Annons:
Etiketttraditioner
Läst 955 ggr
[Carpinus]1
2018-01-01 09:40

Vad är väl Halloween mot Knutgôbben?

Snart är glada julen slut, slut, slut - vid tjugondag knut närmare bestämt. Och då kan det väl vara läge att påminna om knutgôbben, denna numera sorgligt försummade tradition med rötter långt ner i 1600-talet. I Värmland var det faktiskt en snällare motsvarighet till Halloween, där utklädda barn gick från dörr till dörr på tjugondag knut i hopp om att få något gott att äta. "Snällare" eftersom det inte fanns något hot inblandat om man fick gå tomhänt från besöket.

Även om traditionen dött ut på de flesta håll så verkar Edane vara en av de orter där den hålls vid liv. Och i Munkfors förstås, där Knutfesten sägs vara "helig".

Här finns mer att läsa om Knutgubbetraditionen:

https://www.vf.se/uncategorized/knutgubben-syns-allt-mer-sallan-pa-julens-sista-dag/

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-01 09:45
#1

Tjugondag knut kan vi förresten tacka danskarna för.

https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/tjugondag-knut

Ghosthunter
2018-01-01 10:55
#2

"Tjugondag Knut så dansas julen ut" hörde jag när jag var liten. Men det här med Knutgôbben har jag inte hört om innan…men å andra sidan är jag ju uppväxt i Småland och där fanns kanske inte detta. Jag minns att det var dans runt granen och det delades ut gottepåsar!🙂

Det är intressant. De hade en massa såna där traditioner förr, året runt, som har dött ut. Märkligt nog har de i de flesta fall inte utbytts mot något annat.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2018-01-01 10:59
#3

Ja, det är ju lite sorgligt när det talas om Halloween och dess uråldriga rötter på Irland, medan sådana här "inhemska" månghundraåriga traditioner faller i glömska.

[Carpinus]1
2018-01-01 11:19
#4

"Och i januari var det julgransplundring med skolkamraterna och deras föräldrar hembjudna, och på Tjugondag Knut gick vi barn alltid knutgubbar till många av stugorna i Utterbyn. Man hade då en nylonstrumpa trädd över huvudet och ansiktet, fick inte prata eller svara på något tilltal och hade på oss slitna gamla vuxenkläder och fick godis i en korg eller hatt som man höll fram till värdfolket i varje stuga", berättar Björn Vilson, 74, från Torsbytrakten i Näverluren nr. 4 2011.

Ghosthunter
2018-01-01 15:16
#5

#4 Ja, det liknar ju Halloween på sätt och vis. Utklädning och godis.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2018-01-05 18:00
#6

Jag har bott 7 år där jag bor nu.. Aldrig ett besök av vare sig  Halloweenspöken, knutgöbbar, eller påskkärringar.. Däremot av en snål smålänning 😂

Annons:
Ghosthunter
2018-01-05 18:02
#7

#6 Ja, dom är livsfarliga!😮😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-01-06 10:51
#8

" Du ä like välkômmen mä en brännvinsflaskan som mä e bibel" Hahaha…ett härligt citat i klippet av Mats!!😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: