Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 1107 ggr
Trollögat
6/1/19, 11:28 AM

Hökbergsgrottan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Igår besökte jag Hökbergsgrottan  (eller gruvan som det egentligen är) några km norr om Filipstad. Man möts av ett imponerande rum inne i berget.   Väl värt ett besök.

Annons:
[GIKmio]
6/1/19, 11:29 AM
#1

Mäktigt 🙂

Trollögat
6/1/19, 11:35 AM
#2

Ja det var värt besväret att ta sej upp över berget. Finns flera gruvor längs stigen. Då handlar det dock om gruvhål som oftast är vattenfyllda. Men även dom av imponerande storlek.

[GIKmio]
6/1/19, 12:24 PM
#3

Jag besökte Gylterudsgrottan utanför Mangskog för några år sedan. Även den fascinerande. Det var bortåt 25 plusgrader när vi började närma oss slutmålet där svalkan dök upp i en skog som närmast liknade en regnskog. Sedan upptäckte vi att det fanns is längre ned i grottan. Annars så har jag inte så stor erfarenhet av grottor och gruvor.

Trollögat
6/1/19, 1:11 PM
#4

Ok.. Ja den grottan finns på min "jag vill besöka" lista.🙂 Jag var till Gruvberget öst om Lesjöfors ganska sent igår kväll och letade efter en gruva som det ska vara möjligt att gå in i.  Jag lyckades dock inte hitta den. Fick se på kartan när jag kom hem att jag skulle gått några hundra meter ytterligare…Känns surt då det var jäkligt jobbig terräng för å ta sej upp på berget. Och nu måste jag ju tillbaka dit snart igen. 😃

[GIKmio]
6/1/19, 1:18 PM
#5

#4 Det där känns igen när man är i skog och mark och letar upptäcktsmål och så går man precis invid och missar det 😃 Dessvärre finns det folk som roar sig med att rycka upp vägvisarskyltar eller så blåser dom omkull.

Trollögat
6/1/19, 2:06 PM
#6

SÅ sant. Man ska helst nudda vid resmålet utan å se det.😉 Ja det är för jäkligt när folk sabbar anordningar. Ett annat vanligt förekommande är att någon/några vänder på skyltarna så dom pekar åt fel håll ! Vad man nu kan få ut av det ??

Annons:
[GIKmio]
6/1/19, 2:26 PM
#7

Lite OT: Men eftersom dit inlägg har anknytning till Filipstadstrakten. När jag var på Brattforshedens krigsflygfält så hade folk gått runt och bränt på informationsskyltarna så det var svårt att läsa och tyda flera av dessa. Som tur är så kan dom inte skada eller bränna ner våra grottor åtminstone 🤔

Trollögat
6/1/19, 3:24 PM
#8

Ja synd att inte saker får vara ifred.  Sant. En fördel med grottor / gruvor 🙂

Ghosthunter
6/1/19, 7:23 PM
#9

Ja, Hökbergsgrottan ser mäktig ut🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
6/5/19, 5:10 PM
#10

Kanske besöker jag grottan till sommaren, för kanske jag ska ta mig en tur till Bergslagen då. Vill gärna se Persberg och Långban också. Just i östra Värmland har jag inte varit så mycket, men nästan överallt annars.🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Trollögat
6/6/19, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Tycker jag absolut du ska göra Ghosthunter. Jag var till Persberg också på samma gång. Och det är sevärt.

Ghosthunter
6/8/19, 10:29 AM
#12

Ser verkligen inbjudande ut. Jag ska absolut lägga detta till minnet och hoppas att jag kan åka dit på semestern🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: