Annons:
Etikettgåtfulla-platser
Läst 1613 ggr
Ghosthunter
1/7/18, 3:26 PM

Sägner från S:a Finnskoga

Här följer några korta berättelser och sägner från Södra Finnskoga socken. Det är just såna här sägner som gör Finnskogen och Nordvärmland så intressant🙂

Några kilometer söder om Medskogen. ligger en plats som heter Älgklinten alldeles intill gränsen mot Norge. Här ska det ligga en skatt eller en kista full av pengar. På midsommarmorgnar ska solen lysa in genom nyckelhålet och det är endast då som man kan komma åt skatten. Men ingen har ännu vågat att bärga skatten, för den är nämligen bevakad av onda krafter och andar.

                                        --------------------------------------------------------------

Bara några stenkast söder om Älgklinten ligger Bastuberget och här passerar en vandringsstig som har blivit upptrampad av en björn. Stigen går mellan Skråckarberget och Gransjön i Norge. Enligt sägen så var det två trolldomskunniga, en i Skråkarberget och en i Gransjön, som genom trolldom skickade björnen fram och tillbaka mellan gårdarna för att slå ihjäl varandras boskap. Under andra världskriget användes stigen till att smuggla flyktingar, post och mat över gränsen. Här finns även en vilsten.

                                          …………………………………………………………………………………………

Den lilla byn Djäkneliden, strax utanför Bograngen, har fått sitt namn efter en djäkne blev ihjälslagen här av en följeslagare. En annan version berättar om att det var finnar som sköt ihjäl djäknar som de trodde kom i fientliga avsikter. På Djäknelidens gård har jag hört berättas om att det hänger en klänning på väggen på en lada och om någon plockar ned denna klänning, så ska gården drabbas av en förbannelse, möjligen eldsvåda. Men om den verkligen hänger kvar än idag, vet jag inte!

                                           ………………………………………………………………………………………….

Norr om Bograngen ligger Avundsåsen och här har legat en finngård för längesen. En dag kom en ryttare i hög fart på gården. När denne precis hade passerat och skulle upp för Brantfallet, så försvann han spårlöst. Enligt sägen skulle de har varit självaste Djävulen. I området finns även en gammal trolltall (jag letade efter denna tall när jag var där förra sommaren, men fick ge upp, då det var omöjligt att hitta i den tätt igenväxta skogen)

                                           ----------------------------------------------------------------

Sen finns ju förstås Velgunaho och korset i Röjden, i Södra Finnskoga. Men det har jag ju skrivit om innan.

Dessa sägner och berättelser har jag hittat på Riksantikvarieämbetets fornsökskarta. Hittar jag mer av intresse, så kan jag fylla på med mer i tråden🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
1/7/18, 3:42 PM
#1

Jag får följa med dit upp i sommar. Trots att jag är värmlänning så är det en främmande trakt för mig.

Hills
10/31/18, 5:39 PM
#2

Hej, kan tipsa om att det gallrats runt trolltallen nu så den är enklare att finna åt.

Ghosthunter
10/31/18, 6:58 PM
#3

#2 Verkligen? Så bra….men frågan är bara hur man hittar dit?Jag kan inte se någon stig dit. Jag var inne på en liten skogsvägs som ligger några hundra meter norr om trolltallen. Har du varit där? Finns det någon skylt vid tallen? Tack för tipset!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Trollögat
2/24/19, 8:05 AM
#4

Jag tror normalt inte på tomtar å troll å etc. Men uppe i norra Värmlands djupa skogar är jag benägen att tro på nästan vad som helst ;)  Det fanns en dam som kallades för Ivana Julia som ägnade sej åt svartkonst. Hon bodde i ett litet torp som idag ligger som ruin söder om Kindsjön. Folk som inte kom överens med henne råkade ut för mystiska olyckor som ibland ledde till dödsfall sägs det.  Bland annat ska en hantverkare som inte hade tid att hjälpa henne blivit fördömd av henne och hon lär ha sagt att jävelen kommer å tar dej. En vecka senare dog han av ett blixtnedslag.  Nästa gång jag är upp i skogarna där så ska jag göra ett besök till Södra Ivana.

Ghosthunter
2/24/19, 2:45 PM
#5

Jag har varit vid Ivana ett par gånger och letat efter Julias gamla gård, men det är så igenvuxet, så att jag har inte lyckats finna det ännu.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Trollögat
2/24/19, 2:52 PM
#6

Ok… Ja jag har ju aldrig varit där …Bara sett på lantmäteriets karta där stället ska ligga… Man får gå en bit från närmsta väg har jag sett. Så det är säkert inte enkelt å finna resterna av torpet. Men jag ska göra ett försök när jag väl är på plats :)

Annons:
Ghosthunter
2/24/19, 7:36 PM
#7

Då får jag önska dig lycka till🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Trollögat
3/17/19, 1:19 PM
#8

Tack så mycket Ghosthunter :)

Pyttelite
6/2/22, 6:16 PM
#9

En resa till Älgklinten


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Ghosthunter
7/18/22, 10:45 AM
#10

#9 👍👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: