Intressanta platser

Örnäs, Kil

2017-11-30 08:07 #0 av: marathos

Hej, finns det någon som vet mer om Örnäs utanför Kil? Jag vet att det varit militärförläggning och att den är riven. Har övernattat under tiden den fanns kvar, men kommer inte ihåg riktigt ihåg hur det såg ut. Framför allt undrar jag mycket vad det var för bebyggelse innan militärförläggningen, men även militärförläggningen.  Det finns väldigt mycket spår av tidigare bebyggelse, verkar ha varit många och stort. Har tittat på gamla kartor och där ser man var militäranläggningen låg och sedan på ännu äldre kartor ser man att det finns utmärkt annan bebyggelse som inte låg riktigt på samma ställe som förläggningen. Gärna bilder om det är någon som har det. 

Anmäl
2017-11-30 16:55 #1 av: Ghosthunter

Ingen aning alls om Örnäs och hittar inte heller något speciellt när jag googlar på det.

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-11-30 22:24 #2 av: GIKmio

Det enda jag känner till är Trossnäs.. Men det är utanför Vålberg.

Sajtvärd för Öl i fokus. Medarbetare på Sport i fokus och Värmland i fokus..

Anmäl
2017-12-01 09:17 #3 av: marathos

Har också googlat en del. Det enda jag hittar är litegrann om förläggningen, men det är inte mycket heller.

Anmäl
2017-12-01 19:17 #4 av: Ghosthunter

#3 Vad har du hittat då?

Det är märkligt när man slår på google. Vissa saker står det hur mycket som helst om, även om det rör sig om något obetydligt, och ibland är det tvärtom. Då kan det vara något speciellt, men det står knappt något om det. Örnäs tycker man ju det borde vara mer omtalat!

**ΤΟ ΜΕΓΑ ΘΗΡΙΟΝ DCLXVI**

"Döden innebär inte ett slut, det är bara en förändring"

"Världen skulle må bra med lite mer Värmland"

Anmäl
2017-12-01 19:48 #5 av: marathos

Det är mest att det omnämns på några ställen i samband med Värmlans regemente tror jag.

Anmäl
2017-12-01 23:35 #6 av: Carpinus

Stora Kils hembygdsförening kanske kan ge lite hjälp? Fick bra hjälp av någon där för en del år sedan när jag släktforskade.

På deras hemsida står det att de tagit hand om en stolpbod från Örnäs: "Senaste tillskottet är en stolpbod från Örnäs, närmast använd som ammunitionsupplag. Flyttades vid avvecklingen av skjutfältet till  hembygdsgården1993."

https://www.hembygd.se/stora-kil

"Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra."                                                            (~Margaret Mead, amerikansk kulturantropolog.)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.