Annons:
Etikettgåtfulla-platser
Läst 869 ggr
Ghosthunter
8/11/18, 6:53 PM

"Stjärnstenen" i Kammesmakk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var uppe en runda i Gräsmark Finnskog idag och tittade på "Stjärnstenen". Stjärnorna är i själva verket pentagram, något som skogsfinnarna använde sig flitigt av i syfte att skydda sig från onda makter. I svart magi fungerar den tvärtom, men då är pentagrammet upp o ned, dvs med två spetsar uppåt.

På hällen finns också kors och andra svaga inristningar som är svåra att se och tyda.

Platsen är Kammesmakk i Gräsmark socken, Sunne kommun.

Men jag tycker det är en besvikelse att inte stenen är mer utmärkt med skyltar som visar vägen dit. Det var bara tack vare gott lokalsinne och bra karta som jag efter 10 minuters virrande i skogen till slut såg stenen. En sån sten är viktig att bevara, tycker jag, och hoppas att den är skyddad på något vis!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
8/11/18, 6:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
8/11/18, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
8/11/18, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
8/11/18, 7:24 PM
#4

Jag funderar på vad de använde att rista i stenen med? Det är nämligen så att ett pentagramm måste ristas eller ritas i ett drag. Troligen har dom bara gjort ytliga streck först och sedan ristat djupare efteråt. Djupet är ca 1-2 mm.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tarotstollan
8/11/18, 11:14 PM
#5

Har aldrig hört talas om denna stenen. Vet man vad den användes till och har det funnits byggnader eller annat i närheten?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
8/12/18, 8:08 AM
#6

Det är inte alls konstigt att du inte känner till stenen. Den verkar inte vara speciellt känd och själv var det bara en ren slump att jag fann den när jag tittade på fornsöks karta. Jag brukar titta där slumpvis och fornminnen är märkta med en liten ring med ett R också klickar jag på den och hittar en massa rariteter. 

Jag är till 99% säker på att ristningarna i stenen har gjorts för beskydd mot onda makter. Att skydda markerna och gårdarna. Skogen var fylld med onda väsen som t.ex skogsrå, troll, Pan, näcken och t.o.m djävulen själv och demoner!

Det har legat en finngård där (därav det finska namnet Kammesmakk) och troligen var det ett svedjefall just där stenen ligger.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
8/12/18, 8:10 AM
#7

Men detta är inte helt unikt. Det finns liknande ristningar i både trä, sten och bruksföremål på flera ställen på Finnskogarna och även bland svenska gårdar också.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Tarotstollan
8/12/18, 8:29 AM
#8

👍

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ghosthunter
8/12/18, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#9

Som sagt, även på bruksföremål fanns det ofta symboler för beskydd och för lycka. Jag har två mangelbräden här med kors och pentagram. Den andre har en s.k sexbladsros, som ska ge lycka och framgång. Den var också ganska vanlig i finnbygderna förr….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
8/13/18, 5:58 PM
#10

Har kollat lite mer på kartorna på fornsök. Bara 100 m ifrån så har det legat en offersten med ett stort pentagram på 1 m/diameter som dom enligt uppgift smälte björnfett i. Men tyvärr är inte stenen intakt, då den har blivit sprängd….undra just varför?🤔 Ett par kilometer längre bort så ligger en annan sten i ett dike. Här ska ett mord ägt rum för längesen och vid varje midnatt vänder stenen på sig. Jag älskar såna här mystiska platser. Tror det får bli en runda till dit upp!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

P
8/17/23, 2:38 PM
#11

#10: Jag hoppas kunna skriva en guidebok om liknande platser. Vore ytterst tacksam för lite tips.
maila gärna christine@tomtlund.com

Upp till toppen
Annons: