Annons:
Etikettallmänt-g-rg-tt-snack
Läst 2135 ggr
Ghosthunter
2017-10-17 19:17

Klôtterplanke´ 2

Fortsätter med en ny "tala-vad-vi-vill-om" tråd!

Jag inleder med en ganska rolig raritet från Riksantikvarieämbetets fornsök:

"Vid besiktning kunde inga tecken på sådana aktiviteter iakttagas"😃

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html

Precis som om Riksantikvarieämbetet undersöker sägner!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2017-10-17 19:21
#1

Oj, det gick visst inte att få direktlänk dit.

Jag tar hela texten här. Platsen är Ny kyrkas gamla kyrkogård:

Plats med tradition. Enligt lokal uppgift är den angivna platsen läget för den gamla kyrkogården. Passerade man stället (kallat kyrkbacken) efter mörkrets inbrott kunde man höra kyrkklockor. Vid besiktning kunde inga tecken på sådana aktiviteter iakttagas.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2017-10-17 21:00
#2

De glömde skriva när de gjorde besiktningen. Gjorde de den på dagen så är det ju klart att "inga tecken på sådana aktiviteter kunde iakttagas". 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2017-10-17 21:59
#3

Troligen dagtid vilket gör det hela ännu mer lustigt😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-10-19 10:36
#4

Kanske avsett som en liten knorr i all formalitet - det fanns väl inga smilisar att ta till…😉

Ghosthunter
2017-10-19 19:04
#5

Precis…..smilisarna har vi stor nytta av nu🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-10-28 10:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tittar in och önskar en fin helg. Här är det blå himmel och solen ler mot oss i Åmot☀️

På morgonen är det vackert med dimma över sjöarna och älvarna….

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
2017-12-10 00:00
#7

Siv Pettersson var i början av 70-talet en av Sveriges mest talangfullaste sångerskor.. Men under en turné  i januari 1975 på väg från Oslo till Stockholm omkom hon tragiskt i en bilolycka utanför Årjäng i Värmland, endast 19 år gammal..

Siv Pettersson -Låt mig få tända ett ljus (1972)

[GIKmio]
2017-12-10 00:23
#8

Sjögren från Hagfors är ett måste nu i juletid..

Ghosthunter
2017-12-10 09:01
#9

Gläns över sjö och strand tycker jag är den vackraste julvisan🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-12-10 09:16
Ghosthunter
2017-12-12 10:21
#11

Nu när alla tidningar tar betalt för sina e-tjänster och om man vill få lite gratis nyheter från Värmland, så är detta ett alternativ: http://www.mynewsdesk.com/se/lansstyrelsen-varmland/latest_news

Dock är det ju långt ifrån lika frekvent….men det är ju alltid något iaf!

Någon som har några andra förslag (förutom SVT Värmland då)?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-12-13 08:45
#12

Gomorron!

Hoppas ni har haft en fridfull natt. I det gamla bondesamhället så var Lucianatten fylld av faror. Troll och annat skrömt var som mest aktiva, så det gällde att se till att ha dörren var låst!

Just denna magiska natt så kunde djuren tala som oss människor. Förr så räknande dom Lucianatten som årets längsta natt (nu är det några dagar senare) Då kunde det vara ett himla gnällande i stall och ladugårdar, för eftersom natten var så lång, så dröjde det så förfärligt länge innan de utfodrades på morgonen och djuren gnällde och jämrade sig av hunger! Då var dom nog glada när drängar och pigor kom inte med halm och hö!Glad

Jag tittade en liten stund på Lucia på TV på morgonen och en sak slog mig. Tänk de som inte alls känner till lussefirande…..det måste se ganska bisarrt ut med en flicka med levande ljus på huvudet och gossar med stora strutarSkrattar

Ha en bra Luciadag!!Stjärnor

Bild: http://www.hn.se/nyheter/varberg/lucia-kr%C3%B6ntes-av-sopran-i-kyrkan-1.4015469

Bildresultat för lucia

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2017-12-13 08:50
#13

Här är Värmlands Lucia 2017: http://varmlandslucia.kt.se/👍

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-13 09:10
#14

Fast numera kan det även vara en gosse som har ljus i håret.

https://www.expressen.se/kvallsposten/en-kille-och-en-tjej-bada-ar-lucior-i-skolan/

Ghosthunter
2017-12-13 10:16
#15

Ja så är det ju….men oavsett kön så ser det nog märkligt ut ändå!😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-12-13 10:18
#16

Men vax i håret är väl modernt? 🙂

[GIKmio]
2017-12-14 19:17
#17

Crazy Frog gjorde sin version av denna julhit från 80-talet..

[GIKmio]
2017-12-14 19:28
#18

#17 All respekt till Crazy Frog, men originalet är bättre 😃

Last Christmas-Wham (1984)

[GIKmio]
2017-12-27 17:43
#19

En grön jul i Värmland blev det igen, åtminstone här i söder. Men idag hörde jag att chanserna till en vit nyår finns..

Ghosthunter
2017-12-27 19:11
#20

Här i Åmotfors vet jag inte hur det har varit över julen, för jag var ju i Halland, där det mer såg ut som höst. Men när jag kom hem igår så var det typ 15 cm snösörja som har frusit, så idag var det snorhalkigt. Det ska komma mycket snö här inatt och imorgon.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Ghosthunter
2018-01-05 18:00
#21

Igår fick jag lära mig ett nytt Värmländskt ord som jag tror är mer lokalt här i Jössehärad, nämligen tes, som betyder idé. Har ni hört det innan?🤔🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-01-05 18:13
#22

Bara i betydelsen påstående. Fast jag bor ju inte i Värmland, och har aldrig varit i Värmland, så det är inte så konstigt om jag inte hört det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[GIKmio]
2018-01-05 18:16
#23

Det är bara en tes säger många. Som Carmarino så betyder det påstående.. Något man påstår, som man säger..I Värmland säger många tes i istället för te när man menar rikssvenskans till..

Ghosthunter
2018-01-05 18:28
#24

Ok, han som berättade för mig sa att det betyder idé. Ordet tes som i påstående har jag ju hört innan och t.o.m själv använt.

Men tes kanske är lokalt här omkring i Eda och betyder idé??🤔 Ungefär som värmländska jämt, som betyder ofta eller alltid på rikssvenska, men som betyder bara eller precis på värmländska.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-02-17 13:54
#25

Lag Edin från Karlstad ångar på i OS-curlingen och leder överlägset. Vinst mot Canada idag med 5-2☺

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2018-02-17 15:00
#26

#21 "Tesdans mä Kallstatesera" - den måste du väl ha hört? 😉

Skämt åsido - "tes" är nog inte dialektalt. Vi känner väl alla till Martin Luthers 95 teser t.ex.

Ghosthunter
2018-02-17 17:20
#27

#26 Haha….jo, den har jag hört!😃

Du har nog rätt. Men däremot så har jag nog inte hört ordet tes användas så mycket som just här i Eda och kanske speciellt i Åmotfors.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-17 17:28
#28

"Tess" känner jag däremot igen från barndomens Värmland. Som i "den är inte möcke tess" - "den är inte mycket att ha", t.ex. En helt annat "tess" är det i "tess lördan" - "till (på) lördag" - "kan du låne mej en hundring tess på lörda?"

Men det är ju något annat än tes.

[GIKmio]
2018-02-17 17:43
#29

# 25 Har du blivit curling- och rallyfrälst på äldre dar? 😃

Ghosthunter
2018-02-17 19:27
#30

#25 Japp!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2018-02-17 19:45
#31

#30 Det är härligt med rally.. Jag älskar farten, motorljudet, snö och sand som yr..Synd att det bara visas på TV när det är Svenska Rallyt och då någon timmes sändning.. Annars bara en timmes sammandrag efter varje deltävling..

[Carpinus]1
2018-02-17 19:56
#32

#29 Det går ju att kombinera! 😃

[GIKmio]
2018-02-17 20:00
#33

#32 Car curling kan nog bli OS-gren i Peking om 4 år😂😂

Ghosthunter
2018-02-17 21:18
#34

Hahaha😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Göstage]
2018-03-24 18:18
#35

Så där, då är alla klockor (utom de som ställs om automatiskt) framflyttade en timme. Då behöver man inte jobba igen förrän i höst när man skall vrida tillbaka dem…⏰

Carmarino
2018-03-24 18:20
#36

Har inte börjat på alla mina än. 🥵


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-03-24 19:15
#37

Fast det är värre för kungens klockpiga - hon skall ställa om åttio klockor…

https://www.metro.se/artikel/sophia-ställer-om-alla-kungens-80-klockor

[Göstage]
2018-03-25 11:25
#38

Inte bara sommartidsomställning idag - det är ju våffeldagen dessutom. Jag står dock över.

https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/varfrudagen-vaffeldagen

Ghosthunter
2018-03-25 17:08
#39

Japp, jag har stekt waffel här!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-03-25 19:59
#40

Igår var det ju earth hour och många lampor släcktes i en timme. Men det går väl förlorat idag med alla våffeljärn😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2018-03-26 00:30
#41

Ja, det är många som gett järnet idag…

Annons:
Ghosthunter
2018-03-26 07:31
#42

Precis😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2018-03-27 11:19
#43

Förra åter inföll våffeldagen på långfredag. Dessutom tranafton - en kult väl att bevara!

Apropå traditioner: har ni börjat rita på påskbreven ännu?

http://www.sprakochfolkminnen.se/om-oss/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/inblicken-2015/2015-04-02-paskbrev-till-broderna-olsen.html

Carmarino
2018-03-27 11:24
#44

Så fina påskbrev ritade aldrig jag, men så kan jag inte rita särskilt bra heller. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-03-27 11:28
#45

Jag hade en storebror som var riktigt bra på att teckna, så han fick försköna mina alster…😉

[Göstage]
2018-03-27 15:26
#46

Har alltid varit lättrörd, men nu börjar jag nog bli gamlingssentimental tror jag. Två gånger idag har jag blivit tårögd; först när jag läste om Anna Holmlunds framsteg och sedan om bröderna Robin och Christians lättnad när de avförts som vållande i Kevinfallet. (Robin tänker fira utgången med pizza på Vålbergs pizzeria. De här killarna har inga stora anspråk här i livet… 🙂)

Ghosthunter
2018-03-27 18:14
#47

Så bra att de blev friade. Vilken otrolig rättsskandal som det har varit.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-03-27 18:54
#48

Nu är det också slut med Folk & Rock i Segmon😔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Göstage]
2018-03-28 12:19
#49

#48 Ja, de hade visst siktat in sig på att klara en tionde omgång, sedan fick det vara bra. Tycker att de som lyckades med projektet är värd en stor eloge - nog inte många som trodde på det när de kläckte idén!

Ghosthunter
2018-03-28 12:54
#51

Det var nog mer ös förr när häxorna tog fart och satte iväg igenom skorstenen och till Blåkulla. Då for dom ofta iväg på Skärtorsdagen, men även idag (onsdag) Sen hade de fest hos Hin Håle själv och kom nog hem i ett bedrövligt skick på Påskaftonen😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2018-03-28 12:56
#52

#51 Låter som en vanlig lönehelg, tycker jag…😃

Ghosthunter
2018-03-28 12:57
#53

Haha..ja!😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2018-04-16 11:46
[Göstage]
2018-06-12 22:16
#55

"Dopning allt vanligare inför badäsongen". Och jag som trodde det skulle stå "doppning"…

P4 Värmland

Annons:
Ghosthunter
2018-06-13 06:37
#56

#55 Ja precis…men nu för tiden kan man ju aldrig vara säker…hehe😁

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-08-05 17:29
#57

Idag besökte jag Rottneros park (för första gången, faktiskt) och kunde bara konstatera att även i en sån välskött park som drivs av proffs, inte har kunnat värja sig emot värmen och torkan. Gräsmattorna var mycket ojämna, många blommor och växter var uttorkade, löven på en del träd var färgade…etc. Så jag kom nog lite olämpligt dit. Men det var kul att se Rottneros herrgård (som var Ekeby i Gösta Berlings Saga) Synd bara att man inte kan gå in i herrgården. Det visste jag ju om, men däremot visste jag inte att det är privat och att det bor folk där.😮

Dessutom glömde jag min mobil och kunde därmed inte ta några bilder😕

Jag får besöka parken nästa år och då blir det tidigare, i maj eller Juni, då det blommar som mest!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Carmarino
2018-08-05 17:41
#58

Det är många parker som inte ser så trevliga ut. Även där är det väl bevattningsförbud gissar jag.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Ghosthunter
2018-08-05 18:04
#59

Jo, det är vattningsförbud. Men jag tror att attraktioner som Rottneros Park får lov att vattna. Dessutom såg jag att dom vattnade, vilket jag imte tror att dom hade vågat göra annars.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-11-17 19:00
#60

Biblioteket här i Åmotfors ska läggas ner. Stor skandal och protestlista på Konsum finns att skriva på😫 Det är väl snart lika bra att lägga ned hela samhället…ned med restaurangerna, konsum, bruket, Antiphon, Norma, Coffea queen, banken och fan och hans moster också. Delicasia (allmänt kallat pajen) ska också stängas och då har vi ingen thai- och kinamat restaurang kvar heller. Det ska istället bli ytterligare en jävla pizzeria!😫😖 *arg och besviken åmotsbo*

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
2018-11-17 19:11
#61

Föregående inlägg är även en pungspark mot hela glesbygden. Ännu ett misslyckande och det ända som ska betyda något i detta landet är storstäderna. För bara 20-25 år sedan, så fanns det allt här. Flera mataffärer och en mängd andra affärer, post, vårdcentral och serveringar. I somras lades även ETC ned (Eda teknik Center/gymnasiet) och restaurangskolan förra vintern *suck*

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2018-11-17 19:43
#62

Sorgligt!  Men först när sista pizzerian bommar igen är krisen total…😉(OK, ett lamt försök till uppmuntran, det erkännes.)

Annons:
Ghosthunter
2018-11-17 20:39
#63

Men det värsta är biblioteket. Rart att de kan ha bibblan kvar i Koppom, som bara är hälften så litet som Åmotfors. Men Konsum blir nog kvar ett tag till. Den ska visst vara den lönsammaste av alla Konsumbutiker på Värmländska landsbygden. Och värre är det ju med Segmon, som inte har något alls kvar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Göstage]
2018-11-24 22:38
#64

Tittar inte på "Så mycket bättre", men jag gläds åt att skriverierna om Christer Sjögren blivit mer positiva efter hand, när det framkommit att han hård- och felexponerats i tidigare avsnitt.

Sjögren har åtminstone jag hört bara gott om som person, och det var förvånande när det först skrevs att han är en diva. Tror att han är längre ifrån diva än de flesta jämförbara i branschen.

https://www.expressen.se/noje/sa-mycket-battre-2/sjogrens-revanschtarar-ar-fyllda-av-hemligheter-det-ar-hjartslitande/

Carmarino
2018-11-25 13:26
#65

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-11-25 13:41
#66

Jaja, det är bara som det brukar när jag kopierar länkar…😮

Ghosthunter
2019-05-18 08:29
#67

Idag är det "Gunnerskemarten", marknaden i Gunnarskog mellan 10.00 - 15.00. Den tillhör ju absolut inte marknadsjättarna…men man kan ju alltid slå ihjäl en kvart iaf😂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-05-18 17:08
#68

Har inte varit i Gönnerske på åratal. Hörde aldrig talats om någon marknad förr men den kan ha långa anor tillbaka som den i Nysäter har.

Ghosthunter
2019-05-18 17:30
#69

#68 Nä, jag förstår mycket väl att du inte har hört om den. Tog väl 10 minuter att gå igenom marten😃 Värdelöst med andra ord och helikopterflygningen var inställd p.g.a ogynnsamt väder!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
2019-05-25 07:36
#70

#69 Helikopterflygning över Gunnarskog. Det är väl skog överallt 🙂 Kanske man ser ända till Glaskogen. Värmlands mest kända naturreservat.  Sölje som ligger intill naturreservatet  är paradiset på jorden. Där tillbringade man många somrar som barn bland alla tjärn och skogsrået..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Glaskogen

Ghosthunter
2019-05-25 10:24
#71

Det är väldigt vackert uppe i Gunnarskog. Det är ju början på tolvmilaskogen kan man säga. Och uppåt därifrån kan jag inte ens beskriva i ord….vackert vackert vackert!! 

Där finns många sjöar också. Jag som älskar skogen, hade gärna flugit över vidderna!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2019-05-25 11:09
#72

#71 Min far var född och uppvuxen i Gunnarskog. Vi brukade besöka hans födelsehem varje sommar. Nu var huset dock rivet men platsen fanns givetvis  kvar så vi brukade fika där och han berättade diverse historier. Om sig själv, farfar, farmor, fastern och alla farbröderna.. Fint att tänka tillbaka på nu när han är borta.

Ghosthunter
2019-05-25 17:57
#73

#72 Ja, ett fint minne🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

monstermash
2019-07-11 13:22
#74

Fanns det inte en bildtråd här inne eller finns det möjligtvis en bildtråd om Värmland på någon annan sajt som jag blandat ihop denna med? 🤔

[GIKmio]
2019-07-11 14:45
#75

Finns i inlägget Bilder från Värmland som nu är uppe i del 3 🙂 Denna tråd är mer menad för Off-Topic, lite utanför ämnet.

monstermash
2019-07-11 16:51
#76

Ja, jag hittade och puttade upp bildtråden. 🙂 Det kändes lite väl onödigt att skapa egen tråd enbart för att fråga om en bildtråd när ni har ett klotterplank.

Annons:
[Göstage]
2019-11-13 15:22
#77

Packmoppeturnéns upphovsman och ständige reseledare Göran Samuelsson har redan skrivit en bok om sina 27 år med alla artisterna på vägar och scener i Värmland, och nu drar han ut på turné för att berätta minnen från alla dessa turnéer. Det är dock ingen avskedsföreställning, han räknar med att kunna hålla på ett tag till.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/berattar-minnen-fran-packmopedsturnen-pa-ny-turne

Ghosthunter
2020-03-06 17:04
#78

Som inflyttad i Värmland så är det en sak som jag inte förstår….varför har Värmlänningar en sån förkärlek för att använda sig av diverse fordon som ska låta så högt och så jävligt som möjligt? Det är mängder med bilar med spräckta ljuddämpare, fyrhjulingar, raggarbilar. Och som om inte det vore tillräckligt med själva bilen, sen ska de ha världens jäkla ljudanläggning också, och spela musik så att bilen skakar sönder. Ibland när det är riktigt illa, då står skåpsdörrar och annat i lägenheten och skakar….aaaarrrrgghh!!!😡

Tänk bara så många turister i bl.a Karlstad och Arvika, som har fått sin hotellvistelse och nattro helt förstört p.g.a dessa dånande bilar som kör runt och spelar musik på högsta volym mitt i natten!😡

Nä, ska man bo i Värmland, så bör det helst vara ute på landet, långt ifrån trafikerade vägar.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2020-03-06 20:44
#79

#78 Motorintresset var stort när jag gick på högstadiet bland ungdomarna som kom från den riktiga bushen in till byn som var rena metropolen med matbutiker, skivbutiker och klädbutiker. Fanns inte så mycket att "roa" sig med med än att köra Epa-traktor och cruisha runt lite hemmavid vanligtvis annars. Själv är jag som är rallyentusiast glad åt det motorintresse som finns i Värmland.

Ghosthunter
2020-03-06 21:41
#80

#79 Jo, men de kan köra på en rallybana…som t.ex Höljes (den banan skulle förresten inte ligga där uppe, där det är så vackert och lugnt)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2020-07-27 19:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

Köpte en stor påse "Jättesalt" idag. Köpte mindre påse förr i tiden med samma saltisar som tillverkades i Årjäng. Denna är tillverkad i Norrköping, men Årjängstrollet är med ändå som ni ser.

Ghosthunter
2020-07-27 20:39
#82

#81 På tal om Årjängstrollet, så har det nyligen renoverats.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2020-07-27 20:52
#83

#82 Ja trollet har plockats isär och flyttats över hela Årjäng. Stackarn. Behöver och är värd lite skönhetsbehandling 😎

Annons:
Ghosthunter
2020-07-27 21:09
#84

#83 Ja, men den flyttades väl tillbaka till sin plats igen, eller?😲

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2020-07-27 21:26
#85

#83 Jag vet inte var trollet stod från början. Såg den första gången när jag var barn och vi var på Årjängsmarten och vi tog en sväng ner till centrala Årjäng. Men det är 40 år sedan så jag minns inte riktigt var det var.

Ghosthunter
2020-07-28 14:51
#86

#85 Det stod iaf inte vid sin nuvarande position mellan hotellet och turistbyrån. Jag tror trollet stod nere på torget 2-300 m längre neråt(?)

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: