Annons:
Etikettkultur-folk
Läst 607 ggr
Ghosthunter
7/27/19, 6:28 PM

Finnskogen - vägen till världsarv

Hoppas UNESCO fattar rätt beslut. Finnskogen och dess kultur och historia är av högsta grad viktigt och bör bli ett världsarv🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
7/27/19, 6:36 PM
#1

Mannen som dyker upp 8.40 i klippet är Nitaho-jussi. "Finnskogens siste vandrare" brukar han kallas och var en av de sista skogsfinnarna som talade finska. En väldigt intressant person som hade mycket att berätta.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_Johansson_Oinonen

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
7/27/19, 6:39 PM
#2

Som sagt, som värmlänning har jag aldrig varit där uppe. Kanske vi svenskar borde ägna oss åt att uppleva pärlor hemmavid istället för att jaga sista minuten-biljetter till Grekland och Thailand.

Ghosthunter
7/27/19, 6:43 PM
#3

#2 En annan värld där uppe….ibland undrar man om man verkligen är i Värmland eller något sagolandskap eller har hamnat i twilight zone.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
7/27/19, 6:45 PM
#4

Jag skulle vilja göra en egen sajt om Finnskogen…..men på iFokus är det dömt att misslyckas..tyvärr!!😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
7/27/19, 6:46 PM
#5

Kan tänka mig att bo där sommartid i form av sommarstuga. Men inte under höst och vinter.

Trollögat
7/28/19, 11:27 AM
#6

Fin video som säger vad det är. Jag älskar att vara i den nordvärmländska naturen. Bergen å vyerna över den oändliga naturen är speciell där uppe. Känner precis samma som  du säger Ghosthunter… Är jag verkligen i Värmland ?? Den känslan har jag känt många gånger när jag vandrat runt i dessa mäktiga skogarna. Och man ser ju spår av det förflutna på många ställen…Inte minst vid alla biflöden som leder ned till Klarälven. Det ska snart bli en resa upp dit igen.

Annons:
Ghosthunter
7/28/19, 6:40 PM
#7

#6 Ja precis. Det är en alldeles speciell känsla i nordvärmland och speciellt på Finnskogen och det går inte riktigt att förklara…man måste vara där för att uppleva det🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: