Annons:
Etikettintressanta-platser
Läst 1049 ggr
Ghosthunter
2017-08-28 16:51

Boda soldatgravfält

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag var nere en sväng i Koppom idag och äntligen så hittade jag vägen till Boda soldatgravfält. Det är dåligt skyltat, men tack vare lite detektivarbete och Lantmäteriets karta, så fann jag platsen.

Det var mer imponerande än vad jag trodde och allt var så välskött och fint👍

                                       -------------------------------------------------------

Ligger i södra Boda, på gränsen mot Skönnerud, längs gamla järnvägsvallen. Ett runmärke, R, finns mellan Skönnerud och Dammen på 50 000-kartan.

1808 blev det åter krig med Norge (Danmark) och stora truppstyrkor samlades i gränsområdet, framför allt uppe vid Eda Skans. I Boda, Järnskog, förlades Dalregementets Livbataljon. Mer än 100 av soldaterna dog i ”fältsjuka, även kallat lantvärnssjuka” och jordades i en massgrav i Boda där en minnessten restes. Senare forskning har visat att fältsjuka egentligen var fyra olika sjukdomar: rödsot, nervfeber, fläcktyfus och frossan (malaria). Fältsjuke-epidemin var nog Värmlands största katastrof efter digerdöden.

Endast doktorn hade uniform och Bror Höglund som skött gravplatsen i många år hittade där en knapp som nu finns i hembygdsföreningens samlingar. Den har varit inlämnad på analys och den analysen daterade knappen till tidigt 1800-tal.Se mer i boken "Sjukvård i Gränsbygd", JHBF.

Källa: http://uppleveda.se/galleri/sevardheter__89

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
[Ugglan_Hedwig]
2017-08-28 17:09
#1

Jag har varit där och det är mäktigt.. på nåt vis så känner man närvaron av de som vilar där. Tycker det är underbart att det har sköts så bra i alla år..

Ghosthunter
2017-08-28 17:22
#2

Ja, helt otroligt välskött vill jag säga och visst så känner man att man är på en begravningsplats. Tänk att 100 soldater ligger under marken.

En tanke slog mig. Undra om de begravdes med personliga tillbehörigheter?

Det får vi kanske aldrig reda på och jag hoppas det får bli en gåta, för inte vill jag att de ska börja att gräva och skända de tappra soldaternas sista viloplats.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Ugglan_Hedwig]
2017-08-28 17:27
#3

De fick säkert med sig en del av det de hade… ett brev, ett mynt, en klocka eller nåt.
Ja, jag hoppas oxå att de får vila i lugn och ro, det är de värda.

Ghosthunter
2017-08-28 17:29
#4

Absolut!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[GIKmio]
2017-08-28 18:21
#5

Det är som dom soldaterna som skickades från Eda ner till Karlstad och senare begravdes i massgravar på Tormestad… Om en soldat inte var från orten fick han inte begravas på dom vanliga kyrkogårdarna..

Ghosthunter
2017-08-28 19:11
#6

Ja dom är ju begravda i ovigd jord så att säga.

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Upp till toppen
Annons: