Annons:
Etikettböcker-tv-film
Läst 1016 ggr
[Göstage]
3/20/18, 9:17 AM

Skogsrået på TV

"Folktro", svensk dokumentärserie från 2018. "Programledaren Mikaela Sonck reser runt i Sverige och letar upp platser där folk sägs ha träffat folktrons väsen. Denna gång reser vi till Värmland där en man säger sig ha har sett skogsrået."---

SVT2,  22.40 ikväll eller SVT Play sex månader framåt.

Annons:
Herveaux
3/20/18, 9:33 AM
#1

Tack för tipset! Jag älskar folklore.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Ghosthunter
3/20/18, 5:28 PM
#2

Ja, tack för tipset….det ska jag kolla!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
3/20/18, 5:51 PM
#3

Jag har redan kollat det på SVT Play. Det är den finska redaktionen på SVT som  gjort det (svensktextat), och första avsnittet handlar om  finsk folktro i norra Värmland. Man gör skogsrået till något av en finsk företeelse, men jag vill påstå att man trott på henne även bland den svenska och norska befolkningen.   (Länk.)

Fina bilder och innehållet är intressant med en kunnig guide, fast kanske lite summariskt för den som har intresse för folket på Finnskogen sedan tidigare.

Avsnitten är bara 15 minuter långa.

Ghosthunter
3/20/18, 6:00 PM
#4

Jag har ju stort intresse för Finnskogen, så det blir kul att se. Och jag håller med om Skogsrået. Det är ett väsen som absolut finns i Sverige och långt ifrån bara finskt. Det vimlar av berättelser om skogsrå i Värmland och i stora delar av Sverige.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
3/21/18, 8:37 PM
#5

Nu har jag sett det. Trollkorset som de hoppade över tycker jag mig känna igen. Tror det är vid finngården Abborrtjärnberg (minns inte dess finska namn) Där har jag varit. Gården ligger väldigt ensligt djupt inne i skogen. Den är obemannad, men alla byggnader är öppna så man kan gå in och titta. Obeskrivligt vackert är det där☺ Bara några kilometer där ifrån ligger Juhola finngård, där finns också ett trollkors.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
3/23/18, 7:05 PM
#6

Skogsrån  är  förknippad med Värmland, men även andra gles- och skogslandskap  runtom i Sverige.. Finns väl även olika namn på detta väsen i olika delar av landet vad jag hört..

Annons:
Carmarino
3/23/18, 7:17 PM
#7

Skogsrået tillhör den svenska folktron, men kan ha lite andra namn i vissa delar av Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skogsr%C3%A5et


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
3/23/18, 7:22 PM
#8

#7 Gotland: Thors pjäska 😃

[Göstage]
3/23/18, 7:36 PM
#9

Hon finns väl även på norska sidan, tror att hon kallas skogsfrua där.

Mer om denna dam.

Carmarino
3/23/18, 7:46 PM
#10

Hon fanns lite överallt i Norden:

Skogsrået – även kallad Skogsfrun, Skogssnuvan, Skogsnymfen eller Råndan var ett kvinnligt skogsväsen. Liknande väsen fanns över stora delar av Norden. I Norge kallades hon Huldra, i Danmark kallades hon Elverpigen eller Mosekonen och i norra delarna av Sverige motsvaras hon av vittra.

https://asatemplet.wordpress.com/tag/skogsraet/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
3/24/18, 8:46 AM
#11

Kalla mig idiot om ni vill. Men jag tror på att dessa väsen finns i de djupa skogarna och här i Värmland finns det gott om djupa skogar och mycket avlägsna skogsmarker.

Jag har sett tomtar och vättar vid ett par tillfällen. Så varför skulle då inte ett skogsrå förekomma?…likväl som det finns spöken!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
3/24/18, 9:11 AM
#12

#11 Min pappa såg skogsrån i Borgvik i Värmland.. En skymt på en stig i skogen  framför honom i nyktert tillstånd, men det var bara oss inom familjen han  berättade det för..Eftersom det tyvärr fortfarande är inget man talar öppet om med så kallade skeptiker som är skeptiska till allt..

Ghosthunter
3/24/18, 9:46 AM
#13

#12 Så han har sett Skogsrå också!? Så synd att han inte lever, det hade varit väldigt intressant att tala med honom om detta!😕

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
3/24/18, 10:12 AM
#14

Jag vet flera värmlänningar som sett skogsråa, och jag tror på dessa människors berättelser..

Ghosthunter
3/24/18, 10:41 AM
#15

Ja de finns helt klart!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
3/29/18, 9:24 AM
#16

Här är en hel del om Skogsrå http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/for-dig-i-skolan/arkivvaskan/skogsraet-i-folktron.html

Det står att Skogsrået var vanligast i södra och mellersta Sverige.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
3/29/18, 9:28 AM
#17

På 1600-talet gällde det att inte falla för frestelsen: 

"….på 1600-talet kunde en man bli dömd till döden om han troddes ha haft kärleksmöten med skogsrået." 😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
3/29/18, 9:30 AM
#18

#16 Kan inte påstå att jag tänkt något djupare filosofiskt på skogsrået, men för mig har det bara funnits en, som tagit skepnad inför vilsna skogsvandrare och trötta kolare. Pratar man istället om var hon varit "vanligast" så uppstår frågan om det rört sig om en population, och då föder det följdfrågor, t.ex. om hur många de var.

Ghosthunter
3/29/18, 9:42 AM
#19

Ja, Skogsrået är ju en form av andligt väsen och bör nog kunna dyka upp där hon vill, men själv tror jag att det var flera….precis som många andra väsen som t.ex älvor, troll, feér, tomtar….etc.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: