Annons:
Etikettsport
Läst 549 ggr
Ghosthunter
6/5/19, 4:49 PM

Stor satsning på arenor

Jag kan ofta tycka att det läggs för mycket pengar på arenor. Men att Tingvalla får tak är bra. Det är nog nödvändigt, inte minst för Boltics framtid. För på Tingvalla blåser det verkligen kallt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/mangmiljonsatsning-pa-arenor-i-karlstad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Trollögat
6/6/19, 10:50 PM
#1

Bra arenor ger bra förutsättningar. Om jag förstår detta förslaget från kommunen rätt så ska elitfotbollen och friidrotten verka på en ny gemensam arena precis som det är idag. Det känns lite old school. Fotbollen behöver en egen arena utan löparbanor. Dessutom kommer det bli lika trångbott som det redan är idag. Såg ett inlägg i NWT från en privatperson. Han/ hon  ansåg att Tingvalla IP kan bevaras  som fotbollsarena tillsammans med nya bostäder runt nuvarande område utan löparbanor etc då man flyttar friidrotten till norra fältet. Tycker jag låter som en bra kombination. Eskilstuna och Sundsvall är städer som har bra exempel på detta.

[GIKmio]
6/7/19, 2:11 PM
#2

Tingvalla isstadion är under all kritik. Det sticker ut spik ur bräderna på läktaren och som Ghosthunter säger så blåser det enormt. Riv rucklet även om dom mest inbitna fanatikerna pratar nostalgi och minnen. Ett tak och en arena för bandy, curling, bowling vore finemang. Sedan på andra sidan E18 har vi Tingvalla fotbollstadion som borde rustas upp också. Även fotbollen borde rustas upp. Karlstad är en av "större" städerna i Sverige som saknar fotbollskultur på herrsidan. Göta friidrott ska också ha en egen arena. Och då är norra fältet lysande.

Ghosthunter
6/7/19, 4:44 PM
#3

Numera så har väl Karlstad inte så mycket att bjuda på när det gäller sport i de högre dimensionerna. Skulle väl vara curling i så fall. Det gamla anrika storlaget Boltic bandy tror jag kommer att gynnas mest och tjäna mest på en riktig hall.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
6/7/19, 4:50 PM
#4

Åh, jag glömde ju Karlstad Crusaders som är bäst i Sverige, men tyvärr är det ju en liten sport i Sverige.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
6/7/19, 4:51 PM
#5

#3 Karlstad är ju helt klart mest kända för Färjestads BK. Det är åtta år sedan laget vann SM nu. Men är alltid aktuella och oftast med i toppen av SHL. Färjestad har ju sin pampiga arena vid Klarälven. Men vad jag hört så byggde man arenan för egna pengar. Men helt klart så är känslan att dom mesta pengarna i stan går till ishockeyn.

Ghosthunter
6/7/19, 4:56 PM
#6

Sen delar ju även Mosserud bandy isytan på Tingvalla med Boltic. Dom kommer nog också ha fördel med ett tak🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
6/7/19, 4:58 PM
#7

#5 Jovisst, men dom har ju sitt på det torra!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
6/7/19, 5:04 PM
#8

Går man däremot långt tillbaka i tiden så var Karlstad-Göta stans flaggskepp. Ett lysande lag i bandysverige. Men på den tiden fanns även ett annat storlag i trakten, Slottsbrons IF. Men på den tiden pratades det inte om arenor eller inomhushallar. Då möttes tusentals upp om det var minusgrader uppåt 30. Ishockeyn i Karlstad kom inte igång på riktigt allvar förrän på 60-talet. Då hade flera småorter i Värmland redan etablerat sig.

Ghosthunter
6/7/19, 5:11 PM
#9

På nåt vis gillar jag den gamla bandyn. Det är egentligen en utpräglad utomhussport. Tänk vad dom lirade bandy på sjöisarna förr i varje liten håla!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
6/7/19, 5:15 PM
#10

#9 Både bandyn och ishockeyn spelade utomhus. Det lyxigaste då var om man hade ljus kvällstid. Värmskog, Segmon, Edsvalla, Fagerås, Skived, Väse, Molkom. Ja det jagades både boll och puck på flera ställen runt Karlstad förr.

Ghosthunter
6/8/19, 9:10 AM
#11

Här i Åmotfors lirades så klart bandy också. De hade konstfruset nere vid sjön. På tal om det. Just nu sitter jag och njuter av den underbara vyn på klippan…du vet Gikmio, du vart ju mä här förra sommarn…så underbart vackert!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
6/20/19, 7:42 PM
#12

#11 Det var en härlig upplevelse att sitta där vid sjön och dricka Tingsryd 3.5. Något systembolag fanns inte att fylla på reservtanken mer än Coop. Dessutom kvittade det för det var en söndag. Men, ska vi inte vänta lite? Vi har ju semester🙂

På tal om det.. Numera byggs arenor med restauranger och rättigheter att sälja alkohol i samband med idrottsevenemang. Idag är det helt normalt att "lulla" runt lite bland folk. Annat var det förr då folk smög med en flaska under rocken. Livrädda att bli upptäckta. Alkohol och idrott hörde inte ihop. Det gör det kanske inte idag heller. Bara det sker under ordnade förhållanden.

Cojimar
6/19/22, 9:32 AM
#13

Säffles friidrottare hoppas nu på en ny anläggning att ersätta Sporthälla IP.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Friidrottsanläggningen Sporthälla IP i Säffle är i ett skick som gör att friidrottsutövare inte har de förutsättningar som de borde ha. Nu finns ett förslag på en ny anläggningen på Tegnerområdet.
Annons:
Upp till toppen
Annons: