Off Topic

Adjö!

2019-01-05 18:37 #0 av: Ghosthunter

Om inte det kommer in fler medlemmar som skriver och index ökar med några hundra (f.n 45) så kommer jag ej tillbaka igen. Om någon vill mig något, så skicka pm.
Adjö!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-01-05 18:42 #1 av: GIKmio

Åter igen så kan man undra varför man blir medlem när man inte är ett dugg intresserad av att delta i vad som skrivs eller skapa nya inlägg? Det är oerhört jobbigt för en sajtvärd som lägger ned tid till nya inlägg och folk läser men inte bryr sig att kommentera.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-01-05 19:15 #2 av: Hera

Hejdå

Sugen på att köpa eller sälja något? Klicka här!      
Relationer * HundarBodyart * Kvinna * Fiske * Viktminskning 
Har du frågor som rör iFokus och dess funktioner? -> Support!

Anmäl
2019-01-05 19:31 #3 av: Göstage

#0 Synd om du kastar in handduken, för det är ett nöje att läsa om dina strövtåg i Finnskogarna bland annat. Förstår om du är besviken över gensvaret, men det är kris även på andra sajter. Just så här års är det nog som minst engagemang rent allmänt.

En sak som är svårt med just Värmland är att VF och NWT är betalsajter, så det är svårt att ragga dagsaktualiteter (utöver SVT lokalt  och lokalradion då). 

Stolt medis på Kust & hav iFokus och stöttar självklart Debatt iFokus.

Anmäl
2019-01-05 19:46 #4 av: GIKmio

#3 Precis. Det är svårt att publicera nyheter även som källa då man oftast kan läsa rubriken och första meningen.. Sedan är det stopp..

Jag och Göstage gillar i alla fall sajten. Även vi har bidragit med en del utan att väcka intresse. Om vi två slår oss ihop blir vi en och en halv värmlänning  Skrattar Men du kanske känner dig som Värmlänning ännu Göstage efter flera år i Götet?

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2019-01-05 19:50 #5 av: VSK

Jag har varit i Värmland Får idé

Men det kanske inte räknas Generad

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2019-01-05 19:53 #6 av: _Fisken

Att kämpa i motvind kan löna sig på sikt.

Anmäl
2019-01-05 19:53 #7 av: Pyttelite

Tråkigt att du ger upp men jag förstår dig. Ibland är värdskapet bekymmersamt och tungt.

Ett forum borde ju bygga på dialoger och intresse men det är svårt att sätta stenen i rullning.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Anmäl
2019-01-05 19:54 #8 av: _Fisken

Jag är säker på att Astrid Lindgrens Värld ligger i Värmland. Där har jag varit med ungarna två gånger. 

Anmäl
2019-01-05 19:56 #9 av: GIKmio

#8 Ligger i Vimmerby i Småland Glad

Anmäl
2019-01-05 20:06 #10 av: Göstage

#4 Ja, ränderna går aldrig ur!

#5 Och VSK är också randig (grönvit)…Skrattar

Anmäl
2019-01-05 20:20 #11 av: VSK

Skrattar

34 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 2 Svenska Cupen. Gillar du att fota eller att kolla på foton, kika än här. Gillar du allt med sport, kika in sidan. Intresserad av det rymden har att erbjuda? Tryck här

Anmäl
2019-01-06 08:52 #13 av: Ghosthunter

Jag känner bara att jag måste tillägga en sak. Jag har inte kastat in handduken helt. Om, mot all förmodan, sajten skulle ta fart. Så kan det mycket väl hända att jag kommer tillbaka och skriver inlägg. Men jag är borta så länge. Tittar till någon gång och kontrollerar om detta är ett faktum.
Hoppas att detta klargör saken.
Adjöss!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2019-01-06 09:12 #14 av: Göstage

Risken är nog att sajten slocknar helt om det inte finns någon som håller den igång - ingen kommer ju på besök när värden inte är hemma.

Anmäl
2019-01-06 11:02 #15 av: KPD

#1 Det beror på iFokus struktur. Man är medlem på en eller ett par sajter, som man verkligen är intresserad av, men sedan kan man lägga till fler sajter som favoriter, för att lätt hitta dem i högerspalten och kunna titta in ibland.

Jag är sajtvärd för Finland, och jag tycker det är trevligt också med passiva medlemmar som läser ibland, men inte är så aktiva. Det är svårt att se vad som skulle bli bättre av att endast ha aktiva medlemmar. Visst kan man alltid önska att fler vore aktiva, men förakta inte dem som är intresserade och kanske vill lära sig, men inte själva har något att bidra med.

Värd för Finland ifokus, samt medarbetare på Buss & spårvagn ifokus och Tåg ifokus

Anmäl
2019-01-06 11:32 #16 av: Hera

Att lämna sajten och hoppas på att det plötsligt skulle bli aktivitet är inte vidare klokt. För aktivitet krävs aktiv admin.

#15 Håller helt med.

Att skriva som i ts eller som #1 får ju garanterat inte fler medlemmar till att bli aktiva. Ser väldigt dåligt ut att gnälla på medlemmar på det viset.

Anmäl
2019-01-06 11:55 #17 av: _Fisken

Magi-Cat mfl. skriver många artiklar som jag läser.  Jag trycker oftast (inte alltid mest pga glömska) på "Bra inlägg" när jag läst.
Det är inte ofta jag kommenterar så antal kommentarer ska inte ses som en värdemätare. 
Sen får man kanske acceptera att en sån ganska "smal" nisch som Värmland  har i jämförelse med andra ämnen typ "Relationer" och "Kvinna"  mindre aktivitet. 

Anmäl
2019-01-06 12:29 #18 av: eskils

Tycker nog att värden har fog för sina funderingar. Om man är värd för en sajt med 45 medlemmar och önskar dem God Jul och Gott Nytt År - och endast 2 st skriver Tack detsamma, då skulle nog vem helst tappa gnistan.

Vet förstås inte hur det brukar vara, om detta är en tillfällig svacka kanske...

Här ser man i alla fall att Värmland har ett aktivt kulturliv:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/varmlands-teaterar-bjuder-pa-flera-klassiker

Glad

Anmäl
2019-01-06 12:35 #19 av: Hera

#18 Att folk har lagt till sajten som favorit betyder inte att dom besöker den. 45 medlemmar kan lika gärna vara 15 för många konton överges.

Anmäl
2019-01-06 13:56 #20 av: Göstage

#18 Ja, verkligen ingen skugga över sajtvärden, som är en riktig eldsjäl! Tummen uppKlart man blir besviken när responsen uteblir. 

Men ändå så är det nog "do or die" som gäller för en sajt. Är själv med på en sajt där det är elva medlemmar varav två skriver dagligen, och man blir själaglad varje gång man ser att någon annan tittar in.

Anmäl
2019-01-06 14:12 #21 av: Pyttelite

Jag tycker inte man ska inte fokusera på medlemsantalet eller ställa speciella krav på medlemmar.

Ett mått är väl att studera antalet visningar av en tråd men inte heller det ger en rättvis bild.

Ska man vara sajtvärd måste nog det egna intresset vara drivande i första hand och sen är resten bonus men visst är det trist att respons uteblir. Det framgår sällan hur mycket tid som man lagt på framställandet av en artikel eller inlägg.

Mitt tips är att försöka hitta något återkommande så att det blir intressant att återvända.

Kan själv tänka mig att skriva ngt om pelargoner och geocaching i Värmland men det får komma lite senare.

Anmäl
2019-01-06 14:54 #22 av: eskils

#19 Visst, det är nog många som skaffar konton och väljer favoritsajter och sedan glömmer bort alltihop. T ex har sajten Politik 1121 medlemmar, gissar att kanske 1% av dem är aktiva nuförtiden. Vad gör de övriga 99%?

Finns det någon rutin för hur länge ett konto får ligga kvar om inte ägaren loggat in på  flera år?

Anmäl
2019-01-06 15:03 #23 av: Hera

#22 Nej det finns ingen gräns för hur länge inaktiva konton finns kvar tyvärr. Även borttagna konton tror jag står kvar som medlemmar tror jag.

Anmäl
2019-01-06 15:10 #24 av: eskils

#23 Vore kanske en idé att införa en gräns. Medlemmar som inte har loggat in på t ex 3 år förlorar sitt konto, gärna efter en påminnelse.

Därefter kan de ju om så önskas skaffa ett nytt konto.

Då skulle man få en rimligare uppfattning om intresset för olika sajter.

Anmäl
2019-01-06 15:10 #25 av: Pyttelite

Jag tror inte att borttagna konton står kvar som medlemmar men det kan bero på att man avslutat medlemskapet innan man avslutade kontot.

Anmäl
2019-01-06 15:43 #26 av: _Fisken

Jag tror många bara låter bli o logga in. Så kontot blir kvar men ingen aktivitet. Jag vet inte om iFokus har en funktion som raderar inaktiva konton efter xx år.

Anmäl
2019-01-06 15:49 #27 av: Hera

#26 läs #23

Anmäl
2019-01-06 16:03 #28 av: Göstage

Vill i alla fall gratulera Ghosthunter till att han faktiskt lyckats engagera kanske fler besökare än någonsin tidigare på Värmland iFokus i den här tråden, vilket kanske var ett syfte med att ställa diskussionen på sin spets?Skämtar

Anmäl
2019-01-06 20:33 #29 av: VSK

Min bästa stjärnhimmelupplevelse skedde i Värmland. Mitt ute i typ ingenstans och kolsvart runtomkring. Magiskt var det Glad

Anmäl
2019-01-06 22:09 #30 av: annia1

Jag är inte intresserad av värmland inte på det sätt att jag vill diskutera nåt om det för jag har ingen som helst koppling dit. Däremot brukar jag kika in här då och då och läsa. 

Ifokus är inte som det har varit. Idag, de nya som reggar sig brukar för det mesta bara vara ute efter att få svar på en fråga. Många av dom avslutar sen sitt konto. En del till och med avslutar det innan nån hunnit svara. 

Så det är inte som det varit. Och det gäller de flesta sajterna. Så det är väl som pyttelite sa, att vara värd så gäller det att ha intresse/brinna för ämnet.

Vill du diskutera politik och andra samhällsfrågor.
Kika då in på debatt

Anmäl
2019-01-06 22:09 #31 av: annia1

När det gäller medlemslistan och avslutade konton så är det lite invecklat/förvirranden.

När en medlem avslutar sitt konto på ifokus så försvinner nicket automatiskt från medlemslistan både på den aktuella sajten och på listan över alla medlemmar på ifokus.
Men ibland kan man tro att nicket finns kvar för nån annan kan ha reggat samma nick. Ja det är så det är. Om jag avslutar mitt konto så det står med hakparentes [annia1] (vid inläggen) så kan jag själv eller nån annan regga samma nick igen. Så finns det sen en med nicket annia1 så kan man tro att det är samma konto. 

Sen kommer vi till det som är lite förvirrande. Tittar man på medlemslistan så längst upp där finns de 5 som senast lagt till sajten som favorit. Den listan är en helt egen lista och där kan avslutade konton stå med. Men tittar man i medlemslistan eller söker på det så finns inte nicket. (om inte nån har reggat det på nytt) Man kan för tillfället se det inne på support om man tittar på medlemmar.

Sen de där 5 senaste kan bli förvirrande på annat sätt. Att man kan ligga kvar där fast man tagit bort sajten från sina favoriter. Så man syns där, men finns inte med i själva listan.

Men det är också så att som sagts att många bara slutar logga in, glömt av det eller har avlidit och de kontona finns ju kvar. Ifokus har funnits sen 2005 så är många människor som "passerat här".

Vill du diskutera politik och andra samhällsfrågor.
Kika då in på debatt

Anmäl
2019-01-07 09:45 #32 av: perk

Tyvärr så har jag Viasat som fiberleverantör, så jag har varit utan uppkoppling sedan den 22dec. Nu idag har det fungerat över en halv timme får se hur länge det varar.

Får väl erkänna att jag nog mest läser inlägg, och är dålig på att skriva inlägg.  Jag brukar i vanliga fall skylla min tysthet på att jag halvnorrlänning Nörd

Anmäl
2019-01-07 10:09 #33 av: VSK

Vad då, heter du Hedlund och har husvagn? Skrattar

Anmäl
2019-01-07 10:58 #34 av: perk

Hahaha nej men jag har faktiskt åkt förbi ”Hedlunds” herresäte utan husvagn några gånger.

Glad

Anmäl
2019-01-07 13:07 #35 av: VSK

SkrattarTummen upp

Anmäl
2019-01-07 13:26 #36 av: eskils

Man ska ha husvagn Tummen upp

Anmäl
2019-01-07 14:44 #37 av: VSK

Skrattar

Anmäl
2019-01-08 06:56 #38 av: Farwuq

Den inaktive draken från den djupa söderns öppna slätter läser och förundras.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.