Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 1142 ggr
marathos
2017-11-30 08:07

Örnäs, Kil

Hej, finns det någon som vet mer om Örnäs utanför Kil? Jag vet att det varit militärförläggning och att den är riven. Har övernattat under tiden den fanns kvar, men kommer inte ihåg riktigt ihåg hur det såg ut. Framför allt undrar jag mycket vad det var för bebyggelse innan militärförläggningen, men även militärförläggningen.  Det finns väldigt mycket spår av tidigare bebyggelse, verkar ha varit många och stort. Har tittat på gamla kartor och där ser man var militäranläggningen låg och sedan på ännu äldre kartor ser man att det finns utmärkt annan bebyggelse som inte låg riktigt på samma ställe som förläggningen. Gärna bilder om det är någon som har det.

Annons:
Ghosthunter
2017-11-30 16:55
#1

Ingen aning alls om Örnäs och hittar inte heller något speciellt när jag googlar på det.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-11-30 22:24
#2

Det enda jag känner till är Trossnäs.. Men det är utanför Vålberg.

marathos
2017-12-01 09:17
#3

Har också googlat en del. Det enda jag hittar är litegrann om förläggningen, men det är inte mycket heller.

Ghosthunter
2017-12-01 19:17
#4

#3 Vad har du hittat då?

Det är märkligt när man slår på google. Vissa saker står det hur mycket som helst om, även om det rör sig om något obetydligt, och ibland är det tvärtom. Då kan det vara något speciellt, men det står knappt något om det. Örnäs tycker man ju det borde vara mer omtalat!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

marathos
2017-12-01 19:48
#5

Det är mest att det omnämns på några ställen i samband med Värmlans regemente tror jag.

[Carpinus]1
2017-12-01 23:35
#6

Stora Kils hembygdsförening kanske kan ge lite hjälp? Fick bra hjälp av någon där för en del år sedan när jag släktforskade.

På deras hemsida står det att de tagit hand om en stolpbod från Örnäs: "Senaste tillskottet är en stolpbod från Örnäs, närmast använd som ammunitionsupplag. Flyttades vid avvecklingen av skjutfältet till  hembygdsgården1993."

https://www.hembygd.se/stora-kil

Annons:
Ghosthunter
2017-12-02 10:02
#7

Härligt Carpinus…du är mästare på att hitta saker!!👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: