Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 445 ggr
[GIKmio]
6/20/19, 7:19 PM

Naturreservatet Glaskogen

Glaskogen i västra Värmland är landskapets största naturreservat. Reservatet är så stort så det sträcker sig in i fyra kommuner: Arvika, Eda, Säffle och Årjäng. Ett sommar- och semesterparadis som lockar besökare inte bara från Sverige utan även bland annat  från Norge, Danmark , Tyskland och Nederländerna. Naturreservatet passar bra för fiske, naturvandring, fågelskådning och även att uppleva via kanot. Och det viktigaste av allt. Lugnet, stillheten och avkopplingen från den stressande vardagen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glaskogen

Annons:
Ghosthunter
6/21/19, 10:19 AM
#1

Ja, det är vackert och lugnt i Glaskogen. Dock funderar jag på hur dom kan skövla skog på det sättet i ett naturreservat? Det är ett stort kalhygge mitt inne i skogen och det ser inte vackert ut. Möjligen kunde de nöja sig med att bara gallra ut lite och sen städa upp efteråt.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
6/21/19, 10:28 AM
#2

#1 Ja det är konstigt. I ett reservat är ju träd, växter och djurliv skyddade. I min barndom hyrde vi stuga i Sölje och sent på kvällen brukade jag och föräldrarna ta en tur in i reservatet. Det var som att komma in i en helt ny värld. Vi nästan kröp fram för att inte bilen skulle skrämma djur- och fågellivet och i hopp om att få se något intressant längs vägen.

Trollögat
6/21/19, 4:01 PM
#3

Ett intressant reservat som jag aldrig besökt. Sett att det går en vandringsled runt Stora Gla. Bara den leden är nog ett äventyr i sej. Lär inte bli av i år då jag behöver mer utrustning för camping i det fria etc. Men jag hoppas komma iväg på någon längre dagstur ev 1 övernattning  i västra Värmland åtminstone. Skansen i sjöänd ,Klöftaspreckan samt Skårsälven är bara några av platserna jag är nyfiken på ……

Ja det är märkligt att avverkning verkar tillåtas inom naturreservaten !!! Jag har sett samma sak i närheten av Forshyttan i kanten på Brattforshedens naturreservat. Visserligen inget stort hygge. Men ändå åverkan på skogen innanför dom markerade gränserna.

Ghosthunter
6/22/19, 7:45 AM
#4

Annars brinner ju jag mycket för nordvärmland. Där uppe är det verkligen vildmark och stora djupa orörda skogar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Trollögat
6/22/19, 12:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag instämmer Ghosthunter. Jag var upp i dalen förra helgen… Och det är majestätiskt vackert där :)

Ghosthunter
6/22/19, 5:28 PM
#6

#5 Underbart vackert!🙂 I nästa vecka ska jag upp till finnskogarna runt Bjurberget, Röjden och Bograngen.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
7/11/19, 3:05 PM
#7

#3 Finns många vandringsleder i Glaskogen. Men ett råd är att inte gå ensam och inte chansa på diverse stigar som plötsligt tar slut. Som jag sagt tidigare i andra trådar så är det en del vandalisering av skyltar och andra vägvisare. Det är många som har gått vilse i dom stora skogarna genom åren. Tyvärr så vet jag ett exempel då en kvinna förvirrade sig som dom fann död. Men det var på höstkanten när dom kyliga nätterna kommit.

Upp till toppen
Annons: