Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 537 ggr
Trollögat
7/6/19, 11:11 AM

Branäs

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

För 2 veckor sedan var jag upp på  Branäs skidanläggning för första gången någonsin faktiskt. Och det är en imponerande utsikt man möts av. Berget är i nordvärmländsk synvinkel "bara"  569 m ö h.  Men fallhöjden på ca 425 meter är nog svårslagen inom landskapets gränser gissar jag. Anläggningen i sej är ju också imponerande. Läste nånstans att det finns mer än 10 000 sängplatser !

Annons:
[GIKmio]
7/6/19, 11:40 AM
#1

Jag var dit en gång för 10 år sedan. Har en anhörig som jobbat däruppe.

Trollögat
7/6/19, 12:00 PM
#2

Ok.  Viktigt  för norra Värmland att denna anläggningen finns.  Det byggs för fullt där uppe fortfarande. Verkar aldrig ta slut på efterfrågan. Jag tror det är många som kommer från södra Sverige som känner att avståndet dit upp är lagomt långt. Mot att t.ex resa upp till Åre / Härjedalen / Lappland.  Branäs har tydligen högre fallhöjd än alla nedfarterna i hela Sälen t ex.

[GIKmio]
7/6/19, 12:07 PM
#3

När jag var barn så var det Trysil och Sälen som dom arrangerade skidresor till med skolan. Jo, Branäs hade varit perfekt då. Har inte åkt så mycket alpint. Vi har vår lilla backe här i Grums. Ute vid Ålviken. Den dög för mig 🙂

Trollögat
7/6/19, 12:41 PM
#4

Vi åkte till Hovfjället med skolan några gånger. . Den backen tyckte jag om. Branäs var ganska nytt när jag slutade åka utför. I Munkfors hade vi Långtjärnsbacken. Bara några hundra meter lång…Men ganska  brant.  Idag växer det skog där :)

[GIKmio]
7/6/19, 1:22 PM
#5

Jag kände inte till Branäs skidanläggning när jag gick i skolan på 80-talet. Men det är möjligt att den fanns i mindre variant.

Ghosthunter
7/7/19, 7:16 PM
#6

Jag har också varit där uppe och visst är utsikten fantastisk. Det är imponerande landskap i norra Värmland. Jag skulle gå upp på Granberget (Värmlands högsta berg 701 m) för en dryg vecka sedan, men kom inte längre än ca 300 m och fick vända pga av väta.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
7/7/19, 7:17 PM
#7

#0 Fina bilder, tack!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Trollögat
7/21/19, 1:56 PM
#8

Tack :) Tråkigt att du tvingades vända om ..  Ja det är väldigt mycket blöta partier på stigen upp till Granberget. (Jag förutsätter att du utgått ifrån grusvägen som är ca 3 km lång där man åker upp ifrån Brattmon ??) Och längre upp på berget är det stora mossar man får passera… Men då är man inne på Nordvärmlandsleden. Den är en Värmlandsled viket innebär att den har ett visst underhåll. Man går på spångar över dessa mossarna.  Gör ett nytt försök. Berget är inget speciellt i sej mer än att det är det högsta i landskapet och att granskogen runt toppen är lite speciell då träden inte blir särskilt höga då man börjar närma sej trädgränsen.  Och utan utsiktstornet skulle man inte se någonting alls. Men tack vare det så får man en fin vy över landskapet. Speciellt österut mot Örssjön. Hur var vägen upp när du var dit ?  Jag fick vända för 2 år sedan då den var alldeles för dålig tyvärr.

Ghosthunter
7/21/19, 8:21 PM
#9

#8 Jag kom som sagt inte mer än 300 m till en myr med spångar, men där var så mycket vatten att dessa låg under vattnet. Jo, jag kom den vägen från Brattmon. Digerfallet ligger utmed den, så jag besökte den istället.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
7/21/19, 8:25 PM
#10

På väg upp till toppen ska man visst även passera en fin gammal fäbod eller säter som det heter i Värmland.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Trollögat
7/28/19, 11:39 AM
#11

Det stämmer bra. Södra Åselbergssätern heter den. Den ligger ca 1  km ifrån grusvägen i en liten glänta som ligger på en höjd… Jättefint där ! Strax efter där så kommer man in på Nordvärmlandsleden. Den leden går från Höljes genom skogen å förbi Granberget /  Långberget å sen upp till toppen på Branäs. Jag tror den är ca 5 mil lång ungefär. Vill gärna ta mej an denna led någon gång :)

Ghosthunter
7/29/19, 9:17 PM
#12

#11 Ja, den leden verkar fin, men säkert ganska jobbig med tanke på alla höga berg.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: