Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 617 ggr
Ghosthunter
2019-07-19 15:26

Dundern naturreservat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dundern naturreservat bjuder på både spänning och vacker urskog. Reservatet ligger några kilometer ovanför Röjden i Södra Finnskoga socken. Jag vart där på semestern och gick den korta leden (ca 2,5 km) Inte så långt, men bitvis väldigt brant, så att man nästan fick klättra. 

På Dundern finns det lämningar efter 3 gamla torp och utmed leden, som passerar torpen, finns det fina tavlor uppsatta, så att man kan läsa om dessa. Väldigt proffsigt och fint anordnat, även om leden på vissa mindre sträckor kunde vara i lite bättre skick. Det var bitvis ganska mycket sly. Det blir väl lätt så när det ligger så avskiljt långt ute i den djupa skogen…det är nog inte varje dag som någon vandrar här!

Däremot så vandrar det mycket björnar och vargar här. Här gäller det inte att bara se upp för vilda djur. Dundern är väldigt ökänt för spöken, troll och tomtar, vilket var ett stort problem för de torpare som bodde här. Jag snackade med en som kan varenda centimeter av hela socknen att Dundern fortfarande är väldigt hemsökt och att många drar sig för att vara här, så fort det börjar skymma.

https://www.lansstyrelsen.se/varmland/besok-och-upptack/naturreservat-i-varmlands-lan/dundern.html

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2019-07-19 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det började med en lång brant stigning uppåt (kändes som om man skulle gå rakt upp i himlen) innan man kom till första torpet; Övre Dundern

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-07-19 15:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Plötsligt öppnade sig en glänta högst upp på berget och här fanns det bara lite stenrester kvar av torpet Övre Dundern.

Här vart jag faktiskt lite rädd. Det lät som ett stort djur rörde sig bakom träden till vänster i bilden. Björnar är nämligen det enda djuret i Sverige som jag helst inte vill möta ensam ute i skogen, därav min rädsla. Men det märkliga var att plötsligt så vart det tyst igen….spöken kanske?

Iaf så var det något kraftfullt…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-07-19 15:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

På väg till nästa torp…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-07-19 15:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

…..Som är Andreastorpet…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Denna kommentar har tagits bort.
Ghosthunter
2019-07-19 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Andreastorpet..

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2019-07-19 15:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Efter det så gick promenaden vidare till nästa torp. Här var det jobbigaste partiet utmed hela leden….brant så man nästan fick klättra (har tyvärr ingen bild på just det)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-07-19 15:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Filpustorpet. Enligt mitt tycke (som gillar det övernaturliga) det mest intressanta torpet. Läs på skylten….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-07-19 15:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Inte mycket kvar av detta torpet heller….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-07-19 15:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En sten med intressanta ristningar. Tyvärr så har de andra stenarna fått fötter, så man kan tyvärr inte se helheten. Men dessa låg iaf utanför dörren och det var ristningar för att hålla spöken och annat skrömt utomhus…

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-07-19 17:14
#11

Det är något speciellt med naturreservat. Finns en del att välja på i Värmland.

Ghosthunter
2019-07-19 17:45
#12

Javisst är det. Jag älskar naturreservat och tänk hur viktiga dom är för att skydda skogen. Hoppas det blir ännu mera naturreservat i framtiden. Dessutom ger det ju en extra krydda åt allt när det är typ torp och att man kan se lämningarna och läsa historia om dessa på sin vandring. Är man dessutom på förtrollad mark, med övernaturligheter, så blir det extra hot chili pepper!😃👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2019-07-20 10:34
#13

Jag vill dessutom tillägga att från början på 1600-talet så var det skogsfinnar som bodde på Dundern och det var ju ättlingar som bodde där ända in på 1900-talet. Läs de fotograferade tavlorna så vet ni mer🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Trollögat
2019-07-21 13:38
#14

Intressant vandringsled. Måste jag kolla upp nån gång. Fina bilder också 🙂  Även om det finns en del björn i norra Värmland så ska man ha en jäkla otur om man hamnar öga mot öga med en björn. Dom är mer rädda för oss än vi är för dem. Men visst…Hamnar man i den situationen är man nog inte så kaxig skulle jag tro 😃

Ghosthunter
2019-07-21 19:11
#15

#14 Jo, det är sant. Björnar är för det mesta skygga. Men om de har ungar att försvara och om man hamnar emellan, så kan de vara riktigt farliga. Jag kan verkligen rekommendera den leden. Väldigt vackert och intressant.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: