Annons:
Etikettvärmländska-nyheter
Läst 692 ggr
[Göstage]
2018-08-25 07:54

Hyalommafästing påträffad i Värmland

En mindre trevlig nyhet från naturen: den fruktade Hyalommafästingen har påträffats i Värmland i sommar.

"Vuxna exemplar av en större, snabbare och aggressivare fästingart har i sommar för första gången påträffats i Sverige.

Den stora Hyalommafästingen kan bli drygt två centimeter, de kan se och har enligt forskaren Giulio Grandi varit bärare av blödarfeber i andra områden där den påträffats. – De är mycket snabba, och de är jägare som alltså inte väntar på sin värd utan aktivt letar efter en värd att attackera. När de är blodfyllda kan de vara upp till två eller tre centimeter stora. Det är jättefästingar, säger han."---

SR

😕

Annons:
Lussan20
2018-08-25 08:21
#1

Ja nya arter av fästingar och myggor  och aggressivare arter klarar våra temperaturer nu, mördarsnigeln var väl bara början. Stackars djur som betar ute vilket lidande för dom, blir det bara ladugård för dom i framtiden? Denna fästing jagar sitt byte, en aggressivare art tydligen!

Efter TBE i familjen så skulle jag aldrig skaffa en ny hund tex. Det är mycket som kommer förändras , att tänka på klimatet är viktigt…Mvh/WL

[Göstage]
2018-08-25 08:39
#2

#1 Ja, fästingar är ett otyg! Har blivit biten två gånger (på västkusten), och sista gången hamnade jag på neurologen i en vecka efter att ha fått balansproblem, dubbelsyn med mera. Man tog hjärnröntgen och ryggmärgsprov, och det visade sig att jag hade borrelia.  Turligt nog återhämtade jag mig, för andra har fästingbett fått betydligt värre konsekvenser.

Har alltid gillat att vistas i naturen, men numera undviker jag högt gräs om jag kan, och efter att ha varit ute i markerna borstar jag alltid av mig ordentligt. Vis av skadan eller ett drag av fobi, det vet jag inte - kanske bådadera.

Apropå mygg (dock ej några nya arter) så lider man sommartid i södra Klarälvdalen, främst runt Deje,  sedan åratal  av mygginvasion. Det är mer eller mindre omöjligt att vistas utomhus där, och de olika former av bekämpning man har testat har bara hjälpt temporärt. Till sist JO-anmälde desperata ortsbor Forshaga kommun, men utgången av det tror jag inte är klar ännu.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wK7Vr/fangar-i-sina-hem-efter-mygginvasion

Ghosthunter
2018-08-25 11:01
#3

Ja, det är ett elände med fästingarna. Som tur är så har jag klarat mig och detta trots allt att jag i stort sett nästan alltid är i skogen eller nära skogsbygd. Men till nästa år så tror jag att jag tar vaccin mot fästingar. Jag har haft dom på mig, men har kunnat plocka bort dom.

Just nu är det älgflugorna som är mest irriterande här i Värmland. Dom är ovanligt tidiga, men det beror väl säkert på torkan?

Sen har det även varit mycket bromsar. Så fort solen lyser så anfaller dom (och sol har det ju varit överdrivet mycket denna sommaren😃)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Lussan20
2018-08-25 11:22
#4

Älgflugorna säger en vän är jätteäckliga? Jag vet inte om jag blivit biten av dom? Gör visst ont ordentligt!

Jag och min yngste son är överkänsliga mot vissa mygg får starka reaktioner.

Men Bromsbett och Blinningsbett gör ont, vad vet man om vad de sprider för sjukdomar? Alla dessa neurologiska sjukdomar och nya plågor som dyker upp där läkarvetenskapen inte hittar svar.

ALS, SLE; MS, och många flera sjukdomar. Hoppas de hittar ett vaccin för djur och människor mot även Borrelia och Borrelios…. Usch vidriga kryp!

Mvh/WL

Ghosthunter
2018-08-25 18:05
#5

Jag har haft många älgflugor på mig, men jag har ingen vetskap om att jag har blivit biten någon gång? Dom flyger på en och tappar sina vingar och begår ett stort misstag. Dom kan nämligen inte leva på människoblod.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: