Annons:
Etikettövrigt-om-värmland
Läst 972 ggr
[GIKmio]
11/22/17, 5:13 PM

Edsvallakatastrofen 1947

14 unga människor omkom och sju stycken skadades när persontåget från Göteborg kolliderade med en buss i Edsvalla väster om Karlstad 14 oktober 1947. Vid olyckstillfället var det mycket kraftig och tät dimma varpå busschauffören hade svårt att se om ett tåg var på på väg..När bussen var halvvägs över järnvägskorsningen small det och bussen klövs mitt itu.. Nu under hösten uppmärksammades minnet av den 70 år gamla katastrofen..Läs mer här 

Annons:
[GIKmio]
11/24/17, 6:55 PM
#1

Pratade med en man häromdagen som minns denna tragiska händelse.. Som faktiskt blev känt i hela Sverige.. Bland annat blev begravningsgudstjänsten av dom omkomna  i Nors kyrka uppmärksammad i massmedia..Efteråt infördes en ny lag om att att lokförare som varit med om en  olycka  inte får fortsätta köra tåget  samt senare en lag om att järnvägsbommar skulle införas..

[Carpinus]1
11/24/17, 10:01 PM
#2

Min var frilansjournalist för några tidningar och var snabbt på plats efter tips från en bekant på bussbolaget eller järnvägen. När han kom hem berättade han vad han sett för min mor, därefter nämnde han aldrig händelsen under resten av sitt liv.

https://karlstad.se/Nyheter/2017/oktober/manadens-dokument-oktober/

[GIKmio]
11/24/17, 11:29 PM
#3

#2 Jag har har läst vittnens beskrivningar  vid olycksplatsen som är så fruktansvärda att jag väljer att avstå att nämna dom..

[GIKmio]
11/25/17, 6:42 AM
#4

Numera är Edsvalla ett samhälle i dvala.. Affärer har slagit igen och folk pendlar för att jobba i  Karlstad, Kil och Grums.. Men Edsvalla är idag mest känt för sitt ÖoB-varuhus som är ett utflyktsmål för många värmlänningar..

[Carpinus]1
11/25/17, 8:04 AM
#5

#3 Jag fick liknande berättat för mig av min mor efter att min far gått bort.

#4 Konstigt att en ort med det fördelaktiga läget har hamnat så offside.

Ghosthunter
11/25/17, 11:08 AM
#6

# Annars kanske det just är det fördelaktiga läget som är problemet? Orten ligger för nära te.x  Karlstad och Grums. Folk väljer att åka dit och handla istället. Det är ungefär samma problem som i Segmon.

Problemet är det samma här uppe i Eda. Här är det ju köpcentrumen i Charlottenberg och Arvika som drar folk.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
11/25/17, 1:11 PM
#7

Fast det finns ju fler aspekter än affärerna. Kan man få dit arbetstillfällen så kommer affärer automatiskt, men det är förstås chanslöst att konkurrera med Bergvik.

Ghosthunter
11/25/17, 3:40 PM
#8

Här i Åmotfors är det ju mycket industri, som t.ex Norma, pappersbruket, Eda energi, Antiphon, etc. Men ändå finns här bara en mataffär (Konsum) Det fanns en liten servicebutik med tillhörande kafé innan, men den lades ner för ca 1 år sedan. Numera är där en tatueringsstudio.

Annars är det ett par restauranger, pizzeria och värdshuset Vita Älgen (när det gäller mat) Märkligt nog så verkar det alltid kunna drivas pizzerior och restauranger i varenda håla….men butiker är snudd på omöjligt.

Men Konsum här i Åmotfors går nog bra vad jag tror. Där är alltid folk och handla och det blir ofta långa köer.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Pyttelite
4/3/22, 12:28 AM
#9

I år är det 75 år sedan olyckan inträffade.

14 miste livet och 7 skadades. Olyckan finns beskriven i Svenska Dagbladets årsbok 1947.

http://runeberg.org/svda/1947/0023.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: