Annons:
Etikettkultur-folk
Läst 930 ggr
Ghosthunter
5/11/19, 10:29 AM

Det värmländska lynnet

Jag håller just nu på att läsa en bok som heter "I Värmland" av Ragnar Ljung och Bengt Redell. I första delen av boken så tar flera skribenter upp ämnet om det värmländska lynnet och särdragen om en värmlänning. Boken är förvisso gammal och betänk att det handlar om ca 1950-talet och bakåt i tiden, men jag tycker ändå mig känna igen mycket av det som beskrivs. Jag har gjort en sammanfattning av alla dessa skribenter och kommer fram till följande:

En värmlänning är ofta glad och sprallig, men i djupet vilar missmod och melankoli. Sinnesstämningen mellan dessa motpoler växlar snabbt.

Värmlänningen är humoristisk och väldigt slagfärdig. Ger ofta blixtsnabba humoristiska och ibland ironiska kommentarer i en situation av en händelse. Detta särdrag är särskilt utmärkande här i Jösse härad.

Gästfrihet. Värmlänningen är mycket gästfri och dessutom mot folk från andra delar av Sverige. Är man bara glad, vänlig och humoristisk, så kan du nästan bli en del av familjen😃

Värmlänningen är klok och har många bra idéer och har ofta många genialiska lösningar och uppfinningar. De har genialiska lösningar i huvudet, men är tyvärr inte särskilt tålmodiga och uthålliga. Därför blir många projekt bara halvfärdiga. Mycket tänkande men ingen verkstad med andra ord!

En värmlänning är drömmande. Han/hon söker sig gärna till sagornas, myterna och berättelsernas land,  än att brottas med vår grå vardag och verklighet. Det är ingen slump att många diktare, poeter, författare och vissångare bor i detta landet!

En värmlänning spottar inte i glaset. Han tar sig gärna några järn när det bjuds!           (gällande detta så vill jag tillägga, av egen erfarenhet att här dricker vi öl eller vodka/brännvin….vem vet vad en Manhattan eller en dry martini är ute på landsbygden?😃)

En värmlänning är väldigt patriotisk och skrytsam när det gäller landskapet. Bara en skåning kan möjligen överträffa detta! (detta kan jag verkligen hålla med om. Värmland är verkligen mycket vackert och trevligt)

Ja, detta var de särdragen som jag mest har uppmärksammat. Det finns fler. Men observera att detta är allmänt och stämmer så klart inte in på alla invånare.

Om landskapet i övrigt vill jag tillägga att Värmland är ett Sverige i miniatyr. Här har vi allt från djupa skogar och berg som i Norrland, åkerlandskap som i Skåne, skärgård som i Bohuslän. Dessutom finns det inget annat landskap i Sverige som har så stora temperaturskillnader som i Värmland. Här kan det vara 20 grader varmt nere i Karlstad och samtidigt 5 grader uppe i norr och snöfall.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
5/11/19, 10:38 AM
#1

Ett stort tack till GIKmio för boken!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
5/11/19, 11:00 AM
#2

#1 Varsågod och tack för boken om katter som du köpt. Vi har inte med blomster när vi ses utan böcker 🙂 Humorn är viktig i Värmland precis som den är bland våra bröder och systrar nere i Västergötland. Det är inget vi skryter om att vi är gladlynta och humoristiska.  Komikern Robert Gustafsson skrev i sin memoarer om den typiske göteborgaren som vill framstå och skryter om den goa gubben och att alla göteborgare är det. Gustafsson berättar bland annat vidare att det det inget man hör från någon från Säffle..

Ghosthunter
5/11/19, 2:26 PM
#3

#2 Nej, de skryter nog inte om att de är humoristiska. Vad jag menar är att det skryts om själva landskapets beskaffenhet. Om hur vackert det är🙂 Många dikter tar ju upp detta också och sen har vi värmlandsvisan (Ack Värmeland) som mycket väl konkurrerar med nationalsången!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
5/11/19, 2:40 PM
#4

Värmland är vackert. Men även det glada lynnet är något som många påpekar som kommer utifrån. Speciellt när man åker på Ålandsresor. Diskuterade av en slump med  en äldre herre från Nyköping över en öl på Ålandsfärjan för massa år sedan. Den dialekten kan man inte ta fel på sa han. Det visade sig att han kört timmer till dom värmländska bruken i fornstora dar och visste det mesta om Värmland och värmlänningar..

Ghosthunter
5/11/19, 2:46 PM
#5

Dessutom är det ett landskap som passar alla svenskar, pga att alla naturtyper finns.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
5/19/19, 12:00 PM
#6

Som emigrerad värmlänning till göteborgstrakten har jag alltid känt mig hemma, dels för att Göteborg lär vara "Värmlands näst största stad" med tanke på boende med rötterna i Värmland, dels för att  det finns likheter i det lättsamma anslaget.  

Sedan vet jag inte om man skall ta det där med det värmländska kynnet så bokstavligt, det lär finnas lättsamma finnskogingar och dystra jössehäringar, även om det motsatta ofta ses som det "naturliga".

En (kanske subjektiv) iakttagelse jag har gjort är att värmlänningar nog var bättre ansedda i Göteborg förr än idag. Vad jag förstått upplevs många värmlänningar som lite för patriotiska, till och med för göteborgarna, som ju själva gärna plockar poäng på sitt ursprung.

Annons:
Ghosthunter
5/19/19, 5:02 PM
#7

#6 Det var just därför jag skrev att det inte stämmer in på alla värmlänningar. Undantag från det allmänna finns ju alltid.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
5/19/19, 5:12 PM
#8

Något som tyvärr är negativt i Värmland är allt för stort intag av alkohol. Värmland kommer som nummer 2, efter Jämtland. Men om det räknas i antal sålda liter, kan det ju ge en liten felaktig bild, pga den stora gränshandeln från Norge. Men å andra sidan har ju Jämtland en del handel från grannlandet också.

Hur som helst så kanske det borde drickas mindre här, för många har tyvärr mycket dåligt ölsinne och ställer till bråk. Dessutom är det för många med alkoholproblem i Värmland. Vad detta beror på, vet jag inte riktigt?

En gissning är att många ungdomar börjar att dricka mycket, för att de känner att de inte har något att göra och att framtiden, med jobb och karriär, är svårt att uppnå i glesbygderna. Men jag kanske har fel här?😐

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
5/19/19, 5:34 PM
#9

#8 En släkting till mig , också med rötterna i Värmland, säger att det är rätt unikt för Värmland att skryta över fyllan - "jävlar va´ dretfull ja´ va´ igår pôjker!" eller  "igår va´ en  bra i rava!"  Jag vet inte om det är så, men jag har inte hittat någon som motsäger det.

Ghosthunter
5/19/19, 7:15 PM
#10

#9 Jo, det där har jag minsann hört😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
5/19/19, 7:24 PM
#11

Naturligtvis finns det många som inte dricker heller. Rent historiskt så var det ju mycket nykterhetsorganisationer/orden i början av 1900-talet i Sverige. Detta efter 1800-talets hejdlösa supande. Värmland var ett av de landskap som nykterhetsrörelsen var som störst.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
5/25/19, 7:15 AM
#12

Skryter om hur full jag varit har jag aldrig gjort. Kanske för att sedan jag var berusad för första gången som femtonåring varit riktigt berusad två eller gånger under 30 år. Vadå, skryter du nu? 😃 Jag är väldigt sansad när jag dricker.. Och det har jag även märkt att värmlänningar är väldigt roliga att festa med. Det har hänt flertalet gånger att man hamnat på fest hos helt okända människor. Aldrig någon våldtendens eller otrevligheter.

Ghosthunter
5/25/19, 8:16 AM
#13

#12 Ja och vi har ju inte heller slått varandra på käften, så vi har ett bra ölsinne..hahaha😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Upp till toppen
Annons: