Annons:
Etikettsport
Läst 1248 ggr
[Carpinus]1
10/6/17, 8:48 AM

Degerfors i högsta serien

Ja, åtminstone i elitserien av damernas volleyboll, där de som nykomlingar direkt ställs inför svårast tänkbara motstånd, de regerande mästarna Engelholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/regerande-mastarna-vantar-degerfors-i-premiaren

Annons:
[GIKmio]
10/7/17, 9:27 AM
#1

Volleyboll i Värmland. Jag minns att Forshagas damer hade ett bra lag på 90-talet..

[Carpinus]1
1/10/18, 9:57 PM
#2

Trögt för brukstjejerna - de har förlorat de 17 spelade matcherna i serien hittills. Återstår tre matcher att försöka ta poäng på, annars blir de klassiska. På fel sätt…

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/klar-seger-for-orebro-i-derbyt-mot-degerfors

[Carpinus]1
3/3/18, 8:00 AM
#3

Degerfors lyckade spräcka den förargliga nollan i vinstkolumnen, så de har en seger och tjugotre förluster där de ligger stadigt förankrade i botten när serien spelats klart. Men de åker inte ur, eftersom inga lag i nästa serie är intresserade av att avancera.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=6898296

[Göstage]
12/6/20, 8:10 AM
#4

Så är Degerfors åter i högsta serien, men nu handlar det om herrfotboll. Grattis!👍

Degerfors är tillbara i allsvenskan för första gången på 23 år. Laget slog Ljungskile med 3-0 i superettans sista omgång och är klart för Sveriges högsta serie. – Det är helt magiskt, säger 3-0-skytten Victor Edvardsen i Dplays sändning.
[Göstage]
1/13/22, 7:51 AM
#5

"Här kommer Degen" - SVT-serie i åtta delar om lagets avancemang till allsvenskan börjar ikväll. Kan förstås även ses på SVT Play.

Efter en riktig nervpärs säkrar Degerfors IF sin plats i allsvenskan 2021. Men utmaningarna har bara börjat. Sportchefen Patrik Werner måste snabbt bilda en ny trupp, samtidigt stängs lagets hemmaarena av och en av huvudtränarna drabbas av cancer. Del 1 av 8.
[GIKmio]
1/13/22, 8:58 AM
#6

#5 Dom är ett lag som har supportrar i hela Sverige. Precis som t ex Leksands IF. Klassiskt lag.

Annons:
[Göstage]
1/13/22, 10:03 AM
#7

#6 I unga dagar såg jag "Vulkanerna" med klassiska spelare som bröderna Aronsson och Tord Grip i laguppställningen. Även om Grip förvisso var "importerad" norrlänning liksom bröderna Nordahl i en tidigare generation upplevde jag att man då hade fler egna produkter. Nu känns de liksom alla andra elitlag mer som en främlingslegion, men brukskänslan verkar finnas kvar bland de lokala fansen.

En pikant sak med Degerfors är deras hemmahörighet. Värmlänningar ser laget som sitt, medan andra retas (?) med att orten ju ligger i Örebro län, och att Värmland ännu inte haft något eget allsvenskt lag på herrsidan.

Ghosthunter
1/14/22, 9:39 PM
#8

Folk stirrar sig blinda på län och tycks inte längre veta vad ett landskap är. Det finns många landskap som har delar inom olika län.
Ett bra exempel är Jämtlands län, som numera täcker hela landskapet Härjedalen. Betyder det då att Härjedalen inte längre finns? Jo det gör det. Landskapet Härjedalen finns.
Så summa sumarium….Degerfors är i Värmland!😉

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
1/14/22, 9:47 PM
#9

Förresten….varför kallas dom för Vulkanerna?🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
1/14/22, 9:56 PM
#10

Degerfors ligger i Värmland men tillhör Örebro län. Av någon anledning.

[GIKmio]
1/14/22, 10:04 PM
#11

#9 Det där med vulkanerna har jag hört tidigare, men jag minns inte för närvarande var det kommer ifrån. Såg ett reportage på Glimt. TV den lokala kanalen att Karlstad har stora planer att ta sig till Superettan som är den näst högsta fotbollsserien i Sverige i år.

[Göstage]
1/15/22, 7:25 AM
#12

Många minnen poppar upp ur folkdjupet i samband med TV-serien.

Alldeles nyligen, närmare bestämt den 13 januari, fyllde Degerfors IF 115 år. I samband med jubileet visar Sveriges Television en dokumentärserie om brukslaget som spelat sammanlagt 30 säsonger i allsvenskan och som i år, mot alla odds, spelar sin 31:a: Allsvenskan – Här kommer Degen. Degen är ännu ett smeknamn på det lag jag själv…
[Göstage]
1/15/22, 7:37 AM
#13

#9 Tror att det finns ett samband med Järnbruket (kanske någon gammal vulkanlogo?) Supporterklubben kallar sig "Vulkanerna", men det arrangeras vulkandagar och hålls vulkanmarknad i Degerfors (vet inte om man gör det fortfarande), så namnet kanske har förankring även utanför fotbollen.

Annons:
[GIKmio]
1/15/22, 10:55 AM
#14

Vulkanerna som är Degerfors supporterklubb bildades 1993 såg jag nu när jag googlade runt. Degerfors IF kallas även för " hela Sveriges lag" då man har supportrar runtom i hela landet. Degerfors kallas också för "lilla Italien" då passionen för fotboll är lika stor i den lilla bruksorten som i det fotbollstokiga landet. Jag läser ingen bok för närvarande så jag kanske skulle läsa Heja Röda vita laget av Erik Bengtsson igen.

[GIKmio]
3/26/22, 3:19 PM
#15

Degerfors laddar för ny säsong i fotbollsallsvenskan. Värmländsk fotboll står på spel. Efter Degerfors så hamnar man i Karlstad som spelar i tredje divisionen. Karlstad är en stolt idrottsstad, men sett till den stora sporten så har man inte mycket att skryta med förutom stadens damlag QBIK som spelat några säsonger i damernas högsta serie.

Pyttelite
11/6/23, 10:14 PM
#16

Nu åker dom ur …

Igår blev det klart att Degerfors IF inte kommer spela i Allsvenskan nästa år. Därefter lämnade Degerfors IF:s ordförande beskedet att han ställer sin plats till förfogande. – Det är naturligt, säger Fredrik Rakar, ordförande i Degerfors IF.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/degerfors-ordforande-staller-sin-plats-till-forfogande--x88lh2


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Igår blev det klart att Degerfors IF inte kommer spela i Allsvenskan nästa år. Därefter lämnade Degerfors IF:s ordförande beskedet att han ställer sin plats till förfogande. – Det är naturligt, säger Fredrik Rakar, ordförande i Degerfors IF.
GikMio
11/25/23, 1:38 PM
#17

Lag som åker ur högsta serien tar sällan klivet tillbaka direkt. Laget kommer förmodligen köpas upp då dom bästa spelarna går till andra klubbar. 23 år tog det förra gången. Frågan hur länge det dröjer nu. Fotbollskulturen är så stor i lilla Degerfors så en epok är inte över. Degen kommer igen..

Upp till toppen
Annons: