Annons:
Etiketttraditioner
Läst 598 ggr
[Carpinus]1
12/30/17, 8:06 PM

Förfädernas nyår i Värmland

Förr i tiden vakade man också in tolvslaget, men man gjorde det inte i glädje, som i vår tid. Den som sov in det nya året skulle bli lat och dåsig hela det kommande året, och tiden fram till tolvslaget tillbringade man med att äta lutfisk och gröt och skåda efter tecken på vad som skulle ske under det nya året. En ofta återberättad sedvänja var att man kastade en sko över axeln mot ytterdörren, och om spetsen på skon riktades utåt var det ett varsel om att den som kastat skulle avlida under året.

"Nyårsnatten kunde vad som helst hända. Man trodde att spökena voro ute den natten och tolvslaget var mycket farligt. Man borde inte vara ute vid den timmen, ty man kunde bli klämd av de döda. Ja, jag hörde talas om att en kvinna försvann den natten och kom aldrig tillbaka. Man trodde att de döda hade tagit henne", berättade Anders Johansson från Ed, född 1838, hämtat ur boken Folkminnen från Näs härad (källa även i övrigt här).

Och när man så utvakad steg upp på nyårsdagen så var det inte slut med teckenskådandet. I allt som man företog sig den dagen i arbete och sociala sammanhang hade betydelse för det följande året. Jag tror jag föredrar att börja det nya året utan att fundera över framtiden där jag sitter med min kebabpizza…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/nyarsdag-ar-pizzadag

Gott Nytt År!

Annons:
[GIKmio]
12/30/17, 9:01 PM
#1

Det finns mycket skrock om nätterna vid lucia, jul, och nyår. Intressant 🙂

Covfefe
12/30/17, 9:14 PM
#2

Intressant! Man kanske skulle pröva att kasta skor. 🤔

[Carpinus]1
12/30/17, 9:58 PM
#3

Skrapade lite på det där med skokastandet, och fann den i ett något mer positivt sammanhang, och på ett oväntat håll. Det visar sig att de ensamstående kvinnorna i Tjeckien i juletid skall kasta en sko på samma sätt, med den skillnaden att om skon har spetsen mot dörren så blir kastaren gift, men hamnar hälen utåt så får hon leva ensam ännu ett år. Kan traditionen finnas på fler håll?

http://varldenshistoria.se/samhalle/traditioner/sju-markliga-jultraditioner

Ghosthunter
12/30/17, 10:09 PM
#4

Nyårsfirande är förhållandevis nytt fenomen, vilket jag kan förstå, för det har ju ingen speciell betydelse egentligen. Själv ska jag inte fira imorgon. Det blir en ordinär söndag. #1 Mycket vidskeplighet var det också på midsommar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
12/30/17, 10:22 PM
#5

I SAOB, Svenska Akademiens Ordbok,  hittade jag detta:

"c) i förb. med kasta, i uttr. som beteckna att ngn kastar en sko (bakåt över sitt eget huvud) för att av skons ställning på golvet utläsa ngt om framtiden. Har icke tienstefolket kastat skon öfwer hufwudet, at erfara, om de längre än detta åhret skola tiena i thet huset, eller ei? Scherping Cober 2: 33 (1737).

(På nyårsaftonen) kastade man skor och tände ljus i valnötskal, för att utforska det kommande årets händelser. Forssman Gret. 165 (1897).

Om man julafton kastar sin sko mot dörren, då man kläder af sig, så får man veta, om man skall flytta följande år eller ej. Vänder sig skospetsen åt dörren, får man flytta; vänder den sig inåt rummet, kommer man att stanna kvar. Landsm. VIII. 3: 8 (1898)."

Ghosthunter
12/30/17, 10:27 PM
#6

Jag har nog några gamla dojjor att slänga på alla störande amatörpyrotekniker vid tolvslaget😆

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
12/30/17, 10:30 PM
#7

#4 Nej, jag kommer att fira nyår på egen hand, känns faktiskt rätt okej. Fast jag får väl gömma skorna…🙂

Sedan är det ingen idé att gå och lägga sig innan det skjutits färdigt i kvarteret, och det brukar vara vid tvåtiden på natten.

Här är lite mer allmänt om nyårsfirande.

Ghosthunter
12/31/17, 8:40 AM
#8

Det blir väl samma sak här…..ingen idé att lägga sig förrän fyrverkerierna har tystnat. Jag gillar inte det alls😕 Sen vet jag inte hur det blir här i Åmotfors, men det är väl som på andra ställen antar jag!?

Gott Nytt År!!✨

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: