Annons:
Etikettmyter-sägner
Läst 1415 ggr
Ghosthunter
2017-09-15 15:10

Värmlandssägner

Det förvånar mig inte att en så stor del berättelser kommer från just Värmland, då mycket av detta lever kvar och den muntliga berättartraditionen är stor🙂

Speciellt kommer mycket från nordvärmland och inte minst Finnskogen. Men det är spritt över hela landskapet.

http://nwt.se/familj/2017/09/09/ny-digital-karta-till-det

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[GIKmio]
2017-09-15 16:12
#1

Jag har växt upp med sägner om näcken och huldran ( skogsråa )… Dessa så kallade naturväsen är förknippade med Värmland, liksom med andra skogslandskap..

Ghosthunter
2017-09-15 16:57
#2

Ja eller t.ex tomtar och vättar. Sillerud och Bogen är starkt förknippade med dessa små luvförsedda varelser.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-09-15 17:11
#3

Sillerud utanför Årjäng och vättar är känt i hela landskapet.. En del brukar skämtsamt säga - Di där sillerebora har allt tömter på löfte di 😃

Ghosthunter
2017-09-15 17:21
#4

Ja precis😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
2017-09-16 17:37
#5

Jag har några böcker med gamla uppteckningar från olika delar av landskapet av Nilsson/Bergstrand, bland annat boken "Värmlandssägner" som det skrivs om i reportaget. Har den dels inbunden av en yrkesman, men även ett häftat ett ex i nyskick (inte uppsprättad). Kan tänka mig att avvara den senare, så är någon spekulant så är det bara att skicka ett PM. Den finns även att köpa på nätantikvariat.

Ghosthunter
2017-09-16 18:44
#6

#5  Jag tackar för erbjudandet, men jag har den boken och den är bra!🙂

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Carpinus]1
2017-09-16 18:56
#7

Ja, liksom Nilsson/Bergstrands böcker om sägner från Värmlandsnäs (tre volymer). En liknande bok är "Värmländska folkminnen" av David Olsson och David Arill.

Ghosthunter
2017-09-16 19:12
#8

Ja, det finns en hel del såna böcker från Värmland. En som jag letar efter med ljus och lykta är "Spökerier och sägner från norra Värmland" av Elsa Nummelin. Sen finns t.ex "Seder, skrock och sägner" av Thorleif Styffe och "Värmländsk mystik" av L.M Vidéen, för att nämna ett par ur min samling.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Upp till toppen
Annons: