Annons:
Etikettböcker-tv-film
Läst 655 ggr
[Carpinus]1
2017-11-18 16:04

Uppåt för Värmlands bokfestival

"Med ett 80-tal utställare och över 120 programpunkter går den andra upplagan av Värmlands bokfestival mot en kraftig ökning av antalet besökare. 

I fjol ersattes den klassiska Värmlands bokmässa av Värmlands bokfestival. Region Värmland tog över arrangörsskapet från Värmlands författarsällskap och öppnade upp bokfesten för författare, utställare och andra aktörer som inte är verksamma i Värmland. Då lockade bokfestivalen drygt 3 500 besökare. – Vi räknar med att slå det med marginal. Vi bör ligga på över 4 000 besökare när festivalen är över. Jag hoppas på runt 4 500, säger projektledaren Ricky Andreis."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/bokfestival-lockade-tusentals

Annons:
[GIKmio]
2017-11-18 16:16
#1

Värmland är känt för sitt berättande. Konstigt att man inte funnit idén till en bokmässa långt tidigare..

[Carpinus]1
2017-11-18 17:06
#2

Värmlands bokmässa som arrangerades av Värmlands boksällskap var föregångare till festivalen och arrangerades minst tjugo år, men det här är nog ändå ett lyft.

Ghosthunter
2017-11-18 17:24
#3

Ja, Värmland har en stark berättarkultur. Den där boken om Elis i Tasere stod jag och bläddrade i på en bokaffär i Arvika i torsdags😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2018-11-17 17:24
#4

Rekord på nytt 2018, med upp emot 5000 besökare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/besoksrekord-for-bokfestivalen

Ghosthunter
2018-11-17 18:48
#5

Det är bra, men långt ifrån bokmässan i Göteborg😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2018-11-17 19:05
#6

Ja, dit har de ju en bit, men det är nog inget de siktar på. 😃Bra att det är region Värmland som tagit över, de har nog större resurser än författarsällskapet.

Det som är trevligt i det här fallet är ju Värmlandslitteraturen - allt utöver den är kringverk.

Annons:
Ghosthunter
2018-11-17 19:17
#7

Ja och vilken otrolig mängd Värmlandslitteratur det finns. Här på biblioteket finns flera hyllor med bara värmlandsböcker. Undra om inte Värmland tillhör ett av de landskap som det skrivits mest böcker om?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2018-11-17 19:40
#8

#7 Jo, det tror jag! 

Jag har haft "bondturen" att ha kontakt med en hembygdsforskare som fått en massa böcker från en givmild boksnok, och Värmlandsböckerna har han lagt på hög till mig. Dessutom har jag köpt en hel del själv, så Värmlandsboksamlingen har blivit rätt gedigen med åren. Tyvärr har läsintresset gått i motsatt riktning…

Jag har funderat på att beställa ett bord på bokmässan i Karlstad för att få ut böckerna till riktigt intresserade, men det lär inte bli av.

Ghosthunter
2018-11-17 20:46
#9

Själv samlar jag också på värmlandsböcker och har nog 40-45 st🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: