Gåtfulla Platser

Sägner från S:a Finnskoga

2018-01-07 15:26 #0 av: Ghosthunter

Här följer några korta berättelser och sägner från Södra Finnskoga socken. Det är just såna här sägner som gör Finnskogen och Nordvärmland så intressantGlad

Några kilometer söder om Medskogen. ligger en plats som heter Älgklinten alldeles intill gränsen mot Norge. Här ska det ligga en skatt eller en kista full av pengar. På midsommarmorgnar ska solen lysa in genom nyckelhålet och det är endast då som man kan komma åt skatten. Men ingen har ännu vågat att bärga skatten, för den är nämligen bevakad av onda krafter och andar.

--------------------------------------------------------------

Bara några stenkast söder om Älgklinten ligger Bastuberget och här passerar en vandringsstig som har blivit upptrampad av en björn. Stigen går mellan Skråckarberget och Gransjön i Norge. Enligt sägen så var det två trolldomskunniga, en i Skråkarberget och en i Gransjön, som genom trolldom skickade björnen fram och tillbaka mellan gårdarna för att slå ihjäl varandras boskap. Under andra världskriget användes stigen till att smuggla flyktingar, post och mat över gränsen. Här finns även en vilsten.

......................................................................................................

Den lilla byn Djäkneliden, strax utanför Bograngen, har fått sitt namn efter en djäkne blev ihjälslagen här av en följeslagare. En annan version berättar om att det var finnar som sköt ihjäl djäknar som de trodde kom i fientliga avsikter. På Djäknelidens gård har jag hört berättas om att det hänger en klänning på väggen på en lada och om någon plockar ned denna klänning, så ska gården drabbas av en förbannelse, möjligen eldsvåda. Men om den verkligen hänger kvar än idag, vet jag inte!

.......................................................................................................

Norr om Bograngen ligger Avundsåsen och här har legat en finngård för längesen. En dag kom en ryttare i hög fart på gården. När denne precis hade passerat och skulle upp för Brantfallet, så försvann han spårlöst. Enligt sägen skulle de har varit självaste Djävulen. I området finns även en gammal trolltall (jag letade efter denna tall när jag var där förra sommaren, men fick ge upp, då det var omöjligt att hitta i den tätt igenväxta skogen)

----------------------------------------------------------------

Sen finns ju förstås Velgunaho och korset i Röjden, i Södra Finnskoga. Men det har jag ju skrivit om innan.

Dessa sägner och berättelser har jag hittat på Riksantikvarieämbetets fornsökskarta. Hittar jag mer av intresse, så kan jag fylla på med mer i trådenGlad

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2018-01-07 15:42 #1 av: GIKmio

Jag får följa med dit upp i sommar. Trots att jag är värmlänning så är det en främmande trakt för mig.

Sajtvärd på Nostalgi i Fokus. Medarbetare på Sport i fokus, Öl i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.