Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 1217 ggr
Ghosthunter
7/15/18, 1:42 PM

Eskoleja Uligama

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Spenderade förmiddagen i Järnskogs Finnskog. Detta är Eskoleja Uligama, en verkligt gammal historisk plats. På 1200-talet låg det ett litet kapell här som pilgrimerna stannade till på sin vandring upp till Nidaros i Tronheim (pilgrimsleden passerar här) Idag står ett litet altare av 3 stenblock och ett kors på platsen och varje sommar så hålls det gudstjänst här.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
7/15/18, 1:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Ca 150 meter norrut, så har den finske folklivsforskaren C.A Gottlund (svedjefinnarnas apostel) låtit rista in sitt namn på en sten uppe på en liten kulle. Dock kunde jag inte se annat än skyltarna och inte själva inristningen. Förmodligen har det växt mossa över?

Om Gottlund: https://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Axel_Gottlund

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
7/15/18, 1:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Eskoleja Uligama ligger här vid Norra Yxsjön….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
7/15/18, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Järnskog Finnskog är verkligen stor och djup. Det märks verkligen, för när jag var vid denna platsen (några hundra meter söder om Eskoleja) så var det så tyst en stund, att jag nästan trodde att jag hade förlorat hörseln…inte ett endast litet ljud hördes.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
7/15/18, 3:37 PM
#4

Det måste ha varit härligt med tystnaden. Saknar den där totala tystnaden som man kunde få förr i tiden - innan alla plingande mobiler och musik i högtalarna vart man än går.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
7/15/18, 4:58 PM
#5

Ja, du skulle bara se hur jag njöt. Under ett par minuter hörde jag inte ens en fluga surra och det var helt vindstilla. Det var ungefär som att vara i ett ljudisolerat rum.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
7/15/18, 5:19 PM
#6

Det kan jag tänka mig.

Har inte något emot lite vindsus, humlesurr och fågelkvitter. Det är bara rogivande. Men när någon sätter upp ljudet i hörlurarna så att alla inom en radie på 15 meter hör musiken, eller när man hör en bil närma sig flera hundra meter bort, med dunkande basmusik, då vill jag bara ge mig ut i lugnet i skogen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Ghosthunter
7/15/18, 5:29 PM
#7

Jag håller fullständigt med dig. Naturens ljud stör inte (skulle i så fall var fiskmåsarnas skrikande här ute😁) usch ja…folks benäghet att spela musik så att trumhinnorna sprängs är väldigt irriterande *suck*

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: