Annons:
Etikettdjur-natur
Läst 605 ggr
[Carpinus]1
8/18/17, 5:44 PM

Födde: tre björnungar i Värmland

En björnhona i trakterna öster om Sysslebäck nedkom i februari med inte mindre än tre ungar. Länsstyrelsen i Värmland har lyckats dokumentera födseln och presenterar nu bilder på björnfamiljen. Det är första en liknande dokumentation har skett i landskapet. Familjen ser ut att ha det rätt  mysigt. 👋

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/varmlandsk-bjorn-har-fatt-ungar

Annons:
Ghosthunter
8/18/17, 6:57 PM
#1

Det är ju positivt och kul att det blir mer björnar👍 Det är rätt märkligt egentligen att hanarna brukar ta död på ungarna, men dessa tycks ha klarat sig och hoppas de inte blir offer för jägare. Jag förstår mig inte riktigt på björnjakten…..så många är det väl inte så att de behöver jagas?🤔

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Ghosthunter
8/18/17, 7:03 PM
#2

På tal om björnar, så är den det ända djuret som jag är rädd för att stöta på i skogen, speciellt när jag är uppe i de djupa avlägsna skogarna i norra Värmland. Dom är ju så stora och starka att de kan spela fotboll med oss människor om de vill😃

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
8/18/17, 7:15 PM
#3

#1 De värmländska jägarna har tydligen fått sig tilldelade två björnar i höst (0 i fjol). Fast "vår" björnhona håller sig förhoppningsvis i det avlysta området.

#2 Ja, det kan ju bli en del situationer om man går rakt på dem, speciellt om de har ungar. Annars är det väl sällsynt att vilda björnar ger sig på människor - de försöker nog ta sig ur situationen om de kan, precis som vi gör…

Ghosthunter
8/18/17, 7:45 PM
#4

Nja, möjligen om de vandrar dit. Men de är ju öster om Sysslebäck och de håller väl sig ofta i sina revir!?

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Carpinus]1
8/18/17, 7:58 PM
#5

Ungarna är ju skapligt stora nu så helt otänkbart är det väl inte…

Om det inte är den honan man avser med avlysningen så har det i så fall skett ännu en födsel, inte så många mil bort.

Ghosthunter
8/18/17, 9:51 PM
#6

Nej, det är nog inte omöjligt. Jag talade en stund med han som jobbade på Ransbysätern och han hade sett både varg och björn på sätern och det ligger sydost om Sysslebäck på Digerberget, så det kan ju vara samma "björnfamilj" som i det aktuella fallet. Men det var ganska längesen, sa han!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

Annons:
Upp till toppen
Annons: