa försäljaren. Med den här dammsugaren kan gubben ligga på soffan för det tar endast två minuter så är allt damm och grus borta. Ja gubben kan du förstås inte städa bort.. Massa skratt bland åhörare och en generad mor 😁 Dom är geniala dom där försäljarna på att övertyga folk att deras produkter är det bästa med hjälp av humor. Och dom pratade oftast göteborgska 🙂

Upp till toppen
Annons: